خدمت رسانی به بیش از 4776 نفر در پی مسمومیت با مونوکسید کربن

به گزارش رکنا؛ مجتبی خالدی، با اشاره به افزایش آمار مسمومین گاز مونوکسید کربن در پی کاهش شدید دمای هوای کشور و با بیان اینکه از تاریخ یکم مهرماه تاکنون، تعداد 4776 نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده اند، افزود: تعداد 3115 نفر به مراکز درمانی اعزام و 1390 نفر در محل توسط تکنسین های اورژانس 115 درمان شدند.

وی افزود: این آمار در مقایسه به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور علائم و نشانه های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن را، سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی ‌قراری، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، کسلی و خستگی، عنوان و خاطرنشان کرد: پس از گذشت دقایقی از ایجاد مسمومیت در فرد، علائم خطرناکتر مانند کبودی دست، دور لب‌ ها و نوک انگشتان، تنگی نفس و بیهوشی بروز خواهد کرد.

وی درخصوص توصیه های خودمراقبتی در منزل در صورت بروز مسمومیت با مونوکسید کربن، گفت: در شرایط مسمومیت سعی کنید خونسرد باشید و با اورژانس 115 تماس بگیرید. از ایمنی صحنه مطمئن باشید. فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید و یا در صورت عدم امکان درب ها و پنجره ها را باز کنید. بیمار را در حالت استراحت قرار دهید. یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید. راه هوایی بیمار را بررسی کنید. در صورتی که بیمار بیهوش است او را به صورت خوابیده به پهلو نگه دارید. در صورت امکان اکسیژن رسانی را شروع کنید.

خالدی درخصوص زمان مراجعه به مرکز درمانی، تصریح کرد: از آنجایی که مهمترین درمان مسمومیت با co خارج سازی از محیط و اکسیژن درمانی است، در صورت مشاهده علائم مسمومیت در خود یا دیگران، بلافاصله فرد مسموم باید از محیط آلوده خارج و درحالت استراحت و تحت اکسیژن درمانی قرار بگیرد. به همین منظور تمامی بیمارانی که این علائم را دارند باید جهت درمان با اکسیژن و مراقبت های قلبی و مغزی به بیمارستان منتقل شوند.

وی گفت: تمامی افراد در معرض خطر قرار دارند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علائم مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می ‌شود و می تواند آسیب های بیشتر و جدی تری وارد کند. به همین منظور در این سه گروه حساس، با هر درجه از مسمومیت انتقال به مراکز درمانی ضروری است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بر کنترل مسیر دودکش ها قبل از راه اندازی بخاری، تاکید و کنترل عنوان کرد: دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد. فراموش نکنید استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌ های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی کند.

وی ادامه داد: توصیه های پیشگیرانه جهت مسمومیت با CO شامل، استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، کنترل مسیر دودکش قبل از راه اندازی، دقت و توجه به داغ بودن دودکش، داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ ها و آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز است. رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی نشانه نقص در سوخت رسانی است.  

خالدی با بیان اینکه نباید تمامی روزنه ‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود، بر عدم نصب آبگرمکن در حمام تاکید کرده و ادامه داد: انتهای کلیه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص (به شکلH)  باشد. از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری کنید. از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری کنید. آب گرمکن ‌های دیواری گازی اگر به مدت طولانی روشن باشند خطرناک می‌ شوند. درون خانه، به خصوص در محل خواب ‌تان دستگاه هشدار مونوکسید کربن نصب کنید. تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی‌ تجربه و یا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ایجاد خطر می‌ شود.

 

 

کدخبر: 862367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟