هشدار جدی چین به متحدان ترامپ در قبال هنگ کنگ

به گزارش رکنا، اقدام بریتانیا و استرالیا در محکوم کردن چین در رد صلاحیت قانونگذاران حامی دموکراسی در شورای هنگ کنگ با واکنش چین همراه شده و پکن هشدار داده که دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری با نام بردن از استرالیا و بریتانیا این دو کشور را به مداخله در امور داخلی چین متهم کرد و گفت که آنها با این اقدام اصول روابط بین المللی را نقض کرده اند.

وی با بیان اینکه پکن اعتراض رسمی خود را به اینگونه اقدامات بریتانیا و استرالیا اعلام کرده گفت که اگر این کشورها تغییری در مواضع خود ایجاد نکنند با اقدامات شدید پکن مواجه خواهند شد.

موضع گیری قابل پیش بینی بریتانیا و استرالیا به عنوان دو متحد آمریکا درحالی رخ داده که مایک پامپئو روز پنجشنبه در مصاحبه ای از تایوان به عنوان یک عامل فشار دیگر علیه پکن استفاده کرده و مدعی شده بود تایوان بخشی از چین نبوده است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد قراردادهای فروش سلاح دولت ترامپ با تایوان به منظور افزایش توان دفاعی تایپه در مقابله با حمله احتمالی پکن بوده و افزود واشنگتن به حمایت از تایوان ادامه خواهد داد.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا با واکنش شدید پکن همراه شد. وانگ وِن بین یک روز پس از این مصاحبه گفت، پامپئو با تمرکز بر منافع سیاسی شخصی، منافع اساسی مردم چین و آمریکا را کنار گذاشته و هدفش از دروغپردازی، گمراه کردن افکار عمومی و تخریب هر چه بیشتر روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان است. مقاصد شوم پامپئو از همان ابتدا نیز معلوم بود.

این مقام چینی در ادامه افزود: «اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکاست. ما به افرادی مانند پامپئو هشدار می‌دهیم که هر گونه رفتاری که به منافع محوری چین آسیب بزند و دخالت در امور داخلی چین باشد، با واکنش و مقابله قاطع چین مواجه خواهد شد و چنین رفتارهایی جلوی روند تاریخی اتحاد چین را نخواهد گرفت.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 627428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟