زنده به گور شدن یک مرد در کوره آجرپزی /یک مرد 8 سال زندانی است

به گزارش گروه حوادث رکنا، «غفور – د» مرد 40 ساله‌ای است که به دلیل عدم رعایت نظامات ایمنی با قتل غیرعمد یک کارگر افغان محکوم به پرداخت دیه‌ای معادل 3 میلیارد و 875 میلیون ریال می‌شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی گروه تحقیق ستاد دیه، غفور از ابتدای سال 1389 اقدام به اجاره کوره آجرپزی با زیربنای هزار مترمربع با چهل دهانه کوره می‌کند که خروجی این کوره در زمان فعالیت معادل 90 هزار خشت بود.

روش کار به این نحو بود که با گل موجود در محل خشت توسط قالب درست شده و سپس خشت‌ها درون کوره گذاشته شده و ورودی کوره را پوشانده و به مدت 28 ساعت به آن حرارت داده می‌شود و بعد از حدود 3 روز پوشش ورودی کوره برداشته و آجرهای آن توسط نوار نقاله به درون کامیون باری منتقل می‌شود.

در تاریخ هفت مهر سال 89 هنگامی که چهار کارگر درون کوره مشغول جابجایی آجر از درون کوره به نوار نقاله بودند به یکباره توده انباشته‌ای از گل از سقف جدا شده و روی یکی از کارگران فرو ریخته و موجب فوت او می‌شود.

در این حادثه آقا غفور که در تعریف حقوقی به عنوان کارفرما شناخته می‌شود به دلیل عدم رعایت ماده 91 قانون کار که تاکید دارد «مسئولین کلیه واحدهای موضوع 85 این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آن‌ها قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل را به آن‌ها بیاموزند» و همچنین ماده 19 آیین نامه ایمنی در صنایع شیشه که صراحت دارد «انتقال مواد اولیه به داخل کوره باید با روش‌های مکانیکی صورت پذیرد به نحوی که نیازی به حضور کارگر در محل خطر نباشد» مقصر حادثه شناخته می‌شود.

در روند رسیدگی به این پرونده گروه صلح و سازش ستاد دیه هرچند میزان محکوم‌ٌبه را این روزها به 990 میلیون ریال کاهش داده‌اند اما مددجوی متاهل این پرونده که دارای دو فرزند 6 و 9 ساله است به دلیل ناتوانی در تامین مانده بدهی از مرداد ماه سال گذشته در یکی از زندان‌های استان فارس تحمل حبس می‌کند.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 452671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟