اتحادیه اروپا با «معامله قرن» مخالفت کرد / رژیم صهیونیست: با هماهنگی شرکایمان اجرا می کنیم

به گزارش رکنا، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه مخالفت خودشان را با طرح ارائه‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد سازش میان طرف‌های فلسطینی و صهیونیست ابراز کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا از ایالات متحده خواستند به تلاش‌های جدید برای از سر گیری مذاکرات معلق‌شده برای ایجاد «صلح» میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی ملحق شود.

طرح موسوم به معامله قرن که چند ماه پیش از آن رونمایی شد با مخالفت‌های گسترده روبه‌رو شده است. این طرح مطالبات طرف‌های فلسطینی را به طور کامل نادیده می‌گیرد و بخش‌های زیادی از کرانه باختری اشغالی را به رژیم صهیونیستی واگذار می‌کند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از به عهده گرفتن ریاست جلسه‌ای میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «اروپایی‌ها ارزش طرح آمریکا را درک می‌کنند چون جنب و جوش جدیدی را در جایی که هیچ وجود نداشت ایجاد کرده است.»

بورل در ادامه گفت: «می‌توان از این فرصت برای آغاز تلاشی جهانی بر اساس معیارهایی که در حال حاضر مورد توافق جامعه بین‌الملل است، استفاده کرد.»

اشاره مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «راهکار دو دولتی» و بازگرداندن رژیم صهیونیستی به مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ میلادی است.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم بر ضرورت «از سرگیری مذاکرات صلح در منطقه و یافتن راهی برای گفت‌وگو و مذاکره دو طرف با یکدیگر» تأکید کرد.

وی اضافه کرد: «مطمئناً چارچوب چندجانبه چارچوب مناسب برای این کار است و ما آماده‌ایم از هر طرحی در این راستا حمایت کنیم. خوشحال خواهم شد اگر همکارانمان از واشنگتن هم آماده انجام این کار باشند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته جزئیات جدیدی از ویژگی‌های تلاش‌های جدید ارائه نشده است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته که خواستار پیشبرد طرح خود برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری است. بورل گفت وزیران خارجه اتحادیه راوپا به پامپئو درباره «تبعات الحاق احتمالی [کرانه باختری] بر روی چشم‌انداز راهکار دو دولتی و ثبات منطقه‌ای» هشدار دادند.

طرح ترامپ را با هماهنگی شرکای منطقه اجرا می‌کنیم

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در اجلاس کمیته یهودیان آمریکا، گفت که تل‌آویو بایستی طرح موسوم به «معامله قرنِ» «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را با هماهنگی با برخی شرکا در منطقه اجرایی کند.

اجلاس یادشده، یکشنبه شب در حالی آغاز به کار کرد که به گفته منابع خبری «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه و «محمد العیسی» وزیر دادگستری پیشین عربستان سعودی و رئیس فعلی نهاد موسوم به «اتحادیه جهان اسلام» (که مقر آن در مکه است) در آن شرکت کردند.

به گزارش شبکه صهیونیستی «کان»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه طرح معامله قرن دونالد ترامپ باعث ایجاد ثبات و آینده‌ای بهتر در منطقه خواهد شد، گفت که او قصد دارد با تمام قدرت این طرح را پیش ببرد.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند.

بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

بنی گانتز در ادامه تأ‌کید کرد که این طرح باید با هماهنگی با شرکای منطقه‌ای تل‌آویو، اجماع صهیونیست‌ها و حمایت کامل آمریکا اجرایی شود.

اظهارات گانتز در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امروز در ارتباط با طرح معامله قرن گفت«دولت ترامپ خواسته است که هرگونه الحاق در توافق با گانتز (وزیر جنگ) و اشکنازی (وزیر خارجه) صورت بگیرد»

از سویی دیگر، گانتز با اشاره به لبنان و با «تروریستی» خواندن حزب الله، گفت که دولت لبنان مسئول هرگونه حمله احتمالی به تل‌آویو، چه از جانب حزب الله یا دیگر گروه‌ها، خواهد بود.

گانتز در پایان از تمام کشورهای جهان خواست که همچون آلمان حزب الله را یک سازمان تروریستی به حساب آورند.

نتانیاهو: نقشه الحاق هنوز آماده نیست و منتظر تصمیم گانتز هستیم

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه درباره تصمیم این رژیم برای اشغال کرانه باختری گفت که در حال گفت‌وگو با مقامات آمریکایی بوده و به دنبال موافقت آنها درباره این موضوع است.

وی که در نشست حزب لیکود صحبت می‌کرد، افزود که «الحاق» (اشغال) بخش‌های بیشتری از کرانه باختری زمانی انجام خواهد شد که با حمایت «بنی گانتز» رهبر حزب آبی و سفید همراه باشد و وی هنوز درباره این موضوع تصمیم نگرفته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که قبلا اول جولای (11 تیرماه) را زمان اجرای اشغال کرانه باختری اعلام کرده بود امروز اعلام کرد که نقشه‌های این اقدام هنوز آماده نشده است.

نتانیاهو در این سخنرانی فاش کرد به احتمال زیاد برنامه توسعه اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در تابستان سال جاری تنها شامل چند شهرک باشد و طبق طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن که شامل 30 درصد کرانه باختری و دره اردن است، نخواهد بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که قصد دارد طرح «الحاق» را در کابینه به رای بگذارد و این رای گیری شامل کل طرح صلح ترامپ نمی‌شود.

نتانیاهو در ادامه سخنانش اصرار داشت که طرح وی درباره کرانه باختری «الحاق» نبوده بلکه اعمال حاکمیت اسرائیل بر برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟