فوربس: توافق ایران و چین موقعیت آمریکا در خاورمیانه را بیشتر تضعیف خواهد کرد

به گزارش رکنا، در این تحلیل آمده است: چین و ایران اخیرا اعلام کردند نقشه راه 25 ساله برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را پیش می‌برند در حالی که تمامی جزئیات این توافق هنوز اعلام نشده اما مشخص است که این چرخش قدرتمند ایران به سمت شرق است. این توافق موقعیت آمریکا را بیشتر در خاورمیانه تضعیف خواهد کرد.

فوربس در ادامه خاطر نشان کرده که آمریکا قبلا از توافق هسته‌ای چندجانبه ایران خارج شده و در حال ترک سازمان بهداشت جهانی است و همچنین در حال برداشتن گامی دیگری است تا از صحنه جهانی عقب نشینی کند. برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، نقش رهبری آمریکا در گوشه و کنار جهان در حال کاهش است.

در این تحلیل تاکید شده است، همزمان که آمریکا از صحنه جهانی عقب نشینی می‌کند چین بیشتر موضع مسلط می‌گیرد. چین درباره یک چارچوب فشرده 25 ساله برای همکاری اقتصادی و سیاسی با ایران مذاکره است. این موضع چین را در خاورمیانه تقویت می‌کند. شرکت‌های چینی بزرگترین سرمایه گذار در آفریقا هستند و 140 میلیارد در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده‌اند. چین همچنین در تمامی بخش‌های آسیا و اروپا سرمایه گذاری کرده است و به دنبال احیای جاده ابریشم باستانی با عنوان جدید «یک جاده، یک کمربند» است. چین به صورت راهبردی در زیرساخت‌های کلیدی از جمله نیروگاهای برق، جاده‌ها، پل‌ها، منابع طبیعی و بنادر سرمایه گذاری کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟