دبیر کل سازمان ملل خواهان تعامل ایران و آمریکا برای احیای برجام شد

به گزاش رکنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اذعان به وجود پیچیدگی‌هایی در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، خواهان آن شد که ایران و آمریکا برای خروج از بن‌بست کنونی با یکدیگر تعامل کنند.

برجام یک پیروزی دیپلماتیک است

آقای گوترش برجام را یک "پیروزی دیپلماتیک" خواند و از زیر سوال رفتن آن اظهار تاسف کرد.

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، احتمال بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای مطرح شده، هرچند ایران و آمریکا هر یک قدم اول را از طرف مقابل انتظار دارند.

وزیر خارجه جدید آمریکا رفع تحریم‌ها را به بازگشت ایران به محدودیت‌های برجام مشروط کرده است و در مقابل ایران هم می‌گوید تنها پس از رفع تحریم‌ها حاضر به اجرای دوباره محدودیت‌ها است.

به دنبال توافق حیاتی برای صلح در منطقه و جهان هستیم

دبیرکل سازمان ملل گفت هرچند که "انتظار راه حل فوری ندارد" اما وضعیت "به تدریج به سمتی می‌رود که بتوان توافقی حیاتی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان داشت".

آقای گوترش به پرسشی درباره احتمال میانجیگری سازمان ملل پاسخ نداد.

او گفت "کارهای زیادی باید بشود" و از همه کشورهایی که وارد برجام شدند یا در آن ذینفع هستند خواست تا با دشواری‌ها و موانع روبرو شوند و با یکدیگر همکاری کنند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: "روشن است که دشواری‌ها و موانعی وجود دارد و با پیچیدگی فزاینده‌ای روبرو هستیم، چرا که آمریکا (از برجام) خارج شد و به اقداماتی تازه متوسل شد. همزمان ایران هم قدم‌هایی در افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای خود برداشته است."آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟