عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی در آینده ای نزدیک + جزئیات

«مضاوی الرشید» استاد دانشگاه و از معارضان دولت سعودی، در مقاله‌ای به نوع موضع دولت ریاض در قبال سازش امارات با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که سعودی‌ها در شرایط کنونی مجبور به سکوت هستند.

روابط پنهانی ریاض و تل آویو

او در وبگاه میدل ایست آی نوشت که حاکم سعودی رابطه پنهانی با رژیم اسرائیل را ترجیح می‌دهد، اما سازش علنی صورت خواهد گرفت.

او گفت اکنون زمان مناسبی برای این گام نیست و ولی‌عهد سعودی گزینه «نفاق» و «عدم شفافیت» را برگزیده است.

الرشید تأکید کرد که پادشاه فرتوت سعودی تمایل ندارد که پایان حکمرانی خود با جنجال همراه باشد، اما به ارتباط با اسرائیل در لایه‌های پنهانی ادامه خواهد داد. ارتباطی که در دوره ملک سلمان افزایش محسوسی پیدا کرد.

او منطق چنین رفتاری از جانب سعودی‌ها را وجود «دشمن مشترک» برای ریاض و تل آویو دانست که همانا به گفته وی ایران است. به گفته مضاوی الرشید، اغلب مردم عربستان از سطح همکاری میان دولت سعودی و صهیونیست‌ها از خلال رسانه‌های اسرائیلی آگاه هستند.

به نوشته این معارض سعودی، باید منتظر عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو شد و اکثر کارشناسان چنین گامی را در آینده نزدیک محتمل می‌دانند، اما سکوت و عدم شفافیت از جانب ریاض، یک استراتژی برای عدم مواجه با بحران است، چرا که ملک سلمان و پسرش به خوبی می‌دانند که تعجیل در عادی‌سازی روابط، موجب خشم علیه آن‌ها چه در داخل یا خارج عربستان خواهد شد و فعلا تنها گزینه، سکوت و محافظه‌کاری است.

عادی سازی روابط امارات و اسرائیل

امارات و رژیم تل‌آویو پنجشنبه هفته گذشته طی بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم به عادی‌سازی روابط بین خود گرفته‌اند و به زودی این توافق در کاخ سفید به امضای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی خواهد رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟