سید حسن نصرالله: مبارزه با کرونا یک جنگ طولانی مدت است

به گزارش رکنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که از شبکه المنار به طور زنده پخش شد، به آخرین تحولات منطقه و لبنان پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود به حلول ماه مبارک شعبان پرداخت و آن را ماه پیامبر اکرم (ص) دانست و به طور کوتاه در خصوص ویژگی‌های این ماه سخن گفت.

وی در ادامه به موضوع لبنانی‌های ساکن در دیگر کشورها و لزوم بازگشت‌ آن‌ها به لبنان در شرایط فعلی که ویروس کرونا شیوع یافته پرداخت [این مسأله در روزهای گذشته محل بحث و جدل بسیاری در لبنان بوده است.] و گفت که این مسأله جای هیچ تردید یا بحث و جدلی ندارد.

او گفت که مبارزه با کرونا یک جنگ طولانی مدت است و نمی‌دانیم که تا چه زمانی به طول خواهد انجامید و لبنانی‌های مقیم خارج، دانشجوها، مسافران و هر شخصی که به هر دلیلی به خارج از لبنان سفر کرده و در مهلت زمانی تعیین شده، بازنگشته است؛ باید به کشور بازگردند.

سید حسن نصرالله، تأمین مقدمات بازگشت این افراد را جزو وظایف حکومت دانست و گفت که در روزهای گذشته برخی مسئولین و برخی طرف‌ها در لبنان در این خصوص اظهار ترس کرده و از اینکه با بازگشت اتباع لبنانی در خارج، ویروس کرونا شیوع بیشتری یابد و قدرت جلوگیری از آن وجود نداشته باشد، اظهار نگرانی کرده بودند.

وی تأکید کرد که این مسأله، موضوع آسانی نیست و تصمیم به بازگرداندن اتباع لبنانی یک پرونده بزرگ و دشواری است؛ اما باید این مسئولیت را بر دوش گرفت و مردم لبنان نیز در این باره از حکومت حمایت کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان موفقیت در این پرونده را افتخاری برای دولت فعلی این کشور دانست و گفت که اتباع لبنانی در خارج از کشور فریاد کمک‌خواهی سر می‌دهند و حکومت باید به این فریاد پاسخ دهد چرا که در برخی کشورها شبکه بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیست و احتمال فروپاشی اجتماعی و امنیتی در این کشورها وجود دارد.

او در ادامه تأکید کرد که بازگشت این افراد باید حساب شده و امن باشد و اتباع لبنانی باید در یک چارچوب اجرایی معین وارد کشور شوند.

نصرالله افزود: «حتی در آمریکا نیز ترس از فروپاشی اجتماعی و امنیتی و بهداشتی وجود دارد و جهان رو به سوی خرید اسلحه پیش رفته است؛ بنابراین در این شرایط، اوضاع کشورهای آفریقایی چگونه می‌تواند باشد؟ بنابراین باید به سرعت این پرونده را پیش برد و از اتلاف وقت جلوگیری کرد. این مسأله به همکاری همگانی نیاز دارد و نمی‌توان صرفا مسئولیت را بر دوش دولت انداخت. چرا که این پرونده بزرگ‌تر از دولت یا حکومت است.»

وی سپس از تمامی کسانی که ثروت یا امکانات پزشکی یا اماکنی برای قرنطینه دارند خواست تا آن را در اختیار دولت قرار دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص مبارزه با ویروس کرونا نیز گفت که لبنان جزئی از جنگ جهانی علیه این ویروس است و همگان در تلاش برای جلوگیری از شیوع و یافتن راهی برای معالجه آن هستند و لبنان نیز باید از تجارب همه کشورها در این زمینه استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه برخی دولت‌ها در برابر شیوع کرونا عاجز هستند، شرایط لبنان را در مجموع مورد قبول دانست و از اقدامات دولت این کشور در خصوص جلوگیری از شیوع آن تمجید کرد و گفت که برخی معنای اعلام حالت فوق‌العاده را نمی‌دانند و از تبعات آن خبر ندارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ادامه خواستار کنار نهادن اختلافات و تمرکز بر روی «دشمن مشترک» شد و افزود: «ما اکنون در مرکز معرکه هستیم و انسان به زمان و فراخ بال برای مواجهه با دشمن نیاز دارد و شرایط عمومی خوب فعلی نباید به ما اجازه دهد که آسوده بال باشیم؛ چرا که ما در ابتدای معرکه و خطر و نه در انتهای آن هستیم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 554684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟