احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در ترکیه

به گزارش رکنا، پس از اعلام تعویق 20 روزه مذاکرات صلح بین تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، «اشرف غنی» خواستار انتقال محل مذاکرات از قطر به افغانستان شد و دلیل آن را جلوگیری از تاثیرات خارجی در روند صلح و نیز کاهش هزینه‌ها خواند.

طالبان اما در واکنش به این درخواست تاکید کرد که دور بعدی مذاکرات در قطر خواهد بود و «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز تصریح نمود که محل برگزاری مذاکرات نباید مانع ادامه‌ گفت‌وگوهای صلح شود.

با این حال یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به «کوکچه» گفت که دور دوم مذاکرات در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

این منبع اظهارداشت: در حالیکه محل برگزاری دور بعدی مذاکرات هنوز بطور رسمی اعلام نشده ، اما گفت‌وشنودها حاکی از آغاز مذاکرات در 5 ژانویه (16 دی) در استانبول است.

گفتنی است که روز گذشته «معصوم استانکزی» رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دیدار با عبدالله گفته بود که محل برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح «در روزهای نزدیک» مشخص خواهد شد.

منابع در حالی از احتمال میزبانی ترکیه از دور بعدی مذاکرات صلح افغانستان می‌گویند که عبدالله اواخر ماه گذشته به آنکارا سفر کرده و در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره روند صلح گفت‌وگو نموده بود.

در آن دیدار اردوغان حمایت خویش را از تلاش‌های صلح در افغانستان و برقراری صلح و قطع جنگ در این کشور ابراز کرده و تاکید نموده بود که آنکارا از صلحی پشتیبانی می‌کند که مورد حمایت مردم افغانستان باشد.

ترکیه در کنار ازبکستان، آلمان، نروژ، ایران، روسیه، چین، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، اندونزی و ژاپن از جمله کشورهایی است که پیش از این برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟