تعویق اجلاس تجاری اروپا و ایران در پی واکنش مداخله‌جویانه غرب

به گزارش رکنا، این اجلاس قرار بود از روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ به مدت سه روز با حضور وزیر امور خارجه کشورمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی، سازمان‌ها، نهادهای تجاری، فعالان اقتصادی، اندیشمندان و اصحاب رسانه بصورت برخط (آنلاین) برگزار شود.

با این حال کمیته اجرایی این اجلاس ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ناگزیر به اتخاذ تصمیم «استثنایی» شده تا کنفرانس را به تعویق بیندازد.

در این بیانیه با اشاره به این‌که بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور برای شرکت در این اجلاس ثبت نام کرده بودند، آمده است که جوامع تجاری اروپایی و ایرانی همچنان ظرفیت‌های قابل توجه و ارزشمندی را در مناسبات اقتصادی با یکدیگر می‌بینند.

بیانیه یادشده خاطر نشان می‌کند که سیاست‌گذاران اروپایی و ایرانی به تعاملات لازم برای دست یابی به شرایط مناسب در راستای دیپلماسی اقتصادی ادامه داده و مشتاقانه منتظر برگزاری کنفرانسی در آینده نزدیک خواهند بود.

"اسفندیار باتمانقلیچ" بنیانگذار رسانه بورس و بازار و از برگزار کنندگان اصلی این اجلاس، علت لغو را به بیانیه سفارت فرانسه در ایران نسبت داد.

سفارت فرانسه در ایران ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر این کشور مانند دیگر همتایان آلمانی، اتریشی، ایتالیایی در اجلاس تجاری اروپا و ایران شرکت نخواهند کرد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به بیانیه حمایتگرایانه اتحادیه اروپا از عنصر شناخته شده تروریستی در احضار سفرای آلمان و فرانسه خبر داد.

وی گفت: در دیدارهای برگزار شده، مدیر کل اروپای وزارت خارجه مراتب اعتراض شدید و صریح جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌های اتحادیه اروپا و دو کشور اروپایی در حمایت از عنصر شناخته شده تروریستی و حمایت‌های مالی و معنوی برخی‌ کشورهای اروپایی از عناصر و گروههای تروریستی که بطور مشخص اقدامات مجرمانه امنیتی را در همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران مرتکب شده و خود نیز بصراحت بدانها اقرار کرده اند، را به آنها ابلاغ کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این دو دیدار مدیرکل اروپای وزارت خارجه به سفرای آلمان و فرانسه یادآور شد با کدامین استاندارد، تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با هدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟ و یا بر اساس کدام‌ تعریف یک ژورنالیست تحت رصد، حفاظت و در همکاری با سازمان امنیت داخلی فرانسه و در ارتباط نزدیک با موساد قرار میگیرد، مبادرت به جمع‌آوری گسترده اطلاعات حساس ملی از جمله نظامی نموده و آنها را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خاص قرار می‌دهد؟ کما اینکه برغم آگاهی مقامات فرانسوی از فعالیتها و تحرکات ضد ایرانی روح الله زم، سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه پیش از این تایید کرده بود که از آزادی کامل در تحرکات خود برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: جای بسی شرم است که برخی کشورهای اروپایی سالهاست مامن تروریست‌ها از گروهک منافقین گرفته تا جنایتکاران الاحوازیه شده‌اند.

جالب‌تر اینجاست سفرای کشورهای یادشده در حالی از شرکت در اجلاس تجاری اروپا و ایران امتناع کردند که کمتر از یک ماه پیش سران همین کشورها به رغم جنایات جنگی سعودی‌ها در تحمیل جنگ و محاصره اقتصادی علیه یمن و ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت شمار بسیاری از زنان و مردان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر و همچنین بازداشت شاهزادگان سعودی و بازرگانان در هتل «ریتز» در ریاض و مصادره بیش از دو میلیارد دلار از ثروت‌های آنها تحت عنوان مبارزه با فساد مشتاقانه در اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی رژیم آل سعود شرکت کردند. اقدامی که هم زمان با واکنش و محکومیت شدید سازمان‌های بزرگ مدافع حقوق بشر در سطح جهان روبرو شد.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه اظهار داشت: جای بسی تاسف است که ارزش‌های والای انسانی و بشری اینچنین بازیچه دست دولت‌هایی شده است که همه چیز از جمله حقوق بشر و آزادی بیان را تبدیل به یک ابزار برای اهداف سیاسی کوته‌بینانه خود کرده‌اند.

وی افزود: مدیرکل اروپای وزارت خارجه در دیدارهای انجام شده اضافه کرد متاسفانه کشورهای اروپایی با پناه دادن به عوامل تروریست و جنایتکاری که دستشان بخون ملت ایران آلوده است، چشم بستن بر اعمال مجرمانه آنها و مهم تر از آن سعی در تطهیر تروریسم، از نظر ملت بزرگ ایران در اقدامات ننگین چنین عناصری سهیم هستند.

خطیب زاده تاکید کرد: اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای آلمان و فرانسه بجای عذرخواهی از ملت ایران و خانواده های شهدای عملیات تروریستی و مجرمانه و پذیرش سهم خود در این اقدامات، مدعی حمایت از عوامل جنایتکار می شوند، قویا محکوم بوده و لذا اظهارات منافقانه آنها از کم ترین ارزشی نزد ملت و دولت ایران برخوردار نیست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟