به گزارش شاهزاده عربستانی دیگر بار برای «دونالد ترامپ» دردسر ساز شده و او را با این پرسش همگانی مواجه کرده‎ است که به راستی عمق رابطه‌اش با «محمد بن سلمان» تا کجاست و چرا دربرابر اقدامات او همواره سکوت اختیار کرده است. جدیدترین اقدام ولیعهد عربستان که باعث مخمصه‌ای جدید برای رئیس‎جمهوری امریکا در کنار مسائل و بحران‎های داخلی‎اش شده، مسأله تلاش‎های او برای هک است.

تقریباً ماه پیش بود که روزنامه انگلیسی گاردین، خبر هک شدن تلفن همراه جف بزوس، رئیس و مؤسس شرکت آمازون و ثروتمندترین مرد جهان را منتشر کرد. این خبر به سرعت در میان رسانه‌های جهان بازتاب پیدا کرد و نام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به‌عنوان عامل اصلی این هک در گزارش‌ها خودنمایی کرد. ساعاتی پس از انتشار این خبر، سفارت عربستان سعودی در امریکا این خبر را کذب دانست و اعلام کرد بن سلمان در این ماجرا هیچ نقشی نداشته است.

اکنون هک شدن تلفن همراه جف بزوس، دردسر تازه‌ای در سیاست خارجی ترامپ ایجاد کرده است؛ بویژه آنکه استراتژی او در خاورمیانه این است که تا می‌تواند به پادشاه عربستان سعودی نزدیک شود. جاستین سینک؛ خبرنگار حوزه خاورمیانه در روزنامه بلومبرگ در این باره نوشته است: ترامپ پیش از این در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد حکومت آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، تمام تلاش خود را کرده بود تا از رویارویی مستقیم با بن سلمان بپرهیزد و برای این تصمیم، موج انتقاد‌ها را نیز تحمل کرد. اما این بار شاهد هستیم که انفعال رئیس‌جمهوری امریکا می‌تواند عواقب بیشتری داشته باشد و بن سلمان جسارت بیشتری برای حرکت رو به جلو داشته باشد؛ و باز هم می‌بینیم که ترامپ تمایلی برای تنبیه شاهزاده عربستانی که حریم یکی از بلندپایه‌ترین مدیران اجرایی امریکا را شکسته است، ندارد. از سوی دیگر ترامپ ابایی از نشان دادن دشمنی‌اش با بزوس ندارد. ترامپ بار‌ها نسبت به اظهارنظرات انتقادی بزوس علیه دولتش اعتراض و آمازون هم از دولت به‌خاطر کارشکنی ترامپ در انعقاد قراردادی با پنتاگون شکایت کرده است؛ به ادعای آمازون ترامپ، بزوس را «دشمن سیاسی» خود خوانده است.

مقام‌های سعودی به صراحت مداخله عربستان در هک شدن تلفن همراه بزوس را رد کردند. حتی وزیر خارجه این کشور این اتهام را «احمقانه» خواند. سخنگوی کاخ سفید هم در عین حال که این موقعیت را حساس توصیف کرد، بر این تأکید داشت که «عربستان متحد بسیار مهم امریکا است». وزیر خزانه‌داری امریکا هم در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‎ان‎بی‎سی» به سؤال خبرنگار در این باره پاسخ نداد و اعلام کرد که شرکت‌های امریکایی باید به قوت و قدرت قبل به معامله و تجارت با عربستان ادامه بدهند. استیون منوچین در این مصاحبه گفت: «ما با عربستانی‌ها دادوستد زیادی داریم. آن‌ها بدون شک منبع عظیمی از انرژی هستند. ما رابطه خیلی خوبی با آن‌ها داریم؛ و این رابطه فوق‌العاده قرار نیست به خاطر مقاله یک روزنامه نابود شود.»

این نوع حمایت یا چشم‎پوشی برای خطای صورت گرفته با انتقاد رسانه‎هایی مواجه شد که در چند هفته گذشته حاضر نشده‎اند ماجرا را به دست فراموشی بسپارند. بروس ام. فاکس خبرنگار مجله نیویورک‌پست در یادداشتی نوشت: اینکه دولت ترامپ تصمیم گرفته در برابر هک شدن تلفن همراه مدیرعامل آمازون سکوت کند، در وهله اول به‌دلیل نقصان سیستم اطلاعاتی این کشور است. تحقیقی نشان می‌دهد کمپین هک کردن بزوس چند ماه تلاش کرده بود تا بتواند این هک را انجام دهد و بهره خود را از آن ببرد. البته باید یادآوری کرد این تحقیق توسط محققانی که مدیر آمازون استخدام کرده‎ بود، به دست آمد نه توسط سیستم جاسوسی امریکا یا ستادی که دولت امریکا برای رسیدگی به این تخلف سایبری تشکیل داده باشد. کارشناسان سازمان ملل پس از بررسی این یافته‌ها اعلام کردند که تلفن بزوس پس از آن هک شد که از حساب واتس اپ محمد بن سلمان برای بزوس ویدئویی ارسال شد. این کارشناسان با وجود همکاری نکردن دولت امریکا به تحقیقات خود ادامه می‌دهند.

البته شاهزاده فیصل، وزیر خارجه عربستان، در تلاش است که این یافته‌ها را کم‌اهمیت و بی‌پایه جلوه بدهد و می‌گوید این تحقیقات را یک شرکت خصوصی ترتیب داد که تاکنون هم هیچ مدرک و سند مستدل و محکمی هم ارائه نکرده است. البته او درباره رسوایی قتل خاشقجی هم همین رویه را در پیش گرفته بود و در نهایت هم مدعی شد، دادگاه در پرونده قتل خاشقجی، ۵ نفر را به اعدام و سه نفر دیگر را به زندان محکوم کرد.

با وجود این دموکرات‌های کنگره مصرانه در تلاش هستند نقش ترامپ در ماجرای هک شدن تلفن همراه بزوس را پیدا کنند. آن‌ها مدعی شده‌اند جرالد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، از واتس‎اپ برای ارتباط با رهبران کشور‌های خارجی استفاده کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، این ارتباط شامل ارسال و دریافت پیام با شاهزاده بن سلمان هم می‌شده است و اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا بن سلمان به غیر از بزوس، قربانیان دیگری داشته است یا نه. بیم این می‌رود که بن سلمان توانسته باشد به داده‌هایی از طریق تلفن‌های همراه کوشنر یا مقام‌های امریکایی دست پیدا کرده باشد.

اکنون باید چشم به کار خبرنگارانی دوخت که تأکید می‎کنند دولت ترامپ استاندارد‌های چند گانه دارد و برای مثال در حالی که دولت چین را متهم به جرایم سایبری سازماندهی شده می‎کند، چشم خود را روی جرایم سایبری مشخصی که برخی از متحدانش -همچون عربستان- مرتکب می‎شوند، می‎بندد. اگر این خبرنگاران بتوانند به اسناد و مدارک تازه‌ای دست پیدا کنند، ترامپ به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. زیرا مهم‌ترین برگ برنده او در انتخابات ۲۰۱۶ این بود که توانست انتقاد‌ها را علیه هیلاری کلینتون به دلیل استفاده از ایمیل شخصی بسیج کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟