عربستان سیاست دوگانه‌ای نسبت به ایران در پیش گرفته است / خبری از احیای برجام نیز نیست

شیرین هانتر درباره عربستان با میانجی‌گری فرانسه و قطر و همچنین توئیت حسین امیرعبداللهیان ، وزیر امور خارجه ایران که در آن از دیداری با همتای عربستانی خود در حاشیه نشست بغداد ۲ خبر داده است، گفت: فضای حاکم بر روابط ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس تغییر زیادی نکرده و مسلما بهبودی در روابط حاصل نشده است. برعکس کشور‌های حاشیه خلیج فارس ادعا‌های خود را نسبت به ایران ادامه می‌دهند.

وی افزود :  موضع آن‌ها در بیانیه مشترک با چین هم روشن بود. در حال حاضر با توجه به اینکه موضع ایران تضعیف شده است و خبری از احیای برجام نیز نیست، تصور نمی‌کنم که ریاض حاضر به گفت‌وگوی جدی با تهران باشد مگر آنکه ایران تمام شروط عربستان را بپذیرد.

 این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این که وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ با پادشاه اردن دیدار داشته و پیام رئیس جمهور را نیز به وی تقدیم کرده است، با توجه به نگاه اردن به عربستان در رابطه با ایران، آیا این دیدار می‌تواند سیگنال مثبتی مبنی بر آب شدن یخ روابط ایران با کشور‌های عربی باشد، گفت: اردن کشور کوچک و ضعیفی است که نمی‌تواند نقش مهمی در حل اختلافات منطقه‌ای بازی کند، مگر اینکه ماموریت خاصی از طرف کشور‌های قدرتمند به این کشور محول شده باشد. همانطور که قبلا هم گفته‌ام، بهبود روابط ایران با جهان عرب رابطه مستقیمی با بهبود روابط با غرب دارد.

منبع : ایلنا

کدخبر: 855381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟