همراهی بی نظیر مردم با مسوولان در امدادرسانی به سیلزدگان

در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب برخی استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را در برگرفت.

در همین راستا، جلسات ستاد مدیریت بحران با حضور رییس جمهوری و مقامات بلند پایه دولت برگزار و تصمیمات لازم برای تسریع در عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان و همچنین نحوه جبران خسارت سیل اتخاذ شد.

مقام ها و مسئولان نیز از روزهای نخست وقوع سیل ویرانگر در استان های مازندران، گلستان، فارس، لرستان، کرمانشاه، فارس، خوزستان و برخی دیگر از استان ها با حضور در مناطق سیلزده اقدام به بررسی جوانب و امدادرسانی کردند.

گرچه سیلاب در برخی نقاط کشور فروکش کرده است ، اما آثار آن هنوز ادامه دارد و احتمال بروز آن در برخی مناطق جدی است ، تلاش دولت و دستگاه های امدادرسان برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیلزده در استان های مختلف ادامه دارد.

** خطر سیلاب در 9 استان

مردم به مناطق غربی کشور سفر نکنند

سازمان هواشناسی وضعیت جوی روزهای آینده را اعلام کرد و از شهروندان خواست تا روز دوشنبه از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب کشور خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: روز دوشنبه 12 فروردین رگبار باران با رعد وبرق و در برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید خواهیم داشت.

این سازمان افزود: در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس شاهد سیلاب و طغیان رودخانه ها خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، در استان های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه های البرز در استان های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل ها خواهد بود.

سازمان هواشناسی افزود: بعدازظهر و شب دوشنبه مسیرهای کوهستانی و گردنه های برفگیر دامنه های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس در شمال غرب و غرب کشور به طور موقت با بارش برف پیش بینی می شود. احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد و آب های خلیج فارس به ویژه سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی می شود.

این سازمان برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه کرد: مردم تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود، از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکان های مستعد سیلاب به طور جدی خودداری و از فعالیت های کوهنوردی اجتناب شود، محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود و همچنین اقدامات لازم از سوی مدیریت منابع آب، مدیریت بحران و سازمان های امدادی بعمل آید.

سازمان هواشناسی برای روز طبیعت پیش بینی کرد: در برخی نقاط استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، تهران، البرز و قزوین احتمال بارش پراکنده، در استان کرمانشاه و برخی نقاط کردستان، شمال ایلام، غرب لرستان، جنوب بوشهر، نیمه جنوبی فارس و شمال کرمان گاهی رگبار و رعد و برق و در سایر مناطق کشور آسمان صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود.

**بارش برف و باران محورهای 25 استان کشور را فراگرفت

رئیس مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف در 5 استان و بارش باران در محورهای مواصلاتی 20 استان کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پلیس راهور ناجا، سرهنگ نادر رحمانی افزود: براساس آخرین اطلاعات دریافتی هم اکنون بارش برف در محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، همدان و کردستان جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بارش باران نیز هم اکنون در محورهای مواصلاتی استان‌های تهران، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مرکزی، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، سمنان، همدان، چهارمحال و بختیاری ومازندران جریان دارد.

وی تصریح کرد :همچنین در برخی از محورهای استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و مازندران نیز مه گرفتگی همراه با کاهش دید گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین از پرحجم و روان بودن ترافیک محور فیروزکوه محدوده تونل شیرگاه خبر داد.

**آماده‌باش تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو در استان‌های غربی و جنوب‌ غربی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از آماده‌باش تمامی تیم‌های عملیاتی صنعت آب و برق کشور در استان‌های درگیر سیل به‌ویژه استان‌های غربی و جنوب ‌غربی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) میثم جعفرزاده با اشاره به اخطار سازمان هواشناسی و اعلام آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی کشور افزود: از دو روز گذشته آماده‌باش کلیه تیم‌های عملیاتی با تجهیزات کامل در مناطق درگیر سیل بخصوص در استان‌های غربی و جنوب‌غربی از سوی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های اصلی و در صورت وقوع حادثه بازگشت‌پذیری پایداری شبکه برق و آب در کمترین زمان ممکن، از اولویت‌های تیم‌های عملیاتی وزارت نیروست.

**خراسان رضوی

سیلاب به 1071 خانه در خراسان رضوی آسیب زد

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: سیلاب ناشی از بارندگی های یک هفته اخیر به یک هزار و 71 واحد مسکونی شهری و روستایی این استان خسارت زد.

حسن حسینی ، خسارت وارده به 471 واحد از این منازل آسیب دیده را جدی توصیف و بیان کرد: منازلی که دچار آسیب جدی شده اند نیازمند بازسازی مجدد هستند.

**قزوین

روستاهای تخلیه اضطراری در قزوین به 84 مورد رسید

سرپرست فرمانداری قزوین گفت: به علت حجم گسترده بارندگی ها، روستاهای واجد شرایط تخلیه اضطراری در قزوین به 84 مورد با 427 خانوار افزایش یافت.

محمد شفیعی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 24 روستا در الموت غربی، 25 روستا در طارم سفلی، 24 روستا در الموت شرقی و 11 روستا در کوهین در حاشیه رودخانه‌ها شناسایی شده اند که در صورت طغیان رودخانه ها و مسیل ها به طور قطع خسارتی به ساکنان آنها وارد خواهد شد.

**خوزستان

طغیان رود دز سبب ورود آب به هشت روستای اهواز شد

بخشدار مرکزی اهواز گفت: سیلاب ناشی از طغیان رودخانه دز روز یکشنبه سبب ورود آب به هشت روستای منطقه بامدژ شده است.

علی بلمچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افزایش دبی رودخانه دز، آب وارد روستاهای سادات جعاوله، حموله، سید یدیم، سید ظاهر، سید معن، سید سعد، سید نبی و سید هاشم در منطقه بامدژ بخش مرکزی اهواز شده است.

وی ادامه داد: این هشت روستای سیل زده در حدود 10 هزار نفر جمعیت دارند.

بخشدار مرکزی اهواز با بیان اینکه تخلیه ساکنان روستاها انجام شده است، افزود: تعدادی از اهالی این روستاهای سیل زده به اردوگاه اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر در شهر الهایی، منتقل شده اند.

-خروجی سد دز به یک هزار و 800 مترمکعب افزایش یافت

مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: دبی خروجی سد دز به منظور مهار سیلاب ناشی از بارش ها و حفظ تراز آب دریاچه سد در روز یکشنبه به یک هزار و 800 مترمکعب افزایش یافت.

سعید رئوفی نسب افزود: خروجی آب سد دز تا پیش از این به یک هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه رسیده بود که پس از رصد میزان بارش ها، آورد رودخانه دز و بر اساس محاسبه اطلاعات دریافتی و با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان به یک هزار و 800 مترمکعب افزایش یافت.

- هفت روستای دیگر در اهواز در تهدید جدی سیل هستند

فرماندار اهواز با اشاره به افزایش دبی کارون در مقطع اهواز تا سه هزار مترمکعب برثانیه گفت: خطر سیلاب شهر را تهدید نمی کند اما هفت روستای این شهرستان در معرض خطر جدی سیلاب هستند و احتمال تخلیه آنها در صورت افزایش دبی رودخانه های کارون و دز وجود دارد.

جمال عالمی نیسی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: هشت روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز در حال حاضر زیر آب رفته و پنج روستای دیگر این بخش نیز که تاکنون مقاومت کرده اند، در معرض تهدید جدی سیلاب قرار دارند.

وی افزود: به رغم تلاش های شبانه روزی در منطقه بامدژ اما میزان دبی رودخانه دز بالاتر از حد انتظار بود و با شکسته شدن چند سیل بند، همانطور که مسئولان استان اعلام کرده بودند، سیلاب روستاها را فراگرفت.

عالمی نیسی با اشاره به آماده سازی 2 اردوگاه اسکان اضطراری هلال احمر در شهر الهایی اضافه کرد: تخلیه روستاهای سیل زده در حال انجام است و تا کنون بیش از 300 نفر در اردوگاه شهر الهایی مستقر شده اند.

به گفته وی با استفاده از امکانات شرکت راه آهن نیز واگن هایی برای اسکان در کنار خط آهن منطقه بامدژ در نظر گرفته شده که در این محل نیز 200 نفر تاکنون استقرار یافتند.

وی خاطرنشان کرد: نیازمندی های ساکنان اردوگاه های اضطراری اعم از خدمات رفاهی و بهداشتی تامین شده است.

عالمی نیسی ارتفاع آب در روستاها را بیش از 2 متر عنوان کرد و افزود: پنج روستای منطقه بامدژ در حاشیه رودخانه دز که تا کنون مشکلی نداشتند، بعد از این با خطر جدی سیل روبه رو هستند.

وی همچنین درباره روستاهای بخش اسماعیلیه که در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند اظهار داشت: با تلاش شبانه روزی عوامل در این روستاها تا کنون اتفاقی در این روستاها رخ نداده اما در صورت افزایش دبی رودخانه، ممکن است ناچار به تخلیه 2 روستا دراین بخش نیز بشویم.

-احتمال طغیان آب های سطحی

فرماندار اهواز با بیان اینکه در اهواز مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: احتمال دارد افزایش دبی کارون در مقطع اهواز تا سه هزار مترمکعب برثانیه افزایش یابد اما رودخانه کارون در مقطع اهواز، توان عبور این جریان را دارد و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: با افزایش دبی در هیچ نقطه شهری در اهواز احتمال آبگرفتگی نداریم اما خطر جدی متوجه روستاهاست.

وی ضمن توصیه به شهروندان برای خودداری از تردد و توقف در سواحل کارون، افزود: آبگرفتگی در زیرگذرهای پل های اهواز با افزایش دبی رودخانه طبیعی است و مردم برای حفظ جان خود نباید به این نقاط نزدیک شوند.

عالمی نیسی با اشاره به احتمال بروز مشکل در دفع آب های سطحی اهواز گفت: در صورت بارش شدید احتمال اختلال در دفع آب های سطحی وجود دارد، اگر چه شرکت آبفا پمپ هایی به این منظور مستقر کرده است.

بر اساس این گزارش، هشدار و آمادگی برای سیل در تمام رودخانه های خوزستان از سوم فروردین اعلام شده است. طبق اعلامیه های سازمان آب و برق خوزستان در حوضه رودخانه کرخه سه شهر و 51 روستا، در حوضه رودخانه دز 18 روستا و در حوضه کارون 18 روستا در معرض سیلاب هستند.

بخش مرکزی اهواز در حاشیه رودخانه دز، شهر اهواز و بخش اسماعیلیه در حاشیه رودخانه کارون و شهر الهایی در حاشیه کرخه قرار دارند.

در حوضه کارون روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و 2، اسلام آباد 2 و چمیان از شهرستان اهواز و در حوضه دز روستاهای سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز در معرض سیلاب هستند.

سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده است که به دلیل پر شدن سدها خروجی آب افزایش می یابد که ممکن است خطر سیلاب را برای پایین دست به همراه داشته باشد.

- ارتش در خوزستان قرارگاه امدادی تشکیل داد

معاون هماهنگ‌کننده و رییس ستاد ارتش از تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار در خوزستان خبر داد.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان در جمع فرماندهان قرارگاه عملیاتی جنوب گفت: به نظر می رسد در چند روز آینده شدت بحران بیشتر شود که باید پیشگیری و مدیریت کرد.

وی افزود: ما سربازیم و وظیفه داریم فرامین فرماندهی معظم کل قوا را با تمام توان در جهت کمک به هموطنان و مردم یاری اجرایی کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: با دستور فرمانده کل ارتش و وظیفه ای که ایشان به بنده ابلاغ فرمودند تا رفع کامل تهدید حوادث طبیعی احتمالی در منطقه خوزستان خواهم ماند.

امیر سیاری خطاب به فرماندهان قرارگاه منطقه جنوب غرب گفت: در انجام عملیات مردم یاری چهارچوب های اصولی و اساسی کمک رسانی را با حفظ سرعت عمل ،رعایت کنید و هر گونه عملیات را با اطلاع و با هماهنگی ستاد بحران شهرستان یا استان انجام دهید تا در قالب یک مدیریت متمرکز، موجبات هم افزایی بیشتر در خدمت رسانی و کمک به مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: فرماندهان مستقر در این منطقه نیز ضمن برخورداری ازاختیارات لازم برای کمک رسانی های سریع، هماهنگی های لازم را با قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش مستقر در درقرارگاه منطقه جنوب غرب به عمل آورده و گزارشات عملکرد را نیز برای اتخاذ تصمیمات صحیح و اصلاح روند کمک رسانی به قرارگاه ارائه دهند.

رییس ستاد ارتش تاکید کرد: اولویت اول ما در کمک رسانی ، مردم هستند لیکن برای حفظ جان مردم و نجات عزیزان گرفتار در بلیات بویژه سیل، آمادگی شبانه روزی کارکنان ،پادگانها، و تجهیزات ارتش ضرورت دارد تا با ساماندهی و اعزام برنامه ریزی شده امکانات ارتش ، امکان خدمت رسانی بهتر و مستمر فراهم شود .

امیر دریادار سیاری با اعلام تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در منطقه خوزستان،تاکید کرد: این قرارگاه به منظور مدیریت و پیشگیری بحران و استفاده از تمامی ظرفیت های ارتش در این منطقه تشکیل شده و تمام یگان ها موظف هستند با تمام تجهیزات به امداد رسانی ومردم یاری بپردازند .

وی خاطرنشان کرد:صدها نوع تجهیزات اعم از مهندسی، پزشکی، ترابری و همچنین نیروی انسانی از تمامی یگان های ارتش آماده باش هستند تا در صورت بروز حادثه، بلافاصله وارد عمل شوند .

** سمنان

سه محور ارتباطی استان سمنان بسته است

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: سه محور ارتباطی در این استان به علت آب گرفتگی و ریزش کوه بسته است.

سرهنگ تقی کبیری افزود: محورهای شاهرود به آزادشهر و طُرود به معلمان در شهرستان شاهرود و چاشم به خطیرکوه در شهرستان مهدیشهر بر اثر ریزش کوه و آب گرفتگی بسته است.

وی با اشاره به احتمال سیلابی شدن محور دامغان به معلمان و گرمسار به سمنان بیان کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی و بارش های جدید، احتمال تکرار جاری شدن سیلاب و ریزش کوه در محورهای استان سمنان وجود دارد بنابراین مسافران باید با برنامه ریزی و هدفمند سفر کنند.

- احتمال سرریز شدن سد کالپوش استان سمنان وجود دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: احتمال سرریز شدن آب پشت سد کالپوش شهرستان میامی استان سمنان بر اثر بارش های پیش رو به صورت کنترلی وجود دارد.

ایرج حیدریان عصر یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: حجم سد کالپوش در شهرستان میامی 16.5 میلیون مترمکعب است که بر اثر بارندگی های اخیر به 14.8 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به میزان قابل توجه بارش های اخیر، بیان کرد: فاصله ارتفاعی آب پشت سد کالپوش شهرستان میامی تا تاج این سد به یک متر رسیده است.

حیدریان به آبگیری سدهای دیگر استان سمنان اشاره و تصریح کرد: سدهای شاهچراغی شهرستان دامغان و مُجِن شهرستان شاهرود نیز بر اثر بارش های اخیر در این استان آبگیری شدند.

وی اضافه کرد: بارش های اخیر در این دو منطقه موجب بروز سیلاب در حوضه آبریز سد دامغان و مجن شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: قبل از بارندگی ها حجم سد شاهچراغی حدود 6 میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش 2.6 میلیون متر مکعبی ورودی آب ناشی از بارش ها به 8.6 میلیون متر مکعب رسیده است.

- بارش های اخیر استان سمنان 1620 میلیارد ریال خسارت داشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: تاکنون بالغ بر یک هزار و 620 میلیارد ریال میزان خسارت های وارد شده به منطقه های مختلف این استان در پی بارش های اخیر بوده است.

به گزارش ایرنا، ایرج رئیسیان شامگاه یکشنبه در پنجمین جلسه شورای مدیریت بحران استان سمنان در سال 98 افزود: این خسارت ها در بخش کشاورزی حدود 354 میلیارد ریال، در بخش ساختمان ها و وسایل نقلیه و صدمات جانی بالغ بر 560 میلیارد ریال و 700 میلیارد ریال در بخش بیمه بود.

وی با اشاره به وزش بادهای شدید در برخی از نقاط استان سمنان در این مدت، بیان کرد: سرعت وزش باد در منطقه رضوان 100 کیلومتر بر ساعت و در شهرستان ‌دامغان 107 کیلومتر بر ساعت بود.

رئیسیان ادامه داد: با وجود وزش بادهای شدید امداد رسانی به در راه ماندگان، مسافران نوروزی و هم استانی ها به سرعت انجام شد.

وی اظهار داشت: در پی بارش های اخیر 150‌ کیلومتر از راه های مواصلاتی در استان سمنان مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری، هلال احمر و پلیس راه بازگشایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان خاطر نشان کرد: با حضور تیم‌ های عملیاتی شرکت ‌گاز، برق و آب، مشکلات به وجود آمده در این بخش ها در منطقه های مختلف این استان، در کمترین زمان ممکن برطرف شد.

وی یادآور شد: بر اثر جاری شدن سیلاب در‌ پایین دست شهر سمنان و به دلیل توجه نکردن به هشدار های صورت گرفته، یکی از همشهریان فوت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: در پی بارش های اخیر، با حضور به موقع مسئولان و هم چنین تلاش های ستاد مدیریت بحران استان، در کمترین ‌زمان‌ ممکن خدمات مطلوب به در راه ماندگان و آسیب دیدگاه ارائه شد.

**مازندران

هواشناسی مازندران در باره طغیان رودها و رانش زمین هشدار داد

اداره کل هواشناسی مازندران روز یکشنبه با انتشار اخطاریه ای نسبت به احتمال بالا آمدن دوباره آب رودخانه ها ، سیلابی شدن مسیل ها ، رانش زمین و ریزش سنگ در جاده ها از امشب همزمان با آغاز موج جدید بارندگی هشدار داد.

در این اخطاریه تاکید شده است که از امشب با شمالی شدن جریانات سطح زمین ، بارش های پراکنده باران و برف در مازندران بویژه ارتفاعات نیمه غربی استان رخ می دهد .

بر اساس اخطاریه هواشناسی مازندران با ورود این سامانه علاوه بر کاهش دما ، وزش باد نسبتا شدید در ارتفاعات و محورهای کوهستانی استان رخ می دهد که این وضعیت باعث بروز پیامدهایی نظیر کاهش دید ، اختلال تردد در محورهای کوهستانی ، رانش زمین ، ریزش سنگ ، بالا آمدن آب رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها می شود .

-سیلاب 500 میلیارد ریال به شهرک های صنعتی گلستان و مازندران خسارت زد

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد که در سیلاب های اخیر بین 450 تا 500 میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت و تجهیزات در شهرک های صنعتی گلستان و مازندران وارد شده است.

فتحعلی محمد زاده روز یکشنبه در حاشیه بازدید از روند اقدامات انجام شده در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز با هدف پیشگیری از وقوع سیلاب در این شهرک صنعتی در گفت و گو با ایرنا افزود: برآوردهای اولیه نشان می دهد سیلاب اخیر حدود 150 میلیارد ریال به زیر ساخت و تجهیزات شهرک صنعتی مازندران و 300 تا 350 میلیارد ریال به شهرک صنعتی آق قلا استان گلستان خسارت وارد کرده است.

**بوشهر

فرماندار گناوه از گردشگران خواست ساحل را تخلیه کنند

فرماندار گناوه گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی، به منظور پیشگیری از حوادث و تلفات و خسارت احتمالی مسافران و گردشگران نوروزی ساحل را تخلیه کنند و در مکان های امن مستقر شوند.

سیدعلی پاک نژاد روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان افزود: دستگاه های مرتبط نیروی انتظامی، دریابانی و بسیج و سپاه پاسداران در شهرهای گناوه و ریگ و روستاهای ساحلی این شهرستان گردشگران را که در نقاط ساحلی مستقر هستند به مکان های ایمن انتقال دهند تا دچار حادثه نشوند.

** ایلام

جاده دهلران به مهران و آبدانان مسدود شد

فرماندار دهلران گفت: مسیر ارتباطی دهلران به شهرستان های مهران و آبدانان به علت طغیان رودخانه ها مسدود شده است.

مجید عسگری عصر اظهار کرد: بعلت طغیان رودخانه میمه در 10 کیلومتری دهلران و عبور آب از روی این پل لذا محور دهلران به مهران تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

وی افزود: پلیس راه و نیروهای انتظامی و راهداری هم اکنون در محل حضور دارند.

رئیس ستاد بحران دهلران از مردم خواست از نزدیک شدن به محل پل و طغیان رودخانه خودداری و رانندگان نیز مسیرهای دیگر را برای تردد انتخاب کنند.

-سیلاب وارد برخی محلات آبدانان شد

شهردار آبدانان گفت: حجم ورودی آب ناشی از بارش شدید باران بیشتر از ظرفیت سیلبندها و رودخانه های این شهرستان است و همین امر با وجود پیشگری های متعدد باعث بروز خسارت هایی به برخی نقاط این شهر شده است.

شاپور هادی زاده عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دبی آب ورودی به چهار رودخانه شهرستان آبدانان طی بارش های سیلابی اخیر و فعلی چهار الی پنج برابر سال های گذشته است.

وی افزود: بر اثر بارش شدید باران سیل بند منطقه چم هواس شهر آبدانان به طور کامل تخریب و سیلاب وارد خیابان شده است و به ساکنان در معرض خطر این منطقه دستور تخلیه منازل ابلاغ شده تا هرچه سریعتر نسبت به نقل مکان به مناطق امن تر اقدام کنند.

-6 روستای بخش ماژین دره‌ شهر تخلیه شدند

فرماندار دره‌شهر گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در استان بر اساس تصمیم گیری مدیریت ستاد بحران دستور تخلیه 6 روستای بخش ماژین در نزدیکی رودخانه سیمره دره شهر صادر شد.

کیانوش محمد نژاد روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگاران اظهار داشت: روستاهای تخلیه شده این بخش شامل میدان خلف، شورآب، ورکمره، دم رود، زمرد و وحدت آباد است.

** گلستان

ارتش مردم سیل زده گلستان را تنها نمی گذارد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با اطاعت از دستور فرماندهی کل قوا برای بکارگیری تمام توان و ظرفیت نیروهای مسلح در کمک به مناطق سیل زده کشور به ویژه گلستان، مردم این استان را تا آخرین لحظه حل مشکلات تنها نخواهیم گذاشت.

امیرسرلشگر سیدعبدالرحیم موسوی روز یکشنبه هنگام سرکشی از مناطق سیل زده گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط نامساعد جوی گلستان، شاید امدادرسانی و خدمت به مناطق آسیب دیده با مشکل و اختلال مواجه شود اما مردم نگران نباشند زیرا هدف ارتش از حضور در منطقه، خدمت به مردم و کاهش آسیب ها و خسارات است و برای تحقق این موضوع، از همه توان خود استفاده خواهیم کرد.

-834 سورتی پرواز از فرودگاه گرگان برای سیل زدگان

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت که طی 10 روز گذشته 834 پرواز امدادی از فرودگاه بین المللی گرگان به مناطق سیل زده استان گلستان برای کمک به آسیب دیدگان انجام شده است.

امیر مکری امروز یکشنبه هنگام سرکشی از روند خدمات فرودگاهی گرگان و محوطه اطراف باند فرود که در محاصره آب است، اظهار داشت: این پروازها توسط بالگردهای امداد و نجات و نظامی جمعیت هلال احمر، سپاه و ارتش در ابعاد مختلف امدادرسانی انجام شده است.

- ارتش برای لایروبی گرگان رود دست بکار می شود

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ارتش با اعزام ادوات لازم در زمینه لایروبی گرگان رود دست بکار می شود.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی با اشاره به تلاش و عزم یگان های مهندسی ارتش در باز کردن خروجی کانال های منتهی به دریا در روستای گمیشان گفت: یک دستگاه بارج و یک دستگاه لایروب از نیروی دریایی ارتش فردا به این منطقه اعزام تا کار لایروبی گرگان رود با سرعت بیشتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: یگان های مهندسی ارتش مستقر در این مناطق با عزم راسخ و تلاش شبانه‌روزی خود در تلاشند تا کانال هایی که باعث خروج آب از روستای گمیشان به دریای خزر است را بازگشایی تا حجم آب در این روستا کاهش و مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

فرمانده کل ارتش با اشاره به اعزام نیروی انسانی؛ اقلام، تجهیزات و به خصوص یک دستگاه بارج از ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در استان گیلان به این مناطق افزود:با هماهنگی‌های بعمل آمده، نیروی دریایی ارتش یک دستگاه لایروب بسیار مجهز از پایگاه دریایی خرمشهر با کمک نیروی هوایی ارتش به این منطقه اعزام تا کار لایروبی گرگان رود با سرعت هر چه بیشتر پایان یابد.

**چهارمحال و بختیاری

راه ارتباطی 53 روستا شهرستان کوهرنگ قطع شد

فرماندار شهرستان کوهرنگ با اشاره به بارش شدید باران در این شهرستان گفت: بارش شدید باران منجر به قطع راه ارتباطی 53 روستای این شهرستان شد.

مرتضی زمانپور شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف در ارتفاعات و باران و تگرگ در مناطق پایین دست سبب ریزش کوه و قطع راه های ارتباطی 53 روستای شهرستان از جمله در منطقه بازفت کوهرنگ شده است.

**اصفهان

سد مخزنی گلپایگان سرریز کرد

فرماندار گلپایگان اعلام کرد: سد مخزنی این شهرستان با ظرفیت 36 میلیون مترمکعب روز یکشنبه سرریز کرد.

سد مخزنی گلپایگان در 20 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار دارد.

حسین یارمحمدیان در حاشیه بازدید میدانی روز یکشنبه جمعی از مسوولان این شهرستان از دو سد گلپایگان و مسیر روستاهای 'پشت کوه' و 'عباس آباد' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرریز این سد هم اکنون وارد رودخانه گلپایگان شده است.

وی درعین حال گفت: پیش بینی می شود سد دوم گلپایگان (سد کوچری) نیز با توجه به بارش های اخیر و پیش رو ، تا یک ماه آینده برای نخستین بار تکمیل شود و سرریز کند.

یارمحمدیان از مردم به خصوص اهالی روستای عباس آباد خواست از تردد در مسیر و حاشیه رودخانه گلپایگان و دو سد این شهرستان بدلیل بارش ها و سرریز سد خودداری کنند.

فرماندار گلپایگان گفت: با سرریز سد کوچری و بالا آمدن آب، پیش بینی می شود بخشی از جاده سد کوچری نیز تا چند روز آینده به زیر آب برود.

وی درعین حال از مسوولان شرکت آب منطقه ای تهران بعنوان متولی سد کوچری خواست تا بسرعت نسبت به رفع نقص و تکمیل جاده جایگزین این سد اقدام کنند تا مشکلی برای تردد در این جاده که در مسیر چند روستای گلپایگان واقع است، ایجاد نشود.

**مرکزی

شماری از منازل مسکونی کرهرود اراک به دلیل خطر سیلاب تخلیه شد

جانشین ستاد مدیریت بحران استان مرکزی اعلام کرد: شماری از منازل مسکونی منطقه کرهرود از توابع کلانشهر اراک شامگاه یکشنبه به دلیل خطر وقوع سیلاب با دستور استاندار مرکزی تخلیه شد.

«مهدی زندیه وکیلی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: دومین نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران عصر امروز به ریاست مدیریت ارشد استان مرکزی برگزار شد که در آن شرایط تمامی سدها و منابع آبی، تاسیسات و وضعیت مناطق شهری و روستایی رصد شد.

وی توضیح داد: در این نشست بنا به نظر کارشناسان فنی فرمانداری و دستگاه های تخصصی با توجه به اینکه هشت باب منزل مسکونی کرهرود در پای کوه و منطقه پست واقع شده است وسد این منطقه نیز درحالت سرریز است، نیاز به تخلیه فوری داشتند که ساکنان آن ها محل زندگی خود را موقت ترک کرده اند.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان مرکزی یاداور شد: ورزشگاه و حسینیه کرهرود برای اسکان اضطراری این افراد و شرایط پذیرایی مهیا شده اما اغلب آنان به منازل اقوام خود رفته اند.

زندیه وکیلی ادامه داد: بخشی از مسیل امان آباد نیز در پی بارش های شدید امروز دچار آبگرفتگی بود که با اقدامات مناسب هدایتگری آب و تثبیت شرایط صورت گرفت.

وی گفت: بنا به گزارش اداره کل هواشناسی استان مرکزی از ساعات اولیه بامداد تا عصر یکشنبه در تمامی مناطق استان مرکزی بارش صورت گرفته و حجم آب حاصله از این بارندگی ها در مناطق مختلف استان بین 5 تا 25 میلیمتر بوده است.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان مرکزی افزود: بیشترین بارش ها از شهرستان خنداب با 25 میلیمتر گزارش شده است.

زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که حجم و شدت بارش ها در استان مرکزی از ساعت 23 شامگاه یکشنبه افزایش چشمگیری داشته باشد و توام با وزش تندباد و رعد و برق های شدید شود.

**کرمانشاه

2 روستای روانسر در محاصره سیل قرار دارند

سرپرست فرمانداری روانسر گفت: روستاهای «گرگابی و تپه کل» از توابع بخش مرکزی این شهرستان در محاصره سیل قرار دارند.

سعدی مصطفی زاده بامداد دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تداوم بارش ها روستاهای «نهرابی و گمشتر» نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: روان آب ها از دهانه پل ارتباطی روستای «بیرداد» بالا آمده و راه اصلی چند روستا را قطع کرده است.

سرپرست فرمانداری روانسر اظهار کرد: نقطه بحرانی شهر روانسر محله «گل سفید» است که در بسیاری از معابر این محله آب گرفتگی داریم.

مصطفی زاده اضافه کرد: برخی از منازل این محله که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز در سالهای گذشته ساخته شده اند در مسیر آبراهه ها قرار گرفته اند و در معرض آبگرفتگی هستند و نیروهای شهرداری مشغول ارائه خدمات رسانی هستند.

وی افزود: ساکنان و احشام 2 روستای «خراجیان» در بخش مرکزی و «بزگوره» در بخش شاهو هم که در معرض خطر سیلاب قرار دارند به نقاط امن منتقل شده اند.

سرپرست فرمانداری روانسر با بیان اینکه منازلی در روستای «خرم آباد سفلی و رئیس» نیز دچار آبگرفتگی شده اند، اظهار داشت: در روستای «ده لیلی» نیز آب گرفتگی داریم که اهالی روستا با کمک همدیگر درحال برطرف کردن مشکل هستند.

مصطفی زاده ادامه داد: یکی از تهدیدهای اصلی شهر روانسر با تداوم بارشها ، طغیان رودخانه های «خشکه رود» و «عاصم آباد» است که هم اکنون سرریز کرده اند و با ادامه این شرایط و در صورت نیاز ساکنان حاشیه این رودخانه ها باید منازل خود را تخلیه کنند.

وی گفت: 2 اردوگاه در سطح شهر روانسر با 80 چادر برای اسکان موقت ایجاد شده که تاکنون 2 خانواده در این اردوگاه مستقر شده و 10 مدرسه شهر نیز آماده اسکان است و در این خصوص اطلاع رسانی های لازم صورت گرفته است.

شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

**جهانگیری: رییس جمهور پیگیر حل مشکلات همه استانها هستند

معاون اول رییس جمهوری گفت: دکتر روحانی رییس جمهوری با علاقه تمام مشکلات استان ها به ویژه لرستان را پیگیری می کنند و خواستار همدردی با مردم در سختی هایشان است.

رییس جمهور پیگیر حل مشکلات همه استانها هستند

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری شامگاه یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان لرستان در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: برای سال 98 برنامه سفر به لرستان را داشتم که به قوت خود باقی است و طی آن بیشتر با همکاران دولت راجع به مسایل استان بررسی و تصمیم گیری می شود.

وی گفت: لرستان به عنوان یکی از استان های مهم کشور یک امتیاز برای توسعه است چراکه همه شایستگی ها برای تبدیل به استان توسعه یافته را دارد.

وی افزود: لرستان نیروی انسانی، جوانان تحصیل کرده و متخصص دارد ، همچنین زیرساخت های آب به معنای دغدغه در این استان نداریم اما به هر حال در لرستان برخی کمبودهایی زیرساختی وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: علیرغم نامساعد بودن شرایط پرواز به خاطر قولی که دادیم به لرستان سفر کردیم و شرایط این سفر به دلیل سیل ویژه است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: کشور حادثه خیزی داریم اما با اتفاقاتی که رخ می دهد ایران همچنان پابرجا است و روز به روز با قوت پیش می رود.

جهانگیری بیان کرد: سال های گذشته همه در انتظار بارش بودند و آب شرب به مساله اصلی و دغدغه تبدیل شده بود و سال گذشته جلسه متعدد برای تامین آب شرب شهر و روستاها برگزار شد.

وی افزود: کشاورزی هم به سمت نگران کننده پیش می رفت اما امسال سال آبی ویژه و بسیاری از مشکلات کشور حل شد همچنین این حجم بارش ها به کشور انرژی ، نیرو و امید داد زیرا که ریزگردها و تالاب های خشک شده به جایی رسیده بود که نگران آینده بودیم.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: تامین آب شهر مهم مثل مشهد تابستان پارسال به نگرانی تبدیل شده بود، بارندگی های اخیر با این همه نعمت ، تلخی هایی هم داشت و در برخی استان ها مردم اذیت شدند.

جهانگیری بیان کرد: اکنون همه استان ها در جریان سیل درگیر هستند حتی سیستان و بلوچستان که کمترین بارش ها را داشته هم سیل آمد و پس از آن یزد و کرمان هم سیل رخ داد.

وی گفت: اما برخی استان ها شامل غرب و جنوب کانون بارندگی و لرستان از اصلی ترین استان هایی بود که درگیر این مساله شد.

وی ادامه داد: شاید این تفکر ایجاد شود که توجه خاصی به استان های شمالی شده اما تقریبا وزرای مختلف به همه استان ها رفته و وزیر بهداشت و معاون پارلمانی رییس جمهوری به لرستان سفر کردند و خودم روزانه چندین بار تلفنی شرایط را از استاندار لرستان پیگیری می کردم.

وی افزود: دکتر روحانی با علاقه تمام استان ها به ویژه لرستان را پیگیری می کنند و دوستدار این مردم است و خواستار همدردی با مردم در سختی ها است.

جهانگیری بیان کرد: اگر تاخیری انجام گرفته و مردم گمان کم توجهی دارند من از طرف دولت از مردم لرستان عذرخواهی می کنم هیچکس در دولت بین مردم لرستان و سایر استان ها تفاوت قایل نیست.

وی افزود: سیل اخیر دستاوردهایی خوبی داشت که مهمترین آن همدلی است چراکه همه مدیریت کشور و روزهای تعطیل نوروزی پای کار بودند که بسیار مهم است.

جهانگیری اظهار کرد: مدیران مسوولیت قبول می کنند که خود را در روزهای سخت نشان دهند سختی بکشند و برای آرامش و آسایش مردم خدمت کنند.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما جلوگیری از تلفات انسانی است گفت: جان مردم برای ما مهم است و از دست دادن افراد قابل جبران نیست.

به گفته وی با حجم عظیم سیلاب لرستان تلفات مستقیم سیل نبوده که قابل تقدیر است و باید از خسارت های مالی هم در حد امکان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: مردم لرستان به هشدار مدیران توجه کنند و با تخلیه منازل به مکان های امن بروند همچنین دستگاه ها موظف هستند امکانات خود را حسب دستور استاندار در اختیار استان قرار دهند و چنانچه کمبود تجهیزات وجود دارد از استان های همجوار تامین شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: به واحدها مسکن روستایی 50 میلیون ریال بلاعوض و 150 میلیون ریال وام، احداث واحدها روستایی 100 میلیون ریال بلاعوض و 400 میلیون ریال تسهیلات همچنین تعمیر واحد مسکن شهری 50 میلیون ریال بلاعوض و 150 میلیون ریال تسهیلات و احداث واحد شهری 120 میلیون ریال و 500 میلیون ریال وام پرداخت می شود.

جهانگیری گفت: مساله اول تامین مایحتاج و معیشت مردم است و در مجموع ارزش ریالی مصوبات برای جبران خسارت ها در این دوره تا سه برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی سدها حفظ سیلاب و نگهداری آب برای جلوگیری از تخریب است افزود: پارسال 5 میلیارد متر مکعب ذخیره سدهای خوزستان بوده که اکنون بیش از 22 میلیارد متر مکعب است البته مسایل زیست محیطی و منطقه ای باید مورد دقت و توجه باشد.

جهانگیری بیان کرد: شورای توسعه هم برای استان لرستان برگزار می شود امیدوارم به جمع بندی روشنی راجع به توسعه استان دست پیدا کنید و آن را به دولت ارائه دهید و اگر بتوانید برای سدها فاینانس تامین کنید دولت استقبال می کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: واحدها صنعتی که به تشخیص ستاد بحران استان 50 درصد تخریب شده اند کل مالیات آنها بخشیده و تسهیلات جدید نیز به واحدهایی تولیدی خسارت دیده از سیل پرداخت می شود.

جهانگیری بیان کرد: همه نشان دادیم اگر متفق باشیم هر بحران و کاری را می توان به خوبی اداره کرد چون ایران ظرفیت های بسیاری دارد که با اتکا به آن می توانیم مشکلات را حل کنیم.

** قدردانی سفیر نروژ از امدادرسانی هلال احمر ایران در سیل

سفیر نروژ در ایران با حضور در جمعیت هلال احمر شهرستان شمیرانات استان تهران ضمن اعلام همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل در مناطق مختلف کشور از تلاش های داوطلبان و‌ نجاتگران جمعیت هلال احمر قدردانی کرد.

«لارس نوردرم» گفت: پیگیر ارسال کمک به مناطق سیل زده از انجمن های بشردوستانه نروژ هستیم.

سفیر نروژ در ایران با تقدیر از خدمات و تلاش های شبانه روزی داوطلبان و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان های گرفتار در سیل، در خصوص دیدارهای دیگری که با مقامات ملی و بین المللی در ایران برای کمک به هموطنان متاثر از سیل انجام شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

در این دیدار حسن فراهانی رئیس جمعیت هلال احمر شمیرانات نیز ضمن تشکر از توجه دولت و ملت نروژ به موضوع سیل اخیر در ایران از خدمات و فعالیت های جمعیت هلال احمر در حوادث و سوانح بخصوص سیل اخیر گزارشی را ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به تحریم هایی که موجب سخت شدن مسیر کمک های بین المللی به هلال احمر ایران شده است، اضافه کرد این تحریم ها فشار بر مردم و به خصوص آسیب دیدگان سوانح را افزایش داده است.

**روحانی بر اختصاص تمام امکانات برای مدیریت نهایی سیلاب ها تاکید کرد

رئیس جمهوری پس از اخذ گزارش وزیر کشور و تماس تلفنی با استانداران استان های غرب و جنوب بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی برای مدیریت نهایی سیلاب ها و تا اطمینان کامل به سلامت مردم در نقاط مختلف کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه و در گفت وگویی تلفنی با وزیر کشور و نیز تماس تلفنی با استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور، آخرین گزارش ها از بارش ها ، آبگرفتگی و وقوع سیلاب در استان های مختلف را بررسی کرد.

رئیس جمهوری پس از اخذ گزارش وزیر کشور و استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور؛ از تلاش مجدانه استانداران و فرمانداران سراسر کشور به عنوان روسای ستادهای بحران مدیریت و همچنین سایر دستگاه های اجرایی شامل نیروهای امدادی، سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و تشکل های جهادی و مردمی که با هماهنگی مشغول خدمت شبانه روزی به هموطنان هستند، تقدیر کرد.

دکتر روحانی در این گفت و گوهای تلفنی همچنین بکارگیری همه ظرفیت های فنی و رسانه ای را برای اطلاع رسانی دقیق و‌ بهنگام درخصوص کانون های بارش و نقاط احتمالی آبگرفتگی و سیلاب، بویژه در نقاط پایین دست سدها و حاشیه رودخانه ها ضروری دانست.

** وزیر کشور:

وضعیت کشور و شرایط جوی به طور لحظه ای رصد می شود

وزیر کشور با اشاره به آغاز موج جدید بارش ها در اغلب نقاط کشور ،گفت: وضعیت استان ها در ابعاد مختلف همراه با شرایط جوی به صورت لحظه ای رصد شده و به محض وصول گزارشی مبنی بر مشکل یا نارسایی سریعا نسبت به رفع آن اقدام می شود.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» ،افزود: همه استانداران و فرمانداران و مسئولان ذیربط برای مقابله با هرگونه بحران و معضلی در آماده باش کامل به سر می برند و از مردم می خواهیم دقیقا به اخطارها و هشدارهای مراجع ذیربط که از سوی ستاد مدیریت بحران و از طریق رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر منتشر می شود، توجه کامل داشته باشند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران به طور شبانه روزی با تمامی استان ها و مناطق در ارتباط بوده و گزارش ها را به طور لحظه ای در اختیار من قرار می دهند، تصریح کرد: امکانات لازم برای مقابله با سیلاب ناشی از موج جدید بارش ها پیش بینی شده است و تجهیزات موجود در کشور به صورت یک مدیریت واحد در مناطق مورد نیاز مستقر هستند و مردم باید با حفظ خونسردی و هوشیاری اجازه دهند تا امدادگران به وظایف تعریف شده خود بپردازند.

- وضعیت تمامی سدها به طور دقیق کنترل می شود

'عبدالرضا رحمانی فضلی' وزیر کشور گفت: وضعیت تمام سدها از حیث ورودی و خروجی در کنترل است و با وجود آبگیری قابل توجه سدهای کشور هیچ گونه نگرانی درخصوص وضعیت پایداری سدها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه به دلیل بالاآمدن آب در پشت سدها و به منظور ارتقای ایمنی مردم دریچه های اضطراری تعدادی از سدها که برخی از آنها دهه ها بدون استفاده بود گشوده شده اند ، افزود: به دلیل وقوع سیلاب براثر بارش نزولات آسمانی علاوه بر آنکه از مدتها پیش به مردم اطلاع رسانی شده بود برای حفظ جان هموطنان تعدادی از روستاها با هماهنگی بین دستگاه ها تخلیه شده اند و مواردی نیز که نیاز باشد بنا به تشخیص مسئولان منطقه ای نسبت به تخلیه آنها اقدام خواهد شد لذا از مردم تقاضا داریم در این نقاط نهایت همکاری را برای تخلیه به موقع مناطق مسکونی خود داشته باشند.

**نظم و امنیت در مناطق سیلزده برقرار است

نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: برخلاف برخی شایعات فضای مجازی ازسوی سلبریتی ها مبنی بر تخلیه شهرها و روستاهای مناطق سیلزده توسط ناجا، یگان های ویژه نیروی انتظامی تا عادی شدن اوضاع در این مناطق حضور دارند و از لحاظ تامین نظم و امنیت جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش شامگاه یکشنبه ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا ، در ادامه اطلاعیه آمده است: با هماهنگی ستاد مدیریت بحران مناطق سیلزده و نیز سازمان های مسئول، نیروی انتظامی مردم این مناطق را پس از تخلیه در مساجد و مدارس نقاط امن شهرهای مختلف اسکان داده و نیز تامین امنیت این مناطق و خانه های خالی از سکنه را برعهده دارد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: نیروی انتظامی حامی و پشتیبان مردم است و با کمال افتخار برای تامین نظم و امنیت و خدمتگزاری شهروندان شبانه روز تلاش و مجاهدت می کند به گونه ای که در کنار وظایف ذاتی خود، این ماموریت مهم را به نحو احسن انجام داده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 466776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟