بیانیه تند سه سناتور آمریکایی علیه ایران

به گزارش رکنا، سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با صدور بیانیه‌ای مشترک از کارزار فشار حداکثری دولت این کشور علیه ایران حمایت کرده و به واشنگتن توصیه کرده‌اند معافیت‌های تحریمی باقی‌مانده را نیز لغو کند.

«کروز»، «لیندسی گراهام» و «تام کاتن» که هر سه به ضدیت با ایران و حمایت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه معروف هستند این بیانیه را مشترکا با «لیز چنی» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا صادر کرده‌اند. چنی دختر «دیک چنی» معاون «جورج بوش» پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «توافق هسته‌ای فاجعه‌بار دوران [باراک] اوباما [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] طوری طراحی شده بود تا به ایران اجازه تقلب بدهد.»

این بیانیه مدعی شده است که برجام این امکان را به ایران داده است که فعالیت‌هایی را به صورت غیرقابل کشف برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

این چهار عضو کنگره با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی گفته‌اند: «ما از رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ، وزیر خارجه [مایک] پمپئو و دولت ترامپ بابت فشارهایی که به دلیل نقض‌های پیشین [از جانب ایران] اعمال کرده‌اند، تمجید می‌کنیم»

این بیانیه می‌افزاید: «[ما] از دولت می‌خواهیم با توجه به بیانیه قطعی مقام‌های ایرانی مبنی بر ترک این توافق، معافیت‌های باقی‌مانده را نیز لغو کند. دیگر کافی است.»

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران را احیا کرد. در آن زمان، اروپا وعده داد آثار منفی تحریم‌های آمریکا را جبران کند، اما با عدم تحقق این وعده، جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال روند کاهش تدریجی اجرای مفاد برجام را آغاز کرد. ایران تاکنون در بازه‌های دو ماهه، پنج گام کاهش اجرا برداشته و محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را کنار گذاشته است.

به گزارش فارس، بر اساس چند بند توافق هسته‌ای، دولت آمریکا موظف است برای همکاری‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای با ایران، معافیت تحریمی صادر کند. این معافیت‌ها باید هر سه ماه تمدید شود. واشنگتن تاکنون بخش مهمی از این معافیت‌ها را لغو کرده و تهدید کرده است که ممکن است از تمدید دیگر معافیت‌ها نیز خودداری کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 537779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟