مکرون: با ترامپ توافقی امضا نمی کنم!

به گزارش رکنا، به نقل از ایرنا، رئیس‌جمهوری فرانسه که پیش تر اعلام واشنگتن مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس را یک فرآیند مورد انتظار دانسته بود، پس از آغاز ۲ ماه از این فرآیند، تاکید کرد: ما با کشورهایی که این توافق را رعایت نمی‌کنند دیگر هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد.

بر اساس ویدئویی که روز شنبه در صفحه توئیتر «امانوئل مکرون» از اظهارات او در جریان نشست پرسش و پاسخ با اعضای کنوانسیون شهروندی اقلیم منتشر شده است، رئیس جمهوری فرانسه می گوید: دیگر تمایلی ندارم با قدرت‌هایی که به توافق آب و هوایی پاریس احترام نمی‌گذارند توافقی امضا شود.

او افزود: تنها ما هستیم که با از سرگیری گفت و گوهای تجاری درباره موضوع‌های مشخصی با آمریکا مخالفت کرده‌ایم چرا که رئیس جمهور ترامپ تصمیم به خروج از توافق‌های پاریس گرفته است.

مکرون تاکید کرد: فرانسه همواره این خط گفتاری را خواهد داشت که ما با کشور یا سرزمینی که توافق پاریس را رعایت نکند توافق نامه تجاری نخواهیم داشت. این به معنای تایید و امضا نشدن توافق از سوی این کشور است.

توافق پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ میلادی شروع خواهد شد. متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

این توافق ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۹۵ عضو پیمان‌ سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم این پیمان را امضا کردند و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجلس خود رساندند.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ به سازمان ملل متحد اعلام داشت که در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی از این پیمان بین المللی خارج می شود، اما تا آن زمان در جلسات شرکت خواهد کرد.

ترامپ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که از توافق پاریس خارج می شود و از آن زمان تاکنون این تصمیم را به عنوان یک عمل انجام شده به تصویر کشیده اما شروط توافق پاریس اجازه نمی دهد اعضای آن تا سه سال از اجرای آن از این توافق خارج شوند.

با این حال تا نهایی شدن خروج رسمی آمریکا زمان لازم است. آمریکا در نهایت چهارم نوامبر ۲۰۲۰ یعنی یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خروج خود را نهایی خواهد کرد.

آمادگی مکرون برای برگزاری همه‌پرسی در مورد پیشنهادهای اقلیمی شهروندان

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در این نشست که روز جمعه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در محل دفتر شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی دولت برگزار شد، اعلام کرد که آماده است تا برخی از پیشنهادهای «کنوانسیون شهروندی اقلیم» را به همه‌پرسی بگذارد.

مکرون گفت: شهروندان، خواستار دموکراسی بیشتر هستند، آنها دیگر نمی خواهند فقط کسانی باشند که از قانون پیروی می کنند. آنها خواهان مشارکت هستند. این کنوانسیون اقلیم شهروندان است.

او تاکید کرد: گمان می‌کنم که برای برخی موارد باید همه‌پرسی برگزار شود. چرا که با این شیوه می‌توان نگرانی در موضوع اقلیم را با همه مردم در میان گذاشت.

کنوانسیون شهروندی اقلیم که در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی در فرانسه به وجود آمد، شورایی متشکل از ۱۵۰ شهروند فرانسوی است که با یکدیگر همفکری کرده و برای بهبود وضعیت اقلیمی به دولت پیشنهاد می‌دهند.

اعضای اصلی و علی‌البدل این شورا به صورت تصادفی و به قید قرعه از میان تمام شهروندان در کشور انتخاب می‌شوند. افراد انتخاب شده با این حال حق دارند عضویت در کنوانسیون را نپذیرند. کار در این گروه داوطلبانه محسوب می‌شود اما با این حال دولت مبلغی را برای ساعات کاری اعضا آن در نظر می‌گیرد.

همچنین به گزارش رویترز، رئیس جمهوری فرانسه تشکیل این کنوانسیون را یک «حرکت دموکراتیک بی‌پیشینه» خواند و وعده داد که به کمک اعضای آن «تصمیم‌های مهمی در زمینه محیط زیست» در دولت گرفته شود.

دفاع شدید مکرون از سیاست‌های دولت با وجود تداوم اعتراض‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی

مکرون در این نشست همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در انتقاد از سیاست او در زمینه عدالت اجتماعی و افزایش فقر، با دفاع شدید از عملکرد اجتماعی دولت خود، یادآوری کرد: تنها در ماه ژانویه سال جاری دولت در مجموع معادل ۵ میلیارد یورو از مالیات کاسته و هزینه‌های درمانی را نیز کاهش داده است. من نمی‌خواهم کسی از این بابت از من تشکر کند، فقط می‌خواهم که در این زمینه رو راست باشیم.

دفاع مستاجر کاخ الیزه از سیاست اجتماعی و اقتصادی دولت در حالی صورت می گیرد که طرح جنجالی او برای اصلاح قانون بازنشستگی با یکسان‌سازی آن برای بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، بیش از یک ماه است که اعتصاب و اعتراض‌ گسترده‌ای را در سطح کشور برانگیخته است.

روز پنج‌شنبه نیز، ده‌ها هزار نفر در فرانسه برای اعتراض به این لایحه به خیابان آمدند و اعتراض آنها در پاریس و چند شهر دیگر به خشونت و درگیری با پلیس انجامید.

این اعتصاب‌ها که از پنجم دسامبر ۲۰۱۹ / ۱۴ آذر ۹۸ آغاز شده امروز به سی و هفتمین روز خود رسیده است؛ اعتصاب‌هایی که همچنان تداوم داشته و نه معترضان و نه دولت هیچ کدام حاضر به عقب‌ نشینی از خواسته‌های خود نیستند.

رییس جمهوری فرانسه در سخنان خود به مناسبت سال جدید میلادی با وجود اعتراضات گسترده در این کشور اعلام کرد که متعهد به انجام کامل اصلاحات نظام بازنشستگی است.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه ۲۰ آذر(پایان هفته نخست اعتصاب‌ها)، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی کرد. دولت تغییرات را برای عادلانه کردن سیستم و پایدارتر کردن آن برای همگان لازم می داند اما اتحادیه‌ها معتقدند کاگران بویژه در بخش عمومی متضرر خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟