امضای تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش رکنا؛ و به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ؛ دکتر اسکندر مؤمنی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه آزاد که هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار شد، گفت: امیدوارم این تفاهم‌نامه، فصل جدیدی در تمدید همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه آزاد اسلامی

وی افزود: معتقدیم اگر موضوع اعتیاد و موادمخدر قرار است ساماندهی شود باید مبارزه و پیشگیری از اعتیاد صورت بگیرد، شاید انتظار بسیاری از مردم و خانواده‌ها این باشد که در جامعه موادمخدر وجود نداشته باشد تا کسی مصرف نکند؛ این انتظار درست و به حق مردم است اما به تنهایی کافی نیست؛ زیرا زمانی می‌توانیم این موضوع را سامان دهیم که هم تلاش شود موادمخدر در دسترس نباشد و هم تلاش شود که توانمندسازی و بازدارندگی درونی ایجاد شود تا اگر موادمخدر هم در دسترس بود، کسی آن را مصرف نکند.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۱۲ شهید در مسیر مبارزه با موادمخدر به شهادت رسیده‌اند؛ بیان داشت: تاکنون در حوزه مقابله با موادمخدر تلاش‌های زیادی شده است اما در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی، کمتر از ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم؛ به همین دلیل طرح یاریگران زندگی در جلسه اصلی ستاد با حضور رئیس جمهور تصویب و در حال اجرا است.

مؤمنی ادامه داد: ایران در کنار کشوری قرار دارد که رتبه اول تولید موادمخدر را در دنیا دارد و بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، همچنین آن کشور، رتبه اول تولید هروئین و مرفین جهان را دارد. از طرفی در ده سال گذشته با حمایت آمریکایی‌ها و ناتو تبدیل به قطب تولید موادمخدر صنعتی شیشه و آمفتامین‌ها شده است که این خطری بزرگ برای همه کشورها است، به همین دلیل برنامه ایران در مبارزه با موادمخدر متوازن است و چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی را همسو با یکدیگر پیش می‌برد.

تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه آزاد اسلامی 3

وی با اشاره به اهداف طرح یاریگران زندگی گفت: در این طرح تلاش می‌شود که هم افراد مبتلا به اعتیاد درمان شوند و به جامعه برگردند و هم از گرایش افراد سالم و یا افراد در معرض خطر، به اعتیاد جلوگیری شود. همچنین در این طرح، نهادهای فرهنگی و آموزشی مانند وزارتخانه‌های ارشاد، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها همکاری دارند.

دبیرکل ستاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است و تاکنون کمک‌های شایانی به توسعه علم و دانش و ارتقا سطح دانش و پژوهش داشته است. در این تفاهم‌نامه نیز همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های پژوهش، توانمندسازی، پیشگیری و آگاهی بخشی ارتقا می‌یابند.

همچنین دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم با بیان اینکه موادمخدر بخشی از سبک زندگی غربی برای غفلت و تباهی است و برای متوقف کردن تلاش جوانان طراحی شده است، تأکید کرد: جامعه‌ای برای پیشرفت، باید خود را در راه مبارزه با موادمخدر متعهد بداند.

وی افزود: این دانشگاه با یک میلیون و دویست هزار نفر دانشجو، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از موادمخدر و افزایش سواد عمومی در جوامع داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان بیان داشت: دانشگاه محلی برای حل مسئله است و موادمخدر نیز مسئله‌ای است که باید حل شود، هم اکنون صد هزار تحقیق به طور پیوسته در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری سالیانه در دانشگاه آزاد انجام می شود که بخشی از این تحقیقات می تواند به مقوله موادمخدر و موضوعات مرتبط با آن اختصاص یابد.

تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه آزاد اسلامی 4

تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه آزاد اسلامی 7

کدخبر: 852865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟