توفان کریسمس فیلیپین را نوردید

این توفان که از آن به نام 'ناک – تن' یاد شده است همچنین ساعات پایانی یکشنبه باعث رانش زمین در جزیره شرقی استان 'کاتاندوآنس' شد.

'میگل ویلافورت' فرماندار 'کامارینه' فیلیپین نیز صبح دوشنبه وضعیت فاجعه در این منطقه اعلام کرد و گفت که این توفان باعث قطع برق و شبکه مخابراتی و اینترنتی استان کامارینه شده و ارتباطات به چالش کشیده شده است.

مقامات این استان اعلام کردند از 250 هزار خانواده کامارینه حدود 50 هزار خانواده هدف توفان قرار گرفته و شنبه شب تخلیه شده بودند.

تاکنون گزارشی از تلفات و آسیب های احتمالی این توفان که یکی از سهمگین ترین توفان هایی که در سال جاری این مجمع الجزایر را هدف قرار داده در دیگر مناطق فیلیپین گزارش نشده است.

ارتش فیلیپین و دولت های محلی این کشور پیش از این و پس از دریافت هشدارهایی مبنی بر احتمال امواج بزرگ، سیل و رانش زمین، نسبت به انتقال دستکم 102 هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی و دیگر اماکن خطرناک 'کاتاندوآنس' و 'بیکول' اقدام کرده بودند.

به نوشته تارنمای 'فیل استار'، این توفان سهمگین اوایل امروز مناطق غربی این کشور به ویژه نواحی پرجمعیت از 'مانیل'، پایتخت این کشور را مورد هجوم خود قرار داد.

سرعت این توفان ساعات پایانی شب گذشته کاهش یافته و با سرعت 185 کیلومتر در ساعت به سمت مناطق غربی این کشور حرکت کرد.

در منطقه 'بیکول' در جنوب جزیره اصلی 'لوزون'، نوزادان، کودکان، افراد سالمند اوایل صبح روز یکشنبه و در زیر بارش شدید باران که احتمال وقوع سیل و رانش زمین نیز توسط سازمان هواشناسی این کشور صادر شده بود به وسیله کامیون های ارتش به مکان های امن منتقل شدند.

دولت فیلیپین روز کریسمس با اعزام کامیون های ارتش و همچنین در اختیار قرار دادن مواد غذایی در برخی مراکز اسکان در تلاش بود حدود نیم میلیون نفر از مردم را که در معرض خطر قرار داشتند به مکان های امن تر منتقل کند.

سالانه بیش از 20 توفان با قدرت های مختلف فیلیپین را هدف قرار می دهند و باعث مرگ صدها نفر می شوند که منطقه 'بیکول' اغلب نخستین منطقه ای است که هدف توفان قرار می گیرد.

در 65 سال گذشته، هفت توفان سهمگین در روز کریسمس فیلیپین را در نوردیده الست.

توفان 'های یان' که در فیلیپین توفان 'یولاندا' نیز شناخته می‌شود، توفان بسیار قدرتمندی بود که بخش‌های از جنوب شرقی آسیا بخصوص فیلیپین را در اوایل نوامبر 2013 تخریب کرد و باعث مرگ و ناپدید شدن دستکم هفت هزار و 350 نفر شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 234117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟