احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۲ بالگرد آبپاش از عصر روز چهارشنبه در اهواز مستقر شده و امروز عملیات اطفای حریق را در بخش عراقی هورالعظیم شروع کرده اند.

وی با بیان اینکه هشت نقطه هورالعظیم دچار آتش سوزی است، افزود: تیم آتش نشانی صبح امروز بازدید هوایی کاملی از تالاب داشته و تمام نقاط آتش سوزی را شناسایی کرده است.

به گفته وی، محل‌های آتش سوزی در فاصله پنج تا ۲۵ کیلومتری مرز ایران به صورت پراکنده است و بر اساس آخرین برآورد‌ها در این آتش سوزی بیش از ۲۵ هزار هکتار از تالاب سوخته است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: تیم آتش نشانی قرار است امروز و فردا روند خاموش شدن آتش را بررسی و در صورت نیاز درخواست اعزام هواپیمای آبپاش را مطرح کند.

وی همچنین از نتیجه فراخوان کشور عراق برای درخواست کمک‌های بین المللی در خاموش کردن آتش هورالعظیم اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هورالعظیم در عراق زیر نظر وزارت آب این کشور است و ارتباط ما با آن‌ها از طریق وزارت خارجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم در ۲ شب گذشته نیز برخی شهر‌های استان از سوسنگرد و رفیع تا اهواز را فراگرفته است.

وی افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دود به صورت نواری به طول ۹۰ کیلومتر و به عرض ۱۰ کیلومتر از هورالعظیم تا شهر‌های استان منتشر می‌شود.

لاهیجان زاده ادامه داد: این دود علاوه بر گاز، حاوی ذرات دوده (ذرات ریز با اندازه ۲.۵ میکرون) است و آلودگی هوای شهر‌ها را گاهی تا بیش از چهار برابر حد مجاز بالا می‌برد.

خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق حدود ۲۰ روز پیش آغاز شد و آتش در این تالاب روبه گسترش است. در ایران نیز حدود ۲ هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.

عملیات اطفای حریق در خاک عراق از ۲۹ تیر ماه آغاز و سوم مرداد، در پی اعلام مهار آتش توسط هوافضای سپاه، متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگرد‌های آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش نیروی هوافضای سپاه برای مهار آتش سوزی استفاده شد.

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهر‌های خوزستان می‌شود به طوری که گاهی تا ۶ شهرستان را درگیر کرده است.

بنابر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق ۱۵۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

وزارت منابع آب عراق روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از سازمان‌های بین المللی برای خاموش کردن آتش هور و نجات جان ساکنان آن درخواست کمک کرد. بخش عراقی هورالعظیم (هور الهویزه) به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت‌های وسیعی از آن خشک شده است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجمع اعتراضی در رجایی شهر کرج

فیلمبرداری مسافر ایرانی از لحظه سقوط هواپیما در مکزیک + تصویر

عجیب ترین عکس از تصادف 2 پراید + جزییات

این زن با 50 هزارتومان همراه می شد! + عکس

فوری / حمام خون در پارتی شبانه شهرک غرب + عکس

اعدامی که دیروز در زندان کرج ناتمام ماند

به خاطر کرایه ماشین صیغه امیر شدم !

مرگ غم‌انگیز دختر کنکوری در تهران

اعدام 3 مرد خشن در زندان بجنورد + عکس

دردسر دختر همسایه برای جوانی که تازه از خدمت سرباز برگشته بود

تشییع جنازه با رقص!+ فیلم

تجاوز با چوب به رویا عروس روستا در خانه مرد بی رحم + عکس

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! + عکس

تجاوز 8 مرد به زن شوهردار در شهر مرزی / شوهر بی غیرتم هیچ کاری نکرد

زنم در آغوشم اوردوز کرد! / گفتگو با دزد خانه های قلهک تهران + فیلم و عکس

کدخبر: 403761 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟