آمادگی هلال احمر برای مدیریت بلایای طبیعی

به گزارش رکنا؛ کولیوند رئیس جمعیت  هلال احمر در آستانه پنجم دی روز مقابله با زلزله  مهمان برنامه صبحانه ایرانی در شبکه دو سیما بود

سوال: به مناسبت این که در آستانه روز پنجم دی هستیم روز مقابله با زلزله، کسب ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی گفتگوهایمان را در مورد زمین لرزه‌ها صحبت می‌کنیم در مورد زلزله صحبت می‌کنیم آمادگی‌هایی که برای این بحران احتمالی ممکن است که هر لحظه ما را تهدید می‌کند در کشور باید وجود داشته باشد و کسب شود و امروز رسیدیم به هلال احمر

 هلال احمر قبل از وقوع بحران که حالا در مورد زلزله داریم صحبت می‌کنیم وقتی که اتفاق می‌افتد و البته در روز‌های بعد آن وظایفی بر عهده دارد مختصر اگر بخواهیم این‌ها را بگوییم چه چیز‌هایی است؟

کولیوند: یکی از کار‌های اصلی که ما قبل از اتفاقات باید انجام دهیم مباحث آموزشی و شناخت مردم از مخاطرات است و آمادگی خودمان برای مقابله.

در این دو تا بحث ما تقریبا در یک سال گذشته کار‌های خوبی را انجام دادیم من جمله تشکیل خانه‌های هلال. تشکیل خانه‌های هلال به صورت شبکه انجام شده و در کل کشور و سعی کردیم در هر روستایی، هر محله‌ای یک خانه هلال داشته باشیم و افرادی را آنجا آموزش بدهیم، تربیت کنیم که علاوه بر مسائل امداد و نجات به مسائل کاهش آسیب‌های اجتماعی و مسائل سبک زندگی را بر اساس بیانیه گام دوم هم بتوانیم توسعه بدهیم و آموزش بدهیم و طرح خیلی خوبی شد که در مجمع جهانی صلیب سرخ و هلال احمر هم که مطرح کردیم مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد بقیه کشور‌ها هم از این طرح الگو بگیرند و این را انجام بدهند.

یک بحث دیگر هم شروع کردیم برای آموزش در مدارس، سال ۹۸ اصلا قانون شد، قانون مدیریت بحران که یک واحد درسی را انتخاب کنند، هم وزارت بهداشت، هم وزارت علوم، هم وزارت آموزش و پرورش. با وزارت آموزش و پرورش یک تفاهم نامه ما امضا کردیم و شروع کردیم در مدارس، کانون‌های دانش آموزی را شروع به تاسیس کردیم و طرحی را آنجا شروع کردیم به اسم طرح دادرس. یعنی دانش آموزان آماده در شرایط سخت و خیلی خوب می‌شود. خیلی خوب می‌شود این طوری هم فرهنگ سازی کرد و هم نیرو‌های خوبی را آموزش داد، تربیت کرد و کمک گرفت که بتوانند هم آشنا شوند با مخاطرات، هم پیشگیری کنند، هم بتوانند از آسیب‌های بعدی آن کم کنند.

اتفاقا دیروز هم ما جلسه‌ای داشتیم خدمت وزیر محترم آموزش و پرورش و همه مدیرعاملان جمعیت هلال احمر و همه مدیر عاملان استان‌های آموزش و پرورش بودند و آنجا آخرین هم اندیشی‌ها و هم فکری‌ها برای توسعه بیشتر این کار اتفاق افتاد و یک دانشگاه فرهنگیان هم دارند که ۹۰ هزار نفر دانشجو دارند از آن‌ها تا الان ۳۰ هزار نفر را ما آموزش دادیم و ۶۰ هزار نفر دیگر آن‌ها بعنوان داوطلب‌های اصلی ما محسوب می‌شوند و هر کدام علاوه بر این که تربیت شدند برای کار اصلی خودشان، بعنوان یک مربی جمعیت هلال احمر هم که می‌تواند آموزش‌های مخاطرات را بدهد و این اهداف ما را پیگیری کند دیده شده است.

سوال: بلافاصله بعد از وقوع زلزله، هلال احمر چه اقداماتی را انجام می‌دهد سرفصل وار بگویید.

کولیوند: قبل از آن هم باید ما یک آمادگی‌هایی داشته باشیم، خود ما مضاف بر این که نیرو‌ها را آماده می‌کنیم ما انبارهایمان، خودرو‌های نجاتمان، آمبولانس هایمان، تجهیزات امدادی مان را باید به روز و تکمیل کنیم این‌ها هم در کارهایمان است، اما وقتی که بالاخره زلزله‌ای اتفاق می‌افتد مثل همین دیروز، در خراسان جنوبی، اولین کاری که انجام می‌دهیم فراخوان عمومی است، فراخوان عمومی برای داوطلبان و همکارانمان است که می‌آیند و حضور پیدا می‌کنند و می‌روند ارزیابی می‌کنند و به دنبال ارزیابی بر اساس آن برنامه ریزی‌های امداد و نجات را انجام می‌دهیم. اولین کاری که ما می‌کنیم نجات جان است. یعنی جستجو و نجات جزو اولویت‌های اصلی مان است. بعد از آن اسکان اضطراری و تغذیه است و بعد از آن دیگر مراحل بهبودی و این که شرایط را پایدارتر کند.

سوال: به طور کلی اگر بخواهیم الان بگوییم که چه تعداد از هموطنان عضو جمعیت هلال احمر هستند، عدد چه می‌شود؟

کولیوند: الان تقریبا بالای دو میلیون نفر ما داوطلب داریم که بیش از ۱۴۰ هزار نفر این داوطلبان عزیزمان از نخبه‌ها هستند. نخبه‌هایی که با ما کار می‌کنند. همه اقشار هم با ما کار می‌کنند ما با مباحث حزبی و سیاسی اصلا کاری نداریم، این که طرف نظامی است، معلم است، راننده است، هر شغلی دارد می‌تواند عضو جمعیت هلال احمر شود، امسال هم تا آخر سال یک برنامه گذاشتیم برای افزایش ظرفیت و ثبت نام که هر کس دوست دارد در هر رده سنی می‌تواند بیاید ثبت نام کند.

سوال: کجا باید ثبت نام کند؟

کولیوند: داخل سایت هلال احمر، وقتی داخل سایت هلال احمر می‌شود کاملا مشخص است و خیلی هم آسان است و می‌تواند ثبت نام کند. سال آینده ما تمام افرادی را که جدیدا ثبت نام می‌کنند و عضو ما می‌شوند را آموزش می‌دهیم و ساماندهی می‌کنیم و سال بعد از آن بکارگیری می‌کنیم برای اقدامات.

سوال: اگر الان خدایی نکرده زلزله‌ای در پایتخت اتفاق بیفتد خود نیرو‌های هلال احمر کافی هستند برای امدادرسانی؟

کولیوند: خدا نکند هیچ وقت اتفاقی بیفتد، واقعا این یکی از دعا‌هایی است که ما همیشه می‌کنیم. ولی ما نیروهایمان نیروی ثابتی نیستند نیروی داوطلب هستند و این تعداد نیرو هیچ کجای دنیا این قدر داوطلب ندارد و این یادگار را هم ما از حضرت امام (ره) داریم.

معمولا جایی که یک حادثه‌ای اتفاق می‌افتد شاید نیرو‌های محلی آن به لحاظ حادثه کمتر بتوانند موثر باشند، نیرو‌هایی که از بیرون می‌آیند بهتر می‌توانند فعالیت کنند و کمک کنند، لذا ما تیم‌های واکنش سریع مان که کاملا تجهیز هستند و آماده هستند در هر شرایطی بلافاصله می‌توانند اعزام شوند به محل‌های حادثه و کمک کنند.

سوال: معمولا از استان‌های معین اعزام می‌شوند؟

کولیوند: بله از استان‌های معین و شهرستان‌های معین و جا‌هایی که اتفاقی نیفتاده است

سوال: و بخاطر همین است که وقتی یک بحرانی اتفاق می‌افتد، مثلا سیل باشد، زلزله باشد در یک شهری، روستایی از استان‌های کشورمان هم ما هلال احمر را می‌بینیم، هم نیرو‌های مردمی را می‌بینیم و هم نیرو‌های ارتش و سپاه را می‌بینیم که می‌آیند کمک می‌کنند؟ چون داوطلبان هلال احمر را در لحظه نمی‌شود همه را فراخوان داد؟

کولیوند: چرا ما می‌توانیم همه را فراخوان کنیم منتها یک همدلی و همفکری خیلی خوبی بین ما و نیرو‌های نظامی و گروه‌های جهادی هم وجود دارد. واقعا داریم با هم همکاری می‌کنیم شما در سیل اخیر نگاه کنید با یک تلفن یک دفعه مثلا فرمانده محترم ارتش یا فرمانده محترم سپاه ۴ تا هواپیما در اختیار ما قرار دادند و اصلا نامه نگاری نخواست و فقط با یک تلفن، یا در مسئله بعدی اصلا خودشان زنگ می‌زدند و می‌گفتند فلانی اگر کمکی از ما ساخته است ما در خدمتیم این همدلی و همکاری و همفکری خیلی اهمیت دارد و هم افزایی ایجاد میکند و قابل تقدیر است. شاید کمتر جای دنیا این طور باشد. می‌گویند هر کس وظیفه خودش را انجام می‌دهد، ولی این طوری همه بسیج می‌شوند و کمک می‌کنند. شرایط خوبی الان پیش آمده و کمک می‌کنند، شما در سیل گذشته دیدید که همه با هم کار کردند.

سوال: به انبار‌های هلال احمر اشاره کردید و آمادگی که از لحاظ تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای امدادرسانی قبل اوقوع بحران باید وجود داشته باشد، الان انبار‌های هلال احمر نمی‌دانم درصد دارد، عددی دارد، در آمادگی کامل هستند؟

کولیوند: ما آن استانداردی که باید انبارهایمان کامل باشد نه واقعا در آن حد استاندارد نیست. اما تاحالا نگذاشتیم که مردم به مشکل بخورند و حتی یادم است سال گذشته در آخر سال جناب آقای رئیس جمهور شخصا یک مبلغی را اختصاص دادند، ما توانستیم یک مقداری را اقلام تهیه کنیم و در انبار‌ها ذخیره کنیم، منتها مخاطرات هم درکشور ما زیاد است و مصارف انبارهایمان هم خیلی زیاد است. آن چیزیکه ما الان بیشتر نیاز داریم هم اقلام زیستی است، هم اقلام تجهیزاتی است و هم آمبولانس و خودرونجات که باید به ناوگان مان اضافه بکنیم.

سوال: گفتید به استانداردش نمی‌رسد درست است؟

کولیوند: نه واقعا با استاندارد فاصله زیاد داریم

سوال: چرا بودجه نیست برای این که تامین کنیم؟

کولیوند: یکی از دلایل اصلی آن همین بودجه است یعنی منابع کافی وجود نداشته و تامین نشده است

سوال: بودجه هلال احمر از کجا تامین می‌شود

کولیوند: یک مقداری را دولت کمک می‌کند قسمت اعظم آن هم از کمک‌های مردمی است از کمک‌هایی که از ناحیه مردم عزیز جمع می‌شود، چون که نگاه کنید هم که با اسم خودش هست ما جمعیت هستیم ما اصلا سازمان، وزارتخانه یا دستگاه نیستیم، جمعیت هستیم یعنی همه با هم هستیم آنهم برای این که یک گره‌ای از کار مستمند و دردمندی باز کنیم و مصداق آیه مبارکه "تعاونوا علی البر و التقوی" کار کنیم و این یک واقعیت است مردم عزیز هم انصافا خیلی مایه می‌گذارند و خیلی کمک می‌کنند و اگر نباشد حمایت‌های مردم عزیز، ما کارهایمان خیلی لنگ می‌ماند، اما بودجه پیشنهادی امسال مان هم رفتیم تلاش کردیم بلکه بتواند دولت یک کمی بیشتر به ما کمک کند و بتوانیم امکانات مان را به روز کنیم، ما بالاخره امداد هوایی داریم، یک تعدادی بالگرد داریم که آن‌ها باید نوسازی شوند، آمبولانس هایمان الان ۱۰-۱۲ سال است نوسازی و بازسازی نشده است، خودرو‌های نجاتمان همین طور، تجهیزاتمان همین طور باید این‌ها به روز شوند.

سوال: از موقوفاتی که هلال احمر دارد و از شرکت‌هایی که دارد یا از بیمارستان‌هایی که در سایر کشور‌ها دارد، درآمد‌ها آنچنان نیست که بتواند این نوسازی‌ها را انجام دهد؟

کولیوند: موقوفات هر واقفی یک نیتی کرده و دقیقا باید مطابق نیت واقف عمل شود، قسمت اعظم موقوفات ما بر می‌گردد به این که ما همان نیت را عمل کنیم و ما یک رابطیم، کاره‌ای نیستیم این وسط، مثلا طرف آمده وقف کرده برای کمک به فلج اطفال، کمک کرده یک مرکز درمانی باشد کمک کرده مثلا یک جایی، مرکز چشم پزشکی باشد و همین طور. جمعیت هلال احمر بله کارخانه‌هایی هم دارد، کارخانه داروسازی دارد، کارخانه تجهیزات پزشکی دارد و کارخانه تولید دارو‌های گیاهی دارد، این‌ها واقعا مراکزی که ما داریم فقط مراکزی هستند که، چون که ما جمعیت هلال احمر اصلا نگاه سودآوری نداریم، تکلیفی است، جایی که کاری زمین مانده باشد را ما داریم انجام می‌دهیم، هر کاری، خیلی دوست نداریم به کار بقیه دستگاه‌ها دخالت کنیم، ولی اگر واقعا کاری زمین مانده باشد سعی می‌کنیم ما آن را انجام بدهیم، شما نگاه کنید در مباحث کاهش دارو، کمبود سرم، ما بعنوان معین وزارت بهداشت ما کمک کردیم، ما دارو‌ها را سعی کردیم بیاوریم برایشان یا سرم‌ها را بیاوریم و هر جایی به ما مجوز بدهند بلافاصله ورود پیدا می‌کنیم و کمک می‌کنیم. نه خیلی ما کار اقتصادی نکردیم در مراکز خارج از کشور هم که حضور داریم ما ۱۲ تا مرکز خارج از کشور داریم که غالبا کشور‌های آفریقایی هستند یعنی جایی هستند که نیازمند هستند ما سعی می‌کنیم که.

سوال: یعنی روی درآمدش نمی‌شود حساب کرد؟

کولیوند: نه اصلا، چون آنجا صرف خودش می‌شود و ما یک تکلیف بشردوستی آنجا انجام می‌دهیم.

سوال: آخرین جلسه مدیریت بحران کشور چه زمانی تشکیل شده است؟ می‌خواهم ببینم همیشه صبر می‌کنند یک اتفاقی بیفتد جلسه بگذارند یا این جلسات دوره‌ای همچنان برقرار است؟

کولیوند: انصافا آقای دکتر نامی خوب فعالیت و ساماندهی می‌کند جلساتش هم مرتب دارد برگزار می‌کند.

سوال: آخرینش چه زمانی بود؟

کولیوند: ماه پیش

سوال: ماهانه است؟

کولیوند: بله ایشان ماهانه جلسه را تشکیل می‌دهد، اما جلسه‌ای که در حضور اقای رئیس جمهور بوده بعد از مدت‌ها آقای رئیس جمهور در حضور خودشان هم جلسه تشکیل شد و یکسری آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های خیلی خوبی آنجا داشت و کمک‌های خیلی خوبی آنجا انجام شده برای کل کشور، به نظرم الان یک ریل گذاری خوبی دارد در بحث مدیریت بحران توسط هم وزیر محترم کشور، هم آقای دکتر نامی رئیس سازمان دارد انجام میشود و همه دارند تلاش می‌کنند یعنی هر کسی دارد تلاش می‌کند که بتواند خدمتی را انجام دهد و واقعا دردی را از کسی کم کند.

سوال : البته این را باید بگوییم که هر اتفاقی در کشور بیفتد از نظر بلایای طبیعی یا هر اتفاقی که نیاز به امدادرسانی باشد واقعا هلال احمر اولین کسانی هستند که حاضر می شوند یعنی قبل از این که حتی استاندارها بفهمند و فرماندارها باخبر شوند هلال احمری ها متوجه شدند و سر آن حادثه و واقعه خودشان را رساندند ، اما بهرحال نقدهایی هم هست به فعالیت ها وامدادرسانی هایی که هلال احمر انجام می دهد از مدیریت بحران گفتیم سوله های مدیریت بحران شهرداری ها هست آنها را هم هلال احمر باید تجهیز کند ؟

کولیوند : نه خیر آنها رد اختیار خود شهرداری هست

سوال : از لحاظ خوراکی و ...

کولیوند : بعضی جاهایی که شهرداری تکلیف دارد مثل تهران آنها را خودشان انجام می دهند هر کس شرح وظایف خودش در قانون مدیریت بحران هم آمده و باید انجام دهد .

سوال : آخرشهرداری ادعا کرده که از لحاظ مواد غذایی هلال احمر باید تامین کند .

کولیوند : اصلا این طور نیست ولی اگر جایی نیاز باشد ما کمک می کنیم ما خساستی به خرج نمی دهیم برای کمک کردن به مردم . شما نگاه کنید در برف دیروز ، من صبح که داشتم می آمدم اینجا یکی از همکاران شما می گفت من مثلا در این گردنه قوچک همکاران شما را دیدم که داشتند کمک می کردند ، مصداق همین حرف سرکار عالی ، خداوکیل ما یک نیروهای بسیار بسیار فداکار ، جهادی و از خود گذشته داریم که با کمترین مبلغ دارند ماهی ۲۴۰ ساعت کار می کنند ۴ میلیون تومان دریافتی شان است . این ها این مدلی کار می کنند که شما فرمودید . اما با تمام این شرایط ما کنار مردم هستیم ، با مردم هستیم اصلا جمعیت مردم هستیم گروههای مختلف همه با هم کار می کنیم ، خیلی از مخاطرات قابل پیش بینی نیست مثل زلزله ولی خیلی مخاطرات قابل پیش بینی است ، مثل همین آبگرفتگی که الان در خوزستان است ، مثل برف دیروز ، مثل طوفان ، مثل سیل ، این ها قابل پیش بینی است این ها اگر از قبل واقعا اقدام شود خسارتی به جمعیت هلال احمر وارد نمی شود . اگر از قبل پیشگیری کنند مخاطرات را بشناسند ، از آثار مترتب آن کم می کنند .

سوال : چه کسانی باید این پیش بینی ها را بکنند ؟

کولیوند : مسئولین شان ، مسئولین امر ، قشنگ مشخص است

سوال : فکر می کنید در این زمینه کوتاهی هایی صورت می گیرد ؟

کولیوند : من در سیل گذشته رفتم یک روستایی یک آقای فرماندار جوانی بود که فرزند شهید هم بود ایشان در خیلی از مناطق سیل بند زده بود آنجا که ایشان سیل بند زده بود خسارت کمتر دیده بودند ، واقعا اگر هر کس وظیفه اش را انجام بدهد و در امر پیشگیری اقدام کند ما این قدر هیچ وقت خسارت نمی دهیم هر جایی ما برنامه داشتیم موفق عمل کردیم ، هر جایی بی برنامه بودیم هم خسارت دادیم هم ضرر کردیم .

سوال : ما دیروز استادی داشتیم از پژوهشگاه بین المللی زلزله از ایشان هم سوال پرسیدیم و جوابشان تقریبا می توان گفت یک جوابی بود که همه ما را در فکر فرو برده است . من از دکتر زارع پرسیدم که اگر خدایی نکرده در تهران زلزله ای اتفاق بیفتد آمادگی پایتخت برای جمع کردن و مدیریت این بحران چقدر خواهد بود که ایشان درصدی اعلام نکرد اما این آمادگی را پایین دانست . نظر شما چیست ؟

کولیوند : من با یک مثال جواب سوال شما را می دهم . حادثه پلاسکو یادتان است یک ساختمان بود حادثه متروپل یک ساختمان بود . خدا نکند مثلا یک حجمی تخریب ما داشته باشیم ، ما باید خیلی آماده باشیم .

سوال : برای پلاسکویی که یک ساختمان بود چندین امدادرسانی ها طول کشید .

کولیوند : ما باید خیلی آماده باشیم تازه همه با هم همکاری کردیم همه امکاناتمان را هم آوردیم کسی کم نگذاشت همه کار کردند و زحمت کشیدند اولا واقعا باید همیشه دعا کنیم که هیچ وقت این اتفاق نیفتد و خداوند متعال کمک می کند اما درصد آمادگی را ما باید خیلی تلاش کنیم بالاتر ببریم و این درصد آمادگی دیگر با دعا و نیایش نیست باید اقدام و عمل کنیم و چاره ای هم غیر از اقدام و علم نداریم.

سوال : این را هم بپرسم اگر کسی بخواهد عضو هلال احمر شود چه کار کند ؟

کولیوند : وارد سایت هلال احمر شود چه در سازمان جوانان و چه سازمان داوطلبان می تواند ثبت نام کند ما تا پایان سال وعده کردیم برای ثبت نام و جذب انشاالله سال بعد آموزش می دهیم و سازماندهی می کنیم و بعد به کار می گیریم .

 

کدخبر: 855844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟