داغ «آسمان» بر دل ایران / چرا جعبه سیگنال هواپیما خاموش شد؟

هنوز داغ هموطنان‌مان در زلزله مرگبار کرمانشاه و فاجعه نفتکش سانچی برای‌مان سرد نشده بود که این بار هواپیمای مسافربری سقوط Fall کرد و غمی تازه بر دل‌هایمان گذاشت.

هواپیمای شرکت آسمان صبح روز یکشنبه طبق برنامه هر روز، با 66 سرنشین تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد. 50 دقیقه از پرواز گذشته بود که هواپیمای «ای تی آر 72» از رادار خارج شد و دقایقی بعد سقوط آن در نقطه‌ای نامعلوم به تأیید رسید.

هیچ کس نمی‌دانست سرنشینان این پرواز چه سرنوشتی دارند. یکی ازگوشی‌های تلفن همراه همچنان زنگ می‌خورد اما هیچ کس پاسخگو نبود. شاید کسی در آن میان زنده مانده باشد. اما...

عملیات تجسس برای یافتن هواپیما و سرنشینانش از لحظاتی بعد از سانحه آغاز شد. شرایط نامساعد جوی اجازه پرواز به بالگردها نمی‌داد اما همه بسیج شده بودند تا با آنچه در توان داشتند خبری بیاورند.

در بخشداری «پادنا» - محدوده سقوط هواپیما- انگار هیچ بخشی تعطیل نبود. هر مسئول و کارمندی به دنبال هماهنگی برنامه‌ها و فراهم کردن شرایط برای آغاز یک عملیات موفق بود. تکاوران ارتش، امدادگران هلال احمر، اورژانس و سپاه همه آمده بودند و سرانجام در سومین روز عملیات تلاش‌ها نتیجه داد و لاشه هواپیما و پیکر جانباختگان که درکوهستان برفی پراکنده شده بودند از آسمان دیده شد. شرایط آب وهوایی کمی بهتر شده بود. بالگردها چند پرواز برای ارزیابی انجام دادند اما از آنجا که منطقه صعب العبور بود و امکان فرود بالگرد وجود نداشت، بیش از 300 نیروی امدادی زمینی به منطقه اعزام شدند تا هر چه سریعتر پیکر جانباختگان و لاشه هواپیما را پیدا کنند.

جست و جوی شبانه برای کشف اجساد

یک منبع آگاه از سازمان امداد و نجات به خبرنگار ما گفت: «ابتدا قرار بود با شیوه هلی بورن اجساد را به پای کوه برسانیم اما با تاریک شدن هوا و خطر پرواز بالگرد در منطقه، 35 امدادگرسه‌شنبه شب را در کوه ماندند تا با جمع‌آوری تکه‌های اجساد، آنها را برای انتقال آماده کنند.

گمانه زنی لحظه سقوط

خلبان حجت الله فولاد از کاپیتان‌های باتجربه هواپیمایی آسمان بود و بارها این مسیر پروازی را طی کرده و به شرایط و وضعیت پرواز آگاهی کامل داشته است. براساس آنچه بررسی‌ها نشان می‌دهد به احتمال فراوان این هواپیما در مسیر دچار نقص فنی شده و خلبان برای اینکه بتواند آن را در دشت پشت کوه دنا به زمین بنشاند ارتفاع را کاهش داده که در برخورد با کوه دچار سانحه شده است.

شکایت خانواده‌ها از روند عملیات

تعدادی از اعضای خانواده‌های مسافران پرواز تهران – یاسوج با حضور در منطقه سقوط هواپیما، در مدارس اسکان داده شده‌اند.آنها خواستار تسریع در عملیات جست‌و‌جو بودند ودرعین حال شکایت داشتند که چرا بعد از سه روزهیچ پیکری پیدا نشده است. برخی‌ها از کمبود امکانات شکایت داشته و بسیاری نیز از نبود نظارت کافی بر فعالیت هواپیماها و خطوط هواپیمایی گله‌مند بودند. می‌گفتند چرا هیچ کس پاسخگو نیست؟!

چرا جعبه سیگنال هواپیما خاموش شد؟

حسین علایی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان که درمحل حادثه Incident حضورداشت به خبرنگارحوادث «ایران» گفت: هواپیماهای ای تی آر به داشتن جعبه سیگنال‌هایی معروف است که در زمان سوانح امکان ردگیری لاشه را می‌دهد. جعبه سیگنال این هواپیما نیز تا سال 2022 اعتبار داشته است. احتمال می‌دهیم جعبه سیگنال این هواپیما در زیر حجم برف مانده و به دلیل بارندگی شدید روز اول بعد از سقوط و ضربه وارد شده از کار افتاده باشد. این موضوع باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد چراکه چنین اتفاقی هرگز نباید پیش می‌آمد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

4 مسافر زنده از هواپیما مرگ خارج شدند ولی ..! + عکس

اعتراف وحشتناک مرد شیطان در تهران / از التماس دختر جوان لذت می بردم!

پایان 3 روز جهنمی در دمای 20 درجه زیر صفر دنا + عکس مسافران هواپیمای مرگ

سرنوشت تلخ دختری که اشک قاضی را درآورد / این دختر اسیر یک مرد وحشی بود + عکس

حمله وحشیانه جوان بی رحم به دختر دبیرستانی در خیابان حلوت / او مرا آزار داد و ..!+ عکس

15 جسد مسافران هواپیمای مرگ قابل شناسایی هستند /30 جسد کنار هم پیدا شدند + فیلم

تصاویر اجساد مسافران هواپیمای سقوط کرده روی برف+ عکس

24 امدادگر را دعا کنید

حمله گرگ گرسنه به یک روستا در نزدیکی کوه دنا

گفتگوی تلخ با خانواده محمد 33 ساله که مسافر هواپیمای مرگ بود + عکس

پرونده سیاه مدیران تشکل دانشجویی در آزار شیطانی 16 دختر دانشجو

فیلم گفتگو با راننده اتوبوس دیوانه که 3 مامور پلیس را به شهادت رساند / اعدامم کنید!

اگر هواپیما کمی به راست می رفت..! / جزییات عملیات از زبان استاندار اصفهان + فیلم عملیات

گریه خلبانی که برای اولین بار هواپیما را کشف کرد + فیلم

نخستین فیلم از لاشه هواپیمای مرگ + فیلم

فیلم تاثیرگذار از اتحاد ارتش و سپاه در حاشیه پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران-یاسوج + فیلم

پرسه زنی دراویش قمه به دست در پاسداران + فیلم

فوری / پیدا شدن 2 گوشی موبایل در عملیات جستجو لاشه هواپیما در دنا

حمله خانواده مسافران هواپیما به وزیر راه + فیلم و عکس خبرنگار اعزامی

 

کدخبر: 359267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟