برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه برای حل مشکل ادلب

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان مشکلاتی را برای همه بوجود آورده است، گفت: کرونا تبدیل به یک مشکل جهانی شده و همه کشورها برای گذر از این بحران باید کنار هم باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت همکاری وزارت خانه های بهداشت و درمان دو کشور برای همکاری در مقابله با این بیماری، افزود: ایران آمادگی دارد با اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک میان دو کشور برای مقابله با این ویروس، زمینه را برای تداوم همکاری ها و تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور فراهم کند.

دکتر روحانی همچنین با تاکید بر توسعه روابط دو جانبه با ترکیه در همه زمینه ها، ابراز امیداری کرد کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در موعد تعیین شده برگزار شود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بالای حل مسئله ادلب، تاکید کرد: موضوع ادلب با توجه به اجتماع تروریست های خطرناک و حفاظت از جان انسان های بیگناه ساکن در این منطقه بسیار پیچیده است، که از یک طرف باید جان انسان ها محفوظ بماند و از طرف دیگر تروریست ها باید ریشه کن شوند.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت ویژه همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حل مشکل سوریه در راستای تقویت روند آستانه، گفت: همکاری های سه جانبه در سطوح مختلف اهمیت ویژه ای دارد و همانطور که قبلا گفته شده، ایران برای میزبانی دور بعدی این اجلاس سه جانبه آمادگی دارد.

رئیس جمهور روند آستانه را برای امنیت منطقه یک دستاورد بزرگ قلمداد کرد و افزود: قطعا افزایش تنش به سود هیچکس در منطقه نیست و ما باید از طریق گفت و گو مسائل را حل و فصل کنیم و نباید اجازه دهیم روند آستانه تضعیف شود.

دکتر روحانی با طرح پیشنهاد برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه، گفت: با توجه به توافق ما بر روی اصولی همچون حفظ تمامیت ارضی سوریه، ریشه کن کردن تروریست ها، حفظ جان انسان های بیگناه و حل و فصل سریع مسئله ادلب، می توان در این نشست اختلاف نظرها را برطرف کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت و گوی تلفنی با اعلام همبستگی با ملت ایران و ابراز همدری با خانواده های درگذشتگان در اثر ویروس کرونا، گفت: ترکیه آماده هرگونه همکاری و کمک به ملت و دولت دوست و برادر ایران است و از ارائه هرگونه خدمات مورد نیاز دریغ نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان با استقبال از اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور در جهت تسهیل روابط تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت و گو و همکاری های وزارت بهداشت دو کشور در این زمینه را لازم دانست.

اردوغان با تاثیر گذار خواندن نقش ایران در تحولات سوریه، گفت و گو های سیاسی را تنها راه حل مشکل سوریه خواند و خواستار مساعدت و همکاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شد.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تاثیر توافقات سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه، گفت: این گفت و گو ها نتایج خوبی به همراه داشته و برای دستیابی به صلح پایدار می بایست تداوم یابد.

اردوغان با اشاره به تحولات اخیر ادامه داد: این وضعیت در ادلب نمی تواند ادامه داشته باشد و ما نگران دستاوردهای روند آستانه هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 547535 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟