هشدار مدیرکل آژانس اتمی درباره ایران

به گزارش رکنا ، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد پنجشنبه درباره هرگونه اقدامی که وضعیت را پس از ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران متشنج‌تر کند، هشدار داد.

گروسی در اولین اظهار نظر بعد از ترور شهید فخری‌زاده طی مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز»، گفت ایران نباید تهدیدات خود برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم و اخراج بازرسان آژانس را عملی کند.

بر این اساس، وی توضیح داد: «اگر این اقدامات اجرا شوند، ایران بیش از پیش از تعهداتی که در زمان پیوستن به توافق [هسته‌ای]‌ پذیرفت، منحرف خواهد شد».

مدیر کل آژانس اتمی افزود: «نمی‌توانم تصور کنم چه کسی پیروز چنین وضعیتی خواهد شد. اگر محدودیتی در [تعداد] بازرسان آژانس اتمی در نتیجه این یا هر وضعیت دیگری رخ دهد، در کار آنها اخلال ایجاد می‌شود. ما کاملا شفاف می‌خواهیم در این باره مطلع شویم. ما باید در این باره و چیزی که در حال رخ دادن است با جهان کاملا شفاف باشیم. این به خودی خود، به هیچکسی از جمله ایران کمکی نمی‌کند».

به نوشته وبگاه اسکای‌نیوز، گروسی درباره ترور شهید فخری‌زاده نیز اظهار داشت: «امیدواری من این است که چنین اتفاقاتی نه در گذشته رخ داده بود و نه در آینده رخ دهد. این مشخص است. من رئیس یک سازمان بین‌المللی هستم که با مسائل مربوط به صلح، امنیت و عدم اشاعه سر و کار دارد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد بتوانند «به شیوه‌ای که باید با [ایران] همکاری داشته» باشند.

پیش از این نیز، سه کشور اروپایی در واکنش به قانون مجلس شورای اسلامی ایران تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»،‌ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات نطنز، ادعا کردند این اقدام ناقض توافق هسته‌ای و مخالف دیپلماسی است.

روز هفتم آذرماه سال جاری میلادی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از ترور شهید محسن فخری‌زاده در منطقه آبسرد دماوند خبر داد و مدتی پس از آن روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده است.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟