نکات مهم از سومین استیضاح تاریخ آمریکا / آیا ترامپ برکنار می‌شود؟

به گزارش رکنا، به نقل از گاردین، رابرت رایش در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتن وزیر کار آمریکا بود و استاد رشته سیاست عمومی در دانشگاه کالیفرنیا-برکلی است. او با این پیشینه شاید یکی از افراد برگزیده برای آشکار کردن تمام زوایای پنهان استیضاح رئیس جمهوری پرحاشیه آمریکا باشد. ترامپ پس از اندرو جانسن در ۱۸۶۸ و کلینتن در ۱۹۹۸، سومین ساکن کاخ سفید است که باید در جلسه استیضاح خود حاضر شود. آنچه پیش رو دارید، هشت نکته درباره استیضاح ترامپ و سرانجام آن است.

۱. آیا ترامپ جرمی مرتکب شده که باید استیضاح شود؟

بله. تلاش برای باز کردن پای یک قدرت خارجی به داخل آمریکا و سوءاستفاده از آن برای بردن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰. این درست همان نکته‌ای است که کشاورزان تدوین‌کننده قانون اساسی آمریکا نگرانش بودند و به همین دلیل بند استیضاح را در قانون گنجاندند. اگر پای دخالت خارجی در انتخابات آمریکا باز شود، دیگر نمی‌توان جلوی تجاوز خارجی را به حاکمیت و دموکراسی آمریکایی گرفت.

۲. آیا سنا ترامپ را محکوم و او را از کاخ سفید اخراج می‌کند؟

خیر. قطعی شدن استیضاح و محکوم شدن رئیس جمهوری به رای دوسوم اعضای سنا نیاز دارد. این یعنی اگر ۴۵ عضو دموکرات و دو عضو مستقل سنا هم به استیضاح رای مثبت بدهند، باز هم باید ۱۰ سناتور جمهوریخواه موافق آن باشند. احتمال اینکه این ۲۰ سناتور به برکنار ترامپ رای بدهند، نزدیک صفر است.

۳. چرا سناتورهای جمهوریخواه موافق برکنار ترامپ نیستند؟

آمریکا ۲۰ سناتور جمهوریخواه شجاع و متحد ندارد که در تلاش برای پاسداشت قانون اساسی و نگهبانی از حقوق مردم موافق کنار گذاشتن دروغگوترین و خطرناک‌ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا باشند. جمهوریخواهان سنا به سرکردگی میچ مکانل تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا روی شرم‌آورترین رفتارهای بلندپایه‌ترین مقام رسمی آمریکا سرپوش بگذارند. حتی میانه‌روهایی چون سوزان کالینز و میت رامنی هم جرات ندارند منشاء برگزاری یک دادگاه عادلانه برای محاکمه ترامپ باشند.

۴. دلیل این بزدلی سناتورها چیست؟

آنها می‌خواهند همچنان در سنا بمانند و می‌دانند ۹۰ درصد رای‌دهنده‌ها هنوز از ترامپ پشتیبانی می‌کنند. آنها نگرانند ترامپ پایگاه رای‌شان را بگیرد و مانع رسیدن پول‌های کلان شود. ترامپ مردم را متقاعد کرده که همراه آنهاست و قربانی یک توطئه سازمان‌یافته از سوی دموکرات‌ها شده است.

۵. ترامپ چگونه پشتیبانی و رای مردم را جلب کرده است؟

با دروغ گفتن پیاپی، از مرجعیت انداختن رسانه‌های جریان اصلی و بی‌اعتماد کردن مردم به آنها، تکیه بر ماشین پروپاگاندای خود (فاکس نیوز) برای بازتاب دادن دروغ‌هایش، رساندن مستقیم این دروغ‌ها به هوادارانش از توییتر و فیس‌بوک، راه‌انداختن یک جنگ فرهنگی و شکل دادن دوگانه‌هایی با موضوع نژاد، اسلحه، دین و مذهب، سقط جنین و مهاجرت.

۶. پول‌ها از کجا می‌آید؟

میلیاردرها، شرکت‌های بزرگ چندملیتی و مدیران عامل پولدار و چهره‌های پرنفوذ وال استریت همچنان به حزب جمهوریخواه و ماشین تبلیغاتی ترامپ پول تزریق می‌کنند. از آنجا که هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد، این گروه در واقع دارند سهم خود از سود حاصل از قوانین مالیاتی دولت ترامپ می‌پردازند. او وعده داده اگر در دوم هم رای بیاورد، معافیت‌های مالیاتی را به سود طرفداران خود افزایش دهد.

۷. آیا محاکمه در سنا چهره ترامپ را پیش مردم خراب می‌کند؟

نه. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها ۴۰ درصد مردم آمریکا (از جمله ۹۰ درصد رای‌دهنده‌های جمهوریخواه) معتقدند ترامپ دارد کارش را در مقام رئیس جمهوری به شکل درست انجام می‌دهد. هر چند ۵۸ درصد هم مخالف باشند. این درصدها درست همان ارقام ماه سپتامبر است؛ زمانی که هنوز ماجرای استیضاح شکل رسمی و قانونی به خود نگرفته بود.

۸. معنی همه اینها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ چیست؟

ترامپ مدعی خواهد شد رای سنا به برکناری‌اش به معنی پاک شدن هم اتهام‌ها از کارنامه اوست. درست همان اتفاقی که در ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ رخ داد. رئیس جمهوری آمریکا از رای سنا برای تبرئه کردن خودش و نشان دادن اسناد جعلی دموکرات‌ها در توطئه حذف از کاخ سفید بهره می‌برد. با این حال، جمهوریخواهان می‌کوشند استیضاح را بی‌اثر کنند، روسیه به تلاش خود برای رای آوردن دوباره ترامپ ادامه می‌دهد، میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ همچنان به ستاد انتخاباتی او پول می‌رسانند و آرای الکترال هم در نهایت دست نامزد دموکرات را از پیروزی در انتخابات کوتاه می‌کند اما حزب دموکرات نباید ناامید باشد. آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ بدترین شکست جمهوریخواهان را از ۱۹۱۴ به این سو رقم زدند و در ۲۰۲۰ هم سونامی «موج آبی» می‌تواند کارساز باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟