درخواست مهم وزیر خارجه کانادا از ایران + جزئیات

به گزارش رکنا، فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادار در پی حادثه هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای اوکراینی در ایران باری دیگر من به مجمع هماهنگی و اقدام بین‌المللی فراخوانده شدم. این جلسه سوم ما بود و درباره جعبه‌های سیاه صحبت کردیم. اطلاعات جعبه‌های سیاه باید انتقال داده شده و بدون تاخیر تحلیل شود. این خواسته مجمع است.

او در ادامه گفت: ما سوال‌هایی داریم و [بازماندگان] قربانیان‌ هم سوالاتی دارند و همه دنیا نظاره‌گر ایران است.

شامپاین همچنین در یک سخنرانی تاکید کرد: ما می‌خواهیم جعبه‌های سیاه به سرعت به کیف یا فرانسه ارسال شود که قابلیت[خواندن جعبه‌های سیاه] را دارند، چراکه به این جعبه‌های سیاه آسیب وارد خواهد شد و به تخصص و تجهیزات فنی بخصوصی نیاز است تا این کار انجام شود.

این اظهارات وزیر امور خارجه کانادا در پی این مطرح می‌‍شود که صبح چهارشنبه در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی روز گذشته خود با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آنها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی دهند. بر اساس ضمیمه 13 کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌هایی که باید، دعوت کردیم. آنها هم وظیفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آنها استنکاف کردند در حالی که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540849 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟