دو کلیه، کبد، دریچه قلب Heart و تعدادی از نسوج این سرباز وظیفه در بیمارستان رازی رشت جداسازی و به بیماران نیازمند اهدا شد. امیر سرباز وظیفه جوان گیلانی با مرگش جان ٣ نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

امیر محمدی گیلوایی ١٨ آذر در یک حادثه Incident رانندگی در کوچصفهان دچار حادثه شد. این جوان اهل همین شهر بود و حدود ٤ ماه از خدمت سربازی‌اش باقی مانده بود.

او بلافاصله پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شد؛ اما تصادف Crash شدید او را بشدت مجروح کرده بود. پزشکان هر اقدامی برای زنده نگه‌داشتن و بازگشت او به زندگی انجام دادند؛ ولی او از دقایقی پس از ورود به بیمارستان از هوش رفت.

پزشکان پس از معاینات دقیق و بررسی‌های لازم اعلام کردند که این جوان ٢٠ ساله دچار مرگ مغزی شده و عملا دیگر نمی‌شود برای او کاری کرد. خانواده این جوان هر چند با شنیدن این خبر شوکه شدند، با وجود این اما با اهدای اعضای بدن او موافقت کردند.

به گفته مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان گیلان این پیوندها ظهر دیروز در بیمارستان رازی رشت انجام شد. محمدرضا حسین‌زاده در توضیح بیشتر گفت: «اعضای بدن این جوان که از اهالی کوچصفهان استان گیلان بود، با رضایت خانواده‌اش به تعدادی از بیمارانی که در صف پیوند بودند، اهدا شد.

دو کلیه و کبد این جوان دچار مرگ مغزی در بیمارستان رازی رشت برداشته شد؛ دو کلیه او به دو بیمار در بیمارستان رازی رشت پیوند و کبد این جوان نیز برای پیوند به بیمار نیازمند دیگری به شیراز منتقل شد.» او اضافه کرد: «کبد این جوان گیرنده مناسبی در گیلان نداشت و به همین دلیل به شیراز ارسال شد.»

اما این سرباز جوان اهدایی‌های دیگر هم داشت. به گفته حسین‌زاده نسوج این بیمار دچار مرگ مغزی شامل دریچه‌های قلب، تاندون و چند قطعه استخوان برای پیوند به بیماران نیازمند دیگر برداشته شد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها با انتشار این خبر، تعداد افراد دریافت‌کننده اعضا از این سرباز جوان را ٤٠ نفر اعلام کرده بودند اما مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رد این موضوع گفت: «نجات جان ٤٠ نفر واقعیت ندارد.

هر فرد به ‌طور مستقیم با اهدای اعضایش می‌تواند جان ٨ بیمار در خطر مرگ را نجات دهد. همچنین حدود ٥٣ نفر هم در صورت استفاده از نسوج می‌توانند از معلولیت‌های حرکتی و نارسایی رها شوند. اما درباره این پیوند اخیر همان‌طور که گفته شد، کلیه‌ها به دو بیمار در رشت و کبد هم در شیراز به یک بیمار پیوند زده شد. نسوج هم پس از فرآوری در بانک‌های مربوطه ذخیره می‌شوند.»

مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن اعلام این خبر آمار اهدای عضو در گیلان را مثبت و رو به رشد اعلام کرد و در این‌باره گفت: «از ابتدای امسال تاکنون، ١٧ خانواده از افراد دچار مرگ مغزی در استان گیلان برای اهدای عضو عزیزشان اقدام کرده‌اند.»

هر فرد به ‌طور مستقیم با اهدای اعضایش می‌تواند جان ٨ بیمار در خطر مرگ را نجات دهد. همچنین می‌تواند ٥٣ نفر را از معلولیت‌های حرکتی و نارسایی رها کند. براساس آمارها، هر ١٠ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟