کرونا در برزیل / آمارها سانسور می شود

به گزارش رکنا، در پی افزایش انتقادات از عملکرد «ژائیر بولسانورو» در مقابله با کرونا، آمارهای مرتبط با این بیماری از پایگاه اینترنتی دولت برزیل حذف شد. وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد از این پس تنها آمار مبتلایان و قربانیان ۲۴ ساعت گذشته منتشر می‌شود و آمار کلی اعلام نخواهد شد. بولسانورو هم در توجیه این اقدام اعلام کرد که آمار کلی تصویر کنونی را منعکس نمی‌کند.

برزیل در جایگاه دوم کشورهای درگیر با کرونا به لحاظ تعداد مبتلایان قرار دارد و اخیراً نسبت به کشورهای دیگر آمار قربانیان بیشتری را به ثبت رسانده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این کشور آمریکای لاتین بیش از ۶۴۰ هزار مبتلا را به ثبت رسانده در حالی که تصور می‌شود به دلیل انجام نشدن آزمایش کافی، آمار واقعی بسیار بالاتر باشد. تاکنون ۳۵ هزار نفر در برزیل بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» جان باخته‌اند که این کشور را در جایگاه سوم کشورهای دارای بالاترین تعداد قربانی در جهان قرار می‌دهد.

بنابر این گزارش، رئیس‌جمهور راست افراطی برزیل به دلیل رد کردن محدودیت‌های اجتماعی برای مقابله با کرونا که از سوی سازمان جهانی بهداشت توصیه شده، مورد انتقاد قرار دارد و روز جمعه هم ضمن اتهام‌زنی به این سازمان و سیاسی و حزبی خواندن آن، تهدید کرد کشورش را از آن خارج خواهد کرد.

تصمیم برزیل مبنی بر حذف آمار کلی تعداد مبتلایان و قربانیان با انتقادات بسیاری از سوی خبرنگاران و اعضای کنگره این کشور مواجه شده است. حذف آمار بعد از آن اتفاق افتاد که برزیل بیش از ۱۰۰۰ فوتی را در چهارمین روز متوالی اعلام کرد.

کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود همچنان تعداد مبتلایان روند افزایشی داشته باشد و این کشور هنوز اوج بیماری را تجربه نکرده است. هفته گذشته تعداد قربانیان برزیل از ایتالیا فراتر رفت و این کشور بعد از آمریکا و انگلیس در جایگاه سوم قرار گرفت.

این در حالی است که بولسانورو خطرات این ویروس را دست‌کم گرفته و در ابتدا آن را در حد یک آنفلونزای معمولی دانسته بود. از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در برزیل، دو وزیر بهداشت این کشور در مخالفت با واکنش رئیس‌جمهور، سمت خود را ترک کردند.

بولسانورو همچنان از مقامات محلی می‌خواهد محدودیت‌های اعمال شده را برای جلوگیری از ضربه اقتصادی حذف کنند. او همچنین فرمانداران و شهرداران را به سوءاستفاده سیاسی از این مسئله متهم کرده، زیرا بسیاری از آن‌ها که مقررات سختگیرانه برای کنترل بیماری وضع کرده‌اند، از مخالفان دولت وی به شمار می‌روند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 574391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟