به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس آمار جدیدی که مرزبانان دریایی اعلام کردند در روز‌های شنبه و یکشنبه، ۱۰ مهاجر در حاشیه سواحل لیبی جان خود را از دست داده و بیش از ۶۰ تن دیگر ناپدید شده اند.

نخستین قایق شامگاه جمعه از قره بوللی در ۵۰ کیلومتری شرق طرابلس حرکت کرد، اما پس از هشت یا ۹ ساعت قایق سوراخ شد و آب داخل آن رفت. شمار بسیاری از سرنشینان از ترس داخل آب افتادند. این در حالی است که عده‌ای که در قایق مانده بودند منتظر کمک بودند.

نیروی دریایی و مرزبانان ایتالیایی که از طریق هواپیمای نظارتی مأموریت دریایی سوفیا با خبر شده بودند، توانستند ۸۶ نفر را نجات دهند و جسد شش زن و دو مرد را بیرون آورند.

بازماندگان هنگامی که روز دوشنبه وارد جزیره سیسیل شدند به نمایندگان کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی مهاجرت و پزشکان بدون مرز اعلام کردند این قایق با ۱۴۰ تا ۱۵۰ سرنشین حرکت کرده است. بنابراین ۴۰ تا ۵۰ نفر از جمله ۱۵ زن و شش کودک دو تا شش سال ناپدید شده اند. پزشکی که در قایق مرزبانان دریایی ایتالیایی بود، گفت: «ما ۸۶ مهاجر را نجات دادیم. ما عده زیادی را احیا کردیم.»

بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت و کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد، مهاجرانی که در این قایق بودند از اهالی گامبیا، گینه، سیرالئون، مالی، ساحل عاج، سنگال، کامرون و نیجریه بوده‌اند.

روز یکشنبه نیز نیروی دریایی لیبی دو قایق را در حاشیه سواحل لیبی نجات داد. این دو قایق نیز شامگاه شنبه از قره بوللی حرکت کرده بودند. این نیرو‌ها ۲۹۰ مهاجر را از آب گرفتند و جسد دو زن را بیرون آوردند. این مهاجران به لیبی بازگردانده شدند و ۱۰ نفر نیز در بین آن‌ها ناپدید هستند.

بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت، در سال ۲۰۱۷، دست کم ۳۱۱۶ مهاجر که تلاش کرده بودند از دریای مدیترانه گذر کنند تا به اروپا برسند جان خود را از دست داده یا ناپدید شده اند. از این تعداد ۲۸۳۳ نفر در حاشیه سواحل لیبی بوده اند. اما با تلاش مقامات ایتالیایی و توافق‌های آن‌ها با مقامات و گروه‌های شبه نظامی در لیبی برای جلوگیری از سفر مهاجران از راه دریا، از تابستان تلاش‌ها برای گذر از این دریا کاهش شدید یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 345343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟