به گزارش رکنا، «اولیور واندکاستیلی» مدیر سازمان کمک رسانی بین‌المللی ویژه ایران گفت تحریم‌های آمریکا سبب شده است ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران با مشکل روبرو شود.

این مقام ضمن تایید تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر تامین تجهیزات پزشکی و بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در ایران گفت این تحریم‌ها سبب شده است شرکت‌های بین‌المللی حتی معاملات قانونی را هم با تردید با تهران داشته باشند.

این مقام سازمان کمک رسانی بین‌المللی به آسوشیتد پرس گفت یکی از مشکلات اساسی در کمک رسانی به ایران شفاف سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌هاست برای آنکه اطمینان حاصل شود تمامی تجهیزات پزشکی و دارو‌ها وارد این کشور می‌شود. همین موضوع سبب شد در ابتدای شیوع ویروس کووید-۱۹ در ایران امکان ارسال کمک‌های پزشکی وجود نداشته باشد.

بنا به نوشته آسوشیتد پرس، آمریکا مدعی است تحریم‌های این کشور مانعی برای ارسال کمک‌های پزشکی، دارویی و غذایی به ایران نیست، اما دیده بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده تحریم‌های آمریکا مانع دسترسی ایران به تجهیزات مهمی مانند دستگاه‌های تنفسی، سی تی اسکن و تجهیزات ضد عفونی کننده شده است. شرکت‌های بین‌المللی نیز از بیم تحریم‌ها حتی معاملات قانونی هم با ایران ندارند.

با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از کشورها، نهادها، گروه‌ها و سازمان‌ها خواستار لغو تحریم‌ها علیه کشور‌ها به ویژه تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران شدند، موضوعی که با بی‌توجهی کامل دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شده است.

ترامپ در ادعایی مضحک در واکنش به این درخواست‌ها گفته است: «تهران هیچ‌گاه از من چنین درخواستی نداشته است.»

ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران هم روز دوشنبه به این مسئله اذعان کرد که معافیت‌های بشردوستانه در تحریم‌های ایران پیش‌بینی نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟