گرایش رسانه‌های انگلیس به بایدن در روز انتخابات آمریکا

به گزارش رکنا، تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به بررسی ابعاد ریاست جمهوری «جو بایدن» پرداخت و نوشت: زمانی که او وارد مجلس سنا شد ۲۹ سال سن داشت و این آغاز یک کارزار سیاسی بود با این امید که روزی وارد کاخ سفید شود. اینک در انتخابات سال ۲۰۲۰ او در آستانه رسیدن به این رویا قرار دارد.

این نشریه افزود: ‌بایدن امسال در کارزار انتخاباتی‌اش بیش از هر چیز روی این موضوع تمرکز کرد که آمریکا را از رهبری دونالد ترامپ خلاص کند. بنابراین اگر او پیروز انتخابات شود یک چیز روشن است. اینکه او رفتار و سیاست‌های متفاوتی را از رقیبش ترامپ ارائه خواهد داد.

نشریه تایمز هم در مقاله‌ای تحت عنوان ترامپ چگونه دنیا را ظرف چهار سال متحول کرد به بررسی آثار منفی سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه او در این مدت پرداخت و یادآور شد: «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هشدار داد که آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ عیار خود را از دست خواهد داد. اینک دورنمای آمریکا به عنوان یک نیروی مفید در جهان، پس از چهار سال به پایین ترین حد رسیده است. شرکای قدیمی واشنگتن تحت فشار زیادی قرار دارند و این طرز فکر که ایالات متحده حافظ یکسری ارزش‌های بشری است رنگ باخته است. متحدان سنتی اعتماد خود را به آمریکا از دست داده‌اند و باید منتظر ماند و دید که آیا با روی کار آمدن بایدن اتحادهای قدیمی ترمیم خواهند شد یا خیر؟

بایدن پیر ترین رئیس جمهوری آمریکا در صورت پیروزی

در این مقاله می‌خوانیم که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، آغاز جنگ تجاری با چین، انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو و به قدس و در عمل پایان دادن به دورنمای تشکیل کشور فلسطین مواردی است که اروپا را وادار کرد تا درباره آینده روابط خود با آمریکا درحالی تجدید نظر کند که اعتماد به این کشور ته کشیده است.

برخی روزنامه‌ها با فرض پیروزی بایدن در انتخابات، به بررسی ابعاد شخصیتی و سیاست‌های وی در چهار سال آینده پرداخته‌اند. دیلی تلگراف در مقاله‌ای بایدن را پیر ترین رئیس جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات نامید که به گفته نزدیکانش از ابتدا «یک رهبر زاده شده است». او به نوشته این روزنامه انگلیسی سد بزرگی سر راه ترامپ و انتخاب او در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد.

«لری ساباتو» از مرکز سیاست دانشگاه ویرجینیا در این باره به دیلی تلگراف می‌گوید: آدم جو بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهد. اما همانطور که در انتخابات چهار سال پیش هیلاری کلینتون بهتر از ترامپ بود، یاد گرفتیم که این مساله معنی خاصی ندارد.

ایندیپندنت نیز در یادداشتی سیاست‌های یک صد روز نخست دولت بایدن را پیش‌بینی کرده و نوشته است که او در عمل تمام سیاست‌های خارجی و امنیتی ترامپ را به عقب برگردانده و با دعوت به‌کار دوباره از مشاوران دولت باراک اوباما ادامه خط وی را دنبال خواهد کرد.

همچنین این روزنامه یادآور شد که بایدن در جریان میتینگ سیاسی جولای گذشته گفته بود: در روز نخست ریاست جمهوری، منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا را لغو خواهم کرد و با کنگره برای تصویب قوانین مقابله با تنفر تلاش خواهم کرد. او همچنین در توئیتی درباره اولین روز ریاست جمهوری‌اش نوشته که به سازمان جهانی بهداشت بازگشته و رهبری آمریکا در عرصه بین‌المللی را احیا خواهد کرد.

در همین حال برخی رسانه ها در گزارش‌هایی تصویر هولناکی را از احتمال شکست ترامپ در انتخابات و بروز هرج و مرج در آمریکا ارائه داده ‌اند. اسکای نیوز در همین رابطه به هشدار رئیس جمهوری آمریکا درباره خشونت‌های خیابانی اشاره کرد و گزارش داد که این مساله ناشی از آن خواهد بود که ترامپ قرار است اولین رئیس جمهور یک دوره‌ای آمریکا در طول دهه‌ها باشد. به نوشته این رسانه انگلیسی، وزارت دادگستری آمریکا نیروهای امنیتی را در ۱۸ ایالت مختلف مستقر کرده تا هرگونه احتمال بروز درگیری میان رای دهندگان را سرکوب کنند.

اما به گزارش اسکای نیوز، خطر بروز درگیری با بسته شدن صندوق‌های رای به پایان نخواهد رسید و طرفداران دو جناح خود را برای رقابت تنگاتنگ در ایالت‌های که یکی از دو نامزد با اختلاف اندکی پیروز می‌شوند آماده می‌کنند.

پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صورت رسمی از صبح روز سه شنبه به وقت محلی(حدود ساعت ۱۴ به وقت تهران) آغاز شد و نخستین شعب در ایالت ورمونت فرآیند اخذ رأی را آغاز کردند.

رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخابات موجب شده تا توییتر ۷ رسانه معتبر را تنها مرجع اعلام پیروز این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند که آسوشیتدپرس، سی ان ان، فاکس نیوز، ای بی سی، ان بی سی و سی بی اس از آن جمله‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟