به گزارش رکنا، جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه تاکید کرد، واشنگتن 25 میلیون دلار دیگر به عنوان کمک مالی انسان دوستانه در اختیار فیلیپین قرار می دهد تا مجموع کمک های آمریکا به آسیب دیدگان طوفان هایان به بیش از 86 میلیون دلار برسد.

بر اساس این گزارش طوفان هایان موجب کشته شدن حداقل 6069 نفر در مناطق مرکزی فیلیپین شد و بیش از 1800 نفر هنوز ناپدید هستند. بیش از 4 میلیون نفر نیز بر اثر این طوفان شدید آواره شده اند.جان کری در جمع خبرنگاران در شهر تاکلوبان فیلیپین تصریح کرد، این واقعا خیره کننده است، اینجا از هر لحاظ شبیه منطقه جنگی است. بیش از 80 درصد قربانیان این طوفان مربوط به این شهر بوده اند.

وی افزود، این فاجعه ای است که من تاکنون شبیه آن را به این مقیاس و اندازه ندیده ام. من طوفان های زیادی را در آمریکا دیده ام.این نخستین سفر جان کری به فیلیپین به عنوان وزیر خارجه آمریکا به شمار می رود. پس از وقوع طوفان شدید و سهمگین هایان در روز 8 نوامبر، ارتش آمریکا کشتی ها و هواپیماهایی را برای ارسال مواد غذایی، آب و سایر نیازهای مردم آسیب دیده از طوفان به فیلیپین اعزام کرد. کری افزود، اقدامات آمریکا پس از طوفان نشانگر مشارکت و همکاری بین دو متحد بوده و نشانگر این واقعیت است که دو متحد نه تنها در مواقع خوب و مناسب بلکه در شرایط سخت و دشوار نیز در کنار هم هستند.

دولت فیلیپین هزینه بازسازی خرابی های این طوفان را بیش از 8/2 میلیارد دلار برآورد کرده است. وی قول داده است تا کلیه کمک های مالی برای بازسازی فیلیپین بدون حیف و میل شدن و به شیوه ای کاملا موثر مورد استفاده قرار گیرد.آمریکا و فیلیپین در حال مذاکره برای امضای یک پیمان امنیتی جدید هستند که امکان دسترسی بیشتر ارتش آمریکا به این کشور را بدهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟