محمد پاپری زارعی با بیان اینکه مار قیطانی از گونه مارهای غیر سمی است، افزود: این حلقه مار قیطانی که در مرکز شهر بوشهر مشاهده شده بود به گمان افراد محلی سمی و موجب خطر برای عموم بوده است.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده مار، یا گونه‌های جانوری وحشی که احتمال خطر و تعارضی از طرف آن گونه را پیش بینی می‌کنند، به ویژه در محدوده منازل و حوزه شهری از آسیب رساندن به این گونه‌ها جداً خودداری کنند.

کارشناس بانک ژن حفاظت محیط زیست بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز فصل تابستان، احتمال مشاهده و نزدیک شدن مار به فضای خنک‌تر منازل وجود دارد، لذا به دلیل خطرات گزش مار افراد از زنده گیری آن بپرهیزند و مراتب را به آتش نشانی و یا سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا نسبت به زنده گیری و انتقال آن به زیستگاه مناسب اقدامات لازم انجام شود.

نام علمی این گونه Coluberrhodorachis و نام انگلیسی آن Braid Snake است که در زبان فارسی مار قیطانی خوانده می‌شود؛ سطح پشتی بدن مار قیطانی به رنگ زیتونی، سبز روشن متمایل به خاکستری، زیتونی متمایل به قهوه‌ای یکنواخت و یا دارای خطوط و نقوش متفاوت است.

طول کلی این مار ۱۲۹ سانتی متر و طول دم آن ۳۵ سانتی متر می‌باشد و در زیر سطح بدن آن یک خط نارنجی یا قرمز مایل به قهوه‌ای از پشت سر تا انتهای دم کشیده شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟