گزارش آکسفام: بهای صادرات سلاح به عربستان ۵ برابر کمک‌ها به یمن‌ است

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه خبری العهد سازمان بین‌المللی «آکسفام» (آکسفام یک سازمان‌ بین‌المللی تحقیق و امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در جهان است) در گزارشی افشا کرد که بهای صادرات اسلحه به عربستان سعودی پنج برابر کمک های ارائه شده به یمن که از بزرگترین فاجعه بشری در جهان رنج می برد، است.

آکسفام اعلام کرد، کشورهای بزرگ در حالی که از صادرات اسلحه برای عربستان سعودی که این سلاح‌ها را در جنگ نابرابر یمن به کار می‌گیرد، میلیاردها دلار سود می برند تنها بخش کوچکی از آن را تحت عنوان کمک برای یمنی‌ها می‌فرستند.

این سازمان بین المللی گزارش داد که ارزش صادرات اسلحه به عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ ویرانگر یمن از 17 میلیارد دلار فراتر رفته است، در حالی که کشورهای مذکور تنها یک سوم این مبلغ را با ادعای کمک به یمنی‌ها می‌دهند.

در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در ریاض سازمان بین المللی آکسفام تاکید کرد که بر اساس آخرین سوابق موجود ارزش تسلیحاتی که برخی کشورهای گروه 20 به کشورهای عضو ائتلاف متجاوز عربستان در جنگ یمن صادر کرده‌اند از سال 2015 تا 2019 حداقل به 31.4 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش سازمان مذکور این مبلغ 5 برابر مبلغی است که کشورهای عضو گروه 20 از ابتدای جنگ یمن تا امروز برای کمک به یمنی‌ها ارائه کرده‌اند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که کشورهای اروپایی پس از فشارهای مردمی و سازمان‌های بین المللی در برابر مشارکت اروپا در قتل عام غیرنظامیان یمن تا حدی از صادرات سلاح به عربستان و امارات عقب نشینی کرده‌اند.

پیش‌تر نیز سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام در باره خطر شیوع موج دوم کرونا در یمن هشدار داده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟