پارک ملی تندوره خراسان رضوی در آتش سوخت

به گزارش رکنا، ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آتش سوزی باعث از بین رفتن ۵۰ هکتار از بافت گیاهی زمین‌های پارک ملی تندوره درگز شد. خاموش کردن این آتش که از بعداز ظهر دیروز آغاز شده بود حدود هفت ساعت به طول انجامید و عملیات پیشگیری از آغاز دوباره آتش و لکه گیری نیز تا بامداد امروز ادامه داشت.

او با بیان این که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به احتمال زیاد عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی نقش داشته است افزود: بیش از ۵۰ نیرو شامل ماموران یگان حفاظت محیط زیست، اعضای هلال احمر، بسیج و دوستداران محیط زیست در خاموش کردن این آتش مشارکت داشتند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: خشکسالی و خشکی مراتع و وزش باد شدید طی روز گذشته ۲ عامل گستردگی شعله‌های آتش و سختی کار اطفای حریق بود.

شعبانی بیان کرد:طی ۲ مورد آتش سوزی دیگر در این پارک ملی که طی هفته گذشته رخ داد به ترتیب هشت هکتار و هزار متر مربع از اراضی این منطقه در آتش از بین رفته است.

او تصریح کرد: همچنان احتمال شعله‌ور شدن آتش در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت در خراسان رضوی به علت استمرار وضعیت خشکسالی، گرمای هوا و خشکیدن پوشش گیاهی در سطح طبیعت این استان وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و موثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است، زیرا چنین کمک‌هایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند.

شعبانی اظهار کرد: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطا‌های انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

او از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتار‌های خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به اداره‌کل منابع طبیعی، سامانه تلفنی۱۵۴۰ متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع دهند.

کدخبر: 898748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟