پشت‌پرده تلاش تل‌آویو برای تحقق رویای نفتی در مدیترانه شرقی

به گزارش رکنا، رژیم صهیونیستی برای اعمال نفوذ در منطقه به ویژه در کشور‌های عربی و فعال سازی سیاست‌های خود در عرصه خارجی حساب ویژه‌ای روی مدیترانه شرقی و منابع عظیم نفتی و گازی آن باز کرده است. صهیونیست‌ها بسیار امیدوار هستند تا از این رهگذر به اهداف و آمال‌هایی که سال‌ها برای تحقق آن تلاش می‌کنند، دست پیدا کنند.

نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه بسیاری دیگر از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منابع نفتی و گازی موجود در مدیترانه شرقی چشم دوخته‌اند و تلاش می‌کنند به نوعی سهمی از این منابع به خود اختصاص دهند.

صهیونیست‌ها نیز همانند طرف‌های دیگر نظیر یونان، قبرس جنوبی، مصر، ترکیه، آمریکا و محور غربی به خوبی می‌دانند که تمرکز بر حوزه انرژی در مدیترانه شرقی می‌تواند سیاست خارجی آن‌ها را متحول سازد.

درست به همین دلیل است که طرف‌های مختلف بین‌المللی و از جمله رژیم صهیونیستی کار اکتشاف منابع نفتی و گازی در مدیترانه شرقی را با جدیت دنبال می‌کنند. اکتشاف میادین مختلف گازی و نفتی در مدیترانه شرقی می‌تواند قابلیت اقتصادی فراوانی را برای صهیونیست‌ها رقم زده و توانایی آن‌ها را در تأمین انرژی به منصه ظهور برساند.

کما اینکه صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند از این رهگذر، سیاست خارجی خود را نیز تقویت کنند؛ سیاست خارجی که به دلایل مختلف همواره با بن بست و شکست مواجه بوده است.

در واقع، نیاز راهبردی رژیم صهیونیستی به گاز و دریای مدیترانه و اهمیت دریای مدیترانه برای مقامات تل‌آویو باعث تاکید شدید آن‌ها بر حوزه انرژی و ظهور و بروز چالش با کشور‌های منطقه شده است.

ناگفته پیداست که یکی از دلایل اصلی و اساسی منازعات و درگیری‌های کنونی در منطقه نیز به دلیل تلاش صهیونیست‌ها برای تسلط بر منابع نفتی و گازی در مناطق مختلف ازجمله مدیترانه شرقی، باز می‌گردد.

رؤیای نفتی تل آویو در مدیترانه شرقی؛ واکاوی انگیزه‌ها و اهداف

واقعیت آن است که منابع نفتی و گازی عظیم مدیترانه شرقی فرصت جدیدی را برای رژیم صهیونیستی بوجود آورده است تا مقامات این رژیم از این منابع به عنوان دستاویزی برای نیل به اهداف خود به خصوص در عرصه انرژی بهره برداری کنند. طبیعی است که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اهداف صهیونیست‌ها، ایجاد وابستگی در میان فلسطینیان به این رژیم به ویژه در حوزه انرژی است.

رژیم صهیونیستی که همواره از هیچ تلاشی برای سرکوب فلسطینیان و تنگ‌تر کردن عرصه بر آن‌ها دریغ نکرده است، اکنون تلاش می‌کنند با بهره برداری حداکثری از منابع مدیترانه شرقی از رهگذری همکاری با یونان، قبرس جنوبی، مصر و … فشار دیگری را به فلسطینیان تحمیل کند.

این درحالی است که منابع موجود در مدیترانه شرقی در واقع متعلق به فلسطینیان بوده و حق آنهاست؛ حقی که توسط صهیونیست‌ها در حال مصادره شدن است.

یکی دیگر از مهمترین اهداف صهیونیست‌ها از تلاش برای اکتشاف منابع گازی و نفتی در مدیترانه شرقی، ایجاد تغییرات بنیادین و ریشه‌ای در مناسبات با کشور‌های عربی است.

رژیم صهیونیستی همواره تأکید کرده است که روابط با کشور‌های عربی از اهمیت ویژه‌ای برای آن برخوردار است و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست از راهبرد کنونی خود در عرصه سیاست خارجی، بکشد.

از همین روی، صهیونیست‌ها نیک می‌دانند که دستیابی آن‌ها به منابع نفتی و گازی عظیم به ویژه در مدیترانه شرقی می‌تواند کمک شایانی به ایجاد تغییر در مناسبات و روابط آن‌ها با کشور‌های عربی کند.

کما اینکه مقامات رژیم صهیونیستی نیم نگاهی نیز به پروژه «وابسته‌سازی اعراب» به خود دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند از رهگذر دستیابی به منابع عظیم انرژی خود را به عنوان یک صادرکننده حوزه انرژی و نه واردکننده، مطرح سازند.

رؤیای نفتی تل آویو در مدیترانه شرقی؛ واکاوی انگیزه‌ها و اهداف

در چنین شرایطی بدیهی است که صهیونیست‌ها، کشور‌های عربی و حکام مرتجع عرب را بیش از پیش به خود وابسته می‌سازند و امکان فاصله گرفتن آن‌ها از تل‌آویو در کوتاه‌مدت و یا بلندمدت را به حداقل می‌رسانند. این نیز یکی از اهداف راهبردی و استراتژیک رژیم صهیونیستی از تلاش‌های روزافزون برای تسلط بر منابع انرژی مدیترانه شرقی است.

از سوی دیگر، صهیونیست‌ها قصد دارند روند عادی سازی روابط با کشور‌های عربی بیش از پیش تسریع شود و کشور‌های بیشتری در قطار عادی سازی روابط با تل‌آویو سوار شوند. بدیهی است که در چنین شرایطی، برخورداری صهیونیست‌ها از منابع نفتی و گازی عظیم در مدیترانه شرقی می‌تواند به صهیونیست‌ها جهت تحقق این هدف شوم کمک کند. کما اینکه صهیونیست‌ها پیش‌تر نیز بار‌ها تأکید کرده‌اند که عادی سازی روابط اعراب با آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برایشان برخوردار است.

در این میان، نباید از مناسبات بین‌المللی میان رژیم صهیونیستی و طرف‌های دیگر غافل شد. تلاش‌های گسترده صهیونیست‌ها برای تسلط بر منابع نفتی و گازی جزئی از رقابت‌های تل‌آویو با آنکارا نیز محسوب می‌شود. مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال آن هستند تا از طریق سیطره حداکثری بر منابع نفتی و گازی به مقابله با برخی از قدرت‌های صاحب انرژی در منطقه مانند ترکیه بپردازند.

یکی از رویا‌های رژیم صهیونیستی این است که در کنار ایران و ترکیه به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز تبدیل شود. این در حالی است که با وجود گذشت چندین سال صهیونیست‌ها در تحقق این هدف شکست خورده‌اند. یکی از مهمترین چالش‌های آن‌ها در این زمینه مراودات اقتصادی گسترده بسیاری از کشور‌ها با ایران و ترکیه در حوزه انرژی است. بنابراین، صهیونیست‌ها خود نیز به خوبی می‌دانند که اکتشاف منابع گازی در مدیترانه شرقی تازه اول راه آن‌ها برای تبدیل شدن به یک صادرکننده است.

افزون بر آنچه که گفته شد، باید توجه داشت که در بررسی اهداف تلاش‌های گسترده صهیونیست‌ها برای تسلط بر منابع گازی، عوامل داخلی نیز تأثیرگذار است.

این بدان معناست که تمرکز صهیونیست‌ها بر حوزه انرژی عمدتاً به دلیل تلاش آن‌ها برای امنیت سازی و حفظ بقای رژیم جعلی‌شان نیز صورت می‌پذیرد. در واقع، صهیونیست‌ها یکی از عوامل اصلی بقای خود و حفظ موجودیت خود را در توانمندسازی اقتصادشان می‌بینند؛ به گونه‌ای که بتوانند از این رهگذر خود را به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار و غیرقابل حذف، نمایش دهند.

منبع: مهربرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟