58 مصدوم‌در پی وقوع  زلزله‌6.1 ریشتری‌کرمان

 دو زمین لرزه شدید بامداد چهارشنبه حوالی «هجدک» در استان کرمان را تکان داد، این زمین لرزه ها در راور و زرند نیز احساس شد. نخستین زمین لرزه به شدت 6.1 ریشتر ساعت 1:11 روی داد.زمین لرزه دوم هم با شدت 5.1 ریشتر توسط مرکز لرزه نگاری کشوری ثبت شده است. این زلزله هم در ساعت 1:19:38 ثبت شده است.

دو زمین لرزه 6.1 و 5.1 ریشتری بامداد دیروز چهارشنبه، مردم کرمان را به خیابان ها و معابر عمومی کشانده است. از این زمین لرزه ها خسارتی گزارش نشده است اما مردم از هراس زمین لرزه در فضای باز قرار گرفته اند.این دو زمین لرزه در حالی رخ داده است که ظهر روز سه شنبه زمین‌لرزه‌ای به‌شدت 6.2 ریشتر حوالی هجدک در استان کرمان را تکان داده بود، این زلزله ۳۰ مصدوم داشت و به تعدادی از خانه‌های روستایی هم خسارت زد. تاریخ و زمان وقوع این زمین‌لرزه به‌وقت محلی روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۲:۱۳:۱۷ بوده است.به گزارش خبرنگار ما این زمین لرزه به شدت شهر کرمان را لرزاند وموجب ترس وهراس کرمانی ها شد به طوری که شهروندان را در هوای سرد کرمان و زرند به خیابان ها وفضاهای باز کشاند وشب را به سختی سپری کردند. به گزارش خبرنگارما، دکتر صابری مدیر مرکز مدیریت حوادث Accidents و فوریت های پزشکی کرمان گفت: زلزله 6.1 ریشتری بامداد روز گذشته در کرمان ومنطقه راور 58 مصدوم غیر مستقیم برجا گذاشت. دکتر صابری ، تعداد مصدومان مراجعه کننده ناشی از ترومای غیر مستقیم زلزله به بیمارستان های شهید باهنر ، پیامبر اعظم و بیمارستان شفا علی ابن ابیطالب راور را 58 نفراعلام واظهار کرد: از مصدومان چهار نفر بستری هستند و بقیه ترخیص شده اند. محسن بیگی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از تعطیلی روز چهارشنبه مدارس نواحی یک و 2 کرمان، راور، چترود و زرند بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران استان، خبر داد وافزود: با وجود این که خسارت های وارد شده به مدارس مشکل آفرین نبوده است اما هجوم والدین در روز سه شنبه برای بردن فرزندان خود به منازل مشکلاتی را ایجاد کرد.وی خاطر نشان کرد: تاکنون 23 مدرسه در کرمان تخلیه شده است. موسوی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به وقوع زلزله 6.1 و 5.1 ریشتری بامداد چهارشنبه حوالی هجدک شهرستان راور گفت: این زمین لرزه هیچ خسارتی نداشته است.

فرماندار کرمان هم گفت: پس از وقوع زمین لرزه در کرمان و به دلیل ترافیک زیاد افراد برای بردن دانش آموزان به منازل، 27 مورد تصادف Crash رخ داده است. بابایی افزود: در اولین ساعات وقوع زمین لرزه امروز هجوم برای تامین سوخت را شاهد بوده ایم.وی اظهار کرد: در چترود تعداد زیادی از خانه ها دچار خسارت شده است که در مقابل بخشداری تجمع و درخواست چادر کرده اند.بابایی با بیان این که سقف دو مدرسه در چترود ریزش داشته اما مشکلی برای دانش آموزان ایجاد نشده است، گفت: 12 نفر در شهرستان کرمان دچار مصدومیت شده اند که مشکل اساسی نداشته اند.وی تصریح کرد: به دلیل فرسودگی برخی تیرهای برق، تیرهای خیابان مطهری غربی و تعداد زیادی از معابر کرمان کج شده بود.

ریزش کوه در منطقه مزار شاه کوهپایه

فرماندار کرمان نیز تاکید کرد: ریزش کوه در منطقه مزار شاه کوهپایه را داشته ایم که اقدامات لازم انجام می شود.وی گفت: 86 هزار واحد مسکونی قدیمی در استان کرمان وجود دارد که به دلیل نداشتن شناژ با مشکل مواجه هستند.

بابایی با اشاره به وارد شدن خسارت به ساختمان خوابگاه دانشجویی دانشگاه شهید چمران، اظهار کرد: دو جایگاه نیز برای خودروهای امدادی در نظر گرفته شده است. به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از زمان زمین‌لرزه 6.1 ریشتری بامداد چهارشنبه تاکنون ۵۴۰ هزار لیتر فراورده ( بنزین )از انبارهای شرکت نفت خارج شده است. باغخانی افزود: با وجود ترس ناشی از زلزله و هجوم مردم به جایگاه‌ها، برخی از جایگاه‌ها خالی شده است.

اخراج ۲ مدیر از جلسه مدیریت بحران کرمان

در همین حال استاندار کرمان هم گفت: تا اطلاع ثانوی ستاد بحران استان کرمان در آماده باش خواهد بود و همه دستگاه ها باید آمادگی کامل داشته باشند.

رزم حسینی شامگاه سه شنبه در ستاد بحران استان کرمان افزود: پیشگیری و پیش بینی کار مقدم بر همه امور است.

وی با اشاره به این که پس لرزه ها و زمین لرزه ها به خانه های قدیمی آسیب وارد کرده است و آن ها را آسیب پذیر تر می کند با اشاره به این که گزارش خسارت زمین لرزه دور اول را تکمیل کرده ایم و ارسال می شود، خاطرنشان کرد: گزارش خسارت های این زمین لرزه نیز به زودی تکمیل و به مراجع مربوط ارسال می شود. براساس این گزارش در جلسه سه شنبه شب ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان دو مدیر ارشد استان درحوزه مخابرات و ارتباطات از جلسه اخراج شدند.

درپی ارائه گزارش های مربوط به اختلال شدید در ارتباط های تلفنی سه شنبه ، استاندار کرمان دو نفر از مدیران ارشد استان در حوزه مخابرات و ارتباطات را از جلسه ستاد مدیریت بحران استان اخراج کرد .این تصمیم در جلسه زمانی گرفته شد که مدیرکل ارتباطات و مدیر عامل همراه اول در کرمان از عملکرد خود در هنگام بحران دفاع و اعلام کردند امروز قطعی در کرمان نبوده و قطعی ۲۰ دقیقه ای هنگام بحران طبیعی است.

پیامک از ستاد مدیریت بحران یک ساعت و 29 دقیقه بعد از زلزله به دست ما رسید

در همین حال خلیل همایی راد مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز گفت: کندی ارتباطات مهم ترین مشکل بعد از زلزله دیروز کرمان بود و حتی تلفن‌های پنج شماره‌ای مدیران مدیریت بحران هم پاسخ گو نبود.

به گزارش ایسنا، خلیل همایی راد در جلسه ستاد بحران استان کرمان اظهار کرد: نخستین پیامک از ستاد مدیریت بحران یک ساعت و 29 دقیقه بعد از زلزله به دست ما رسید زیرا با مشکلات ارتباطاتی بعد زلزله مواجه بودیم.

وی بیان کرد: قرار بر این بود که تلفن‌های پنج شماره‌ای مدیران ستاد بحران نه اشغال و نه قطع شود و در هر شرایطی پاسخ گو باشد، اما در این زلزله این طور نبود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 336855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟