شهرهای مرکزی استان مازندران در معرض سیلاب/ تخلیه چندین روستا در بابل و سوادکوه

سیلاب، رانش زمین، ریزش کوه، برف و تگرگ پدیده طبیعی که از روزهای پایانی اسفند 97 تاکنون مردم استان‌های شمالی کشور را دامنگیر خود کرده است.

این پدیده‌های طبیعی که سبب مرگ و میر تعدادی از شهروندان و مسافران در مازندران شده است به همراه خود تخریب‌هایی به ابنیه مردم، بناهای تاریخی، پل‌ها، سردهنه و کوه‌های استان ایجاد کرده است.

شامگاه یکشنبه 12 فروردین ماه پس از اخطاریه اداره کل مدیریت بحران و هشدارهای هواشناسی مازندران، بارش‌های شدید باران در مناطق مرکزی و جنوبی مازندران در شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان نظیر سوادکوه سبب وقوع رانش‌های متعدد در این منطقه شده به گونه ای که دستور خروج سکنه برخی از روستاهای این منطقه از سوی مسئولان شهرستان صادر شده است.

از حوالی شامگاه یکشنبه بارش‌های سیلابی در شهرستان سوادکوه که از غرب مازندران به مرکز و جنوب استان رسیده سبب طغیان چندین رودخانه در زیرآب، شیرگاه و قائم‌شهر شده است که احتمال طغیان تلار رود را دو چندان کرده است.

طغیان شدید رودخانه‌ها در بخش بلده نور

بارش شدید باران در بخش بلده شهرستان نور موجب طغیان شدید رودخانه‌ها شده است. البته جریان آب در اغلب رود خانه‌های شهرستان جریان شدید دارد. ریزش بهمن در مسیر بردون به طاهرکلا موجب قطع شدن آب آشامیدنی چهار روستای مسیر شده است .

رانش زمین نیز در منطقه لاویج بخش چمستان نور ریزش سنگ در گلندرود سبب شده تا این مسیرها خطرناک باشد.

بارش شدید باران همچنین تخریب قسمتی از دیوار مسجد جامع روستای نج بلده نور شد. این مسجد یکی از مساجد تاریخی استان مازندران بوده و در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

علی شادمان، فرماندار نور با اشاره به اینکه با توجه به طغیانی بودن رودخانه‌ها خطر ریزش کوه بسیار بالا است، گفت: مسیر سیاه‌سنگ به بلده به دلیل ریزش برف به ارتفاع دو متر در روزهای گذشته مشکلی برای عبور و مرور ندارد اما به دلیل لغزندگی مسدود شده ‌است.

رودخانه‌های چالوس در آستانه طغیان

فرماندار چالوس نیز با اشاره به اینکه شدت بارندگی در غرب مازندران بویژه در بالادست و سیاه بیشه به اوج خود رسیده است، گفت: با توجه به آب شدن برف‌ها و شدت بارندگی، سطح رودخانه‌ها در حال افزایش است و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های شهرستان بخصوص در بالادست وجود دارد.

محمد ناصر زندی افزود: حتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها وجود دارد و توصیه ما به مردم این است که در حاشیه رودخانه‌ها نمانند و خانه‌ها خود را که نزدیک به رودخانه است تا رفع خطر ترک کنند.

پرهیز از تردد غیرضرور در محورهای کوهستانی رامسر

محمد آزاد فرماندار رامسر نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: مسافران از تردد غیرضروری در محور جواهرده و جنت رودبار خودداری کنند. با توجه به بارش شدید باران و شرایط جوی نامناسب و امکان ریزش سنگ و کوه شهروندان و گردشگران از ترددهای غیر ضروری در محورهای جواهرده و جنت رودبار خودداری کنند.

وی بیان کرد: مردم در 13 فروردین روز طبیعت از توقف در حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری کنند تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

دو محور در تنکابن مسدود شد

سیدامیر حسینی جو، معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن گفت: بر اثر ریزش سنگ در محور روستای خانیان سه‌هزار در بخش خرم آباد شهرستان تنکابن این محور مسدود شد که هم اکنون تیم های امدادی راهداری به سمت منطقه اعزام شده‌اند.

وی افزود : محور روستای آهکچال به بالابند نیز دچار رانش عرضی شد که با نصب علائم راهداری، همچنان تردد در این محور با مشکل مواجه است.

حسینی جو گفت : تشدید بارندگی و افزایش آب سبب آبگرفتگی برخی معابر نیز شده است، در مسیر روستای چناربن و نیز شهرک آرامش با انسداد سردهنه له‌له بند آبگرفتگی رخ داد که با اعزام نیروها و اقدامات اورژانسی مشکل مرتفع شد.

تخلیه چند منزل مسکونی در سوادکوه

یزدانی فرماندار شهرستان سوادکوه نیز با اشاره به اینکه بر اثر طغیان رودخانه تلار چند منزل مسکونی در زیرآب تخلیه شده است، گفت: بر اثر بارش شدید باران و برف در ارتفاعات، سیل از رودخانه تلار وارد شهر زیرآب و چند منزل مسکونی شده است.

وی افزود: راه دسترسی روستاهای دراسله، شش رودبار، سی پی، پیرنعیم، سوخته سرا، اتو، لاجیم، ولیلا، لولاک و ززول بسته شده است.

مسدودی راه جنگلی گلورد ساری

بابایی، بخشدار بخش کلیجانرستاق نیز گفت: با توجه به سیل اخیر و تخریب راه جنگلی در مسیرهای مواصلاتی به جنگل روستای گلورد، در روز 13 فروردین ماه جنگل گلورد را به عنوان تفرجگاه خود انتخاب نکنند.

تخلیه یک روستا در بابل

قربان‌علی ولی‌زاده‌ بورا، فرماندار ویژه بابل نیز گفت: به لحاظ بارش‌ها در شهرستان و امدادرسانی به شهرهای اطراف، تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در شهرستان بابل را آماده‌باش دادیم.

وی افزود:تردد خودروها در جاده ساحلی بابل در محدوده پل درزی‌کلا، پل تاریخی محمدحسن‌خان و پل موزیرج را برای طغیان احتمالی رودخانه بابل‌رود مسدود کردیم. روستای برجی‌خیل لنگور از توابع بخش مرکزی بابل با 25 خانوار تخلیه شد.

تخلیه منازل مسکونی بر اثر طغیان رودخانه تلار در مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز با بیان اینکه بر اثر طغیان رودخانه تلار چند منزل مسکونی تخلیه شده است، گفت: بر اثر بارش شدید باران و برف در ارتفاعات شهرستان سوادکوه سیل عظیمی از رودخانه تلار وارد شهر زیراب و چندین منزل مسکونی نیز تخلیه شد.

علی اصغر احمدی با اشاره به اینکه هر لحظه حجم آب بیشتر می‌شود و درحال حاضر چند پل و دیواره‌ها تخریب شده است. راه دسترسی روستاهای دراسله، شش رودبار، سی پی، پیرنعیم، سوخته سرا، اتو، لاجیم، ولیلا، لولاک و ززول بسته شده است.

سیلاب به زیرآب رسید

احسان رضایی عضو شورای شهر زیرآب نیز گفت: سیلاب به زیرآب خسارت وارد کرد. منازل لب رودخانه خیابان‌های خدمات و 17 شهریور در حال تخریب و آبگرفتگی است.

وی گفت: تیرهای برق خیابان 17 شهریور بر زمین افتاده و سیل زیر این تیرهای برق را خالی کرده و در حال حاضر برق این مناطق قطع است. پل آئینه نیز در زیرآب نیز شکسته شده است.

️ دانشگاه پیام نور واحد زیرآب در محاصره سیل

محمود شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه پیام نور نیز گفت: با توجه به بارش شدید و سیلاب روان، علیرغم تمامی تلاش های صورت گرفته، سیل وارد محوطه دانشگاه پیام نور زیرآب شده و ساختمان دانشگاه تا ارتفاع یک متری در محاصره آب قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه با پیش بینی‌های صورت گرفته و زحمت همه کارکنان دانشگاه، مدارک اداری و مالی و آموزشی همگی از دانشگاه تخلیه و به مکان امن منتقل شده بود. برق شهرقطع شده و انشعابات دانشگاه نیز جهت جلوگیری از خسارت‌ها قطع شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 466924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟