اتحادیه اروپا برای اولین بار قوانین بودجه را به حالت تعلیق درآورد

اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای که اوایل ماه میلادی جاری وزیران دارایی این اتحادیه برای رسمیت بخشیدن بودجه اتحادیه تصویب کردند به دنبال شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورد.

براساس این قانون برای وام دولت‌ها محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌شده بود، اما با به تعلیق درآوردن این توافق اکنون برای مبارزه با شیوع کرونا کشور‌ها آزادی مالی برای مصرف از بودجه اتحادیه خواهند داشت.

کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد بند «فرار عمومی (general escape clause)» این توافق‌نامه را فعال می‌کند تا کشور‌های اتحادیه بتوانند به راحتی به مبارزه با کرونا بپردازند.

برخی از کشور‌های اتحادیه منع آمدو‌شد و قوانین سختگیرانه‌ای برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ در نظر گرفته‌اند.

همچنین کمیسیون اروپا از طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی فرانسه برای مبارزه با تبعات گسترش ویروس کرونا در اتحادیه اروپا حمایت کرد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد: «این تصمیم به کشور‌های عضو این امکان را می‌دهد تا در حالی که از الزامات بودجه‌ای معمول تحت چارچوب مالی اروپا فاصله می‌گیرند، اقدامات لازم برای مقابله مناسب با بحران ویروس کرونا را انجام دهند.»

قوانین حال حاضر اتحادیه اروپا ملزم به کاهش کسری بودجه تا رسیدن به حداقل تعادل و کاهش بدهی‌های عمومی هر سال تا زیر ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

زمانی‌که این طرح در جلسه بعدی مطرح شده و پذیرفته شود، مبلغی که اتحادیه برای مبارزه باکرونا مصرف می‌کند از کسری بودجه و بدهی کم خواهد شد.

وزیران اقتصادی اتحادیه در جلسه قبلی خود ابراز داشتند شیوع کرونا و تاثیر اقتصادی آن وضعیتی اضطراری بوده و از کنترل آن‌ها خارج است پس این قانون بودجه اتحادیه شامل آن نخواهد بود.

کمیسیون اروپا انتظار دارد شیوع ویروس کرونا باعث رکود ۱ تا ۲ درصدی در اقتصاد اروپا شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 552845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟