نگرانی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا

به گزارش رکنا، ماریا زاخارووا " سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که اوضاع پیرامون سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک اروپا ، نگرانی‌هایی را از لحاظ تداوم پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بوجود آورده است.

این دیپلمات با اشاره به اینکه ماموریت‌های هسته‌ای ناتو مستقیم با مفاد اساسی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، به ترتیب با مفاد 1 و 2 آن، در تضاد هستند، گفت: «کشورهای غیر هسته‌ای که سلاح‌های هسته‌ای در آنها ذخیره می‌شود، در حقیقت، توافقنامه این سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند. وضعیتی که پیرامون سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در اروپا ایجاد شده، بیشترین نگرانی را در زمینه امنیت راهبردی و از لحاظ اطمینان از اعتبار و دوام پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای و همچنین رژیم منع گسترش این سلاح‌ها را بوجود آورده است.»

به گفته وی، با توجه به کنفرانس آینده در سال 2021 در خصوص بررسی عملکرد این پیمان، این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لازم به یادآوری است که روز گذشته (چهارشنبه) پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای مخالفت کرد. در بیانیه منتشر شده در وب سایت رسمی ناتو آمده است که این سند با واقعیت‌های امروزی در زمینه امنیت بین المللی مطابقت نداشته و همچنین "با معماری فعلی منع گسترش و خلع سلاح منافات دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه به خاطر خرید سامانه‌های دفاع ضدهوایی اس-3400 روسی، گویای تلاش واشنگتن برای حفظ برتری رقابتی خود در عرصه صنایع نظامی-فنی است.

ماریا زاخارووا گفت: «این مسئله جلوه دیگری از عدم توانایی ایالات متحده در رقابت با رعایت قوانین بین المللی است. ایالات متحده با وجود غیرقانونی بودن این اقدامات، مجبور به دست زدن به تدابیری برای تأمین برتری رقابتی خود است و این تدابیر، شامل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه در عرصه صنایع نظامی -فنی کشورهای رقیب می‌شود.»

وی یادآور شد: «طرح‌های مشابهی توسط ایالات متحده در عرصه رسانه‌ها، انرژی و سایر زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تمامی عرصه‌ها دکترین بکار گرفته یکسان است: برای انجام چنین اقدامات نامشروعی به خود، به تولیدکنندگان خود و تجار خود کمک شود.»

این دیپلمات همچنین اعلام کرد که مسکو انتظار دارد که با روی کار آمدن دولت جوزف بایدن، تماس‌های روسیه و آمریکا با هدف دستیابی به صلح در افغانستان ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه روند تبادل اسرای جنگی بین طرفین ارمنستانی و آذربایجانی همچنان ادامه خواهد داشت، تأکید کرد که تمامی اظهارات مربوط به قره باغ، هم از سوی طرفین درگیری و هم از سوی نقش آفرینان منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای، باید با هدف دست یابی به صلح درازمدت در منطقه قره باغ و حل و فصل گسترده این مناقشه باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640954 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟