افزایش قیمت جهانی نفت در پی عملیات تلافی‌جویانه ایران

به گزارش رکناف  به نقل از رویترز، به‌دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و افزایش احتمال اختلال در عرضه نفت، قیمت نفت به بالاترین رقم طی ماه‌های گذشته رسید.

اما پس از آنکه تحلیلگران گفتند تأسیسات تولید نفت از حملات انتقام‌جویانه ایران آسیبی ندیده، نگرانی‌ها در بازار نفت کاهش یافت و موجب افت و تعدیل نسبی قیمت‌ها شد. توئیت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز حکایت از کاهش سطح تنش بین طرفین بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در دقایق ابتدایی بعد از حمله برق‌آسای ایران با افزایش بیش از 3دلاری به 71 دلار و 75 سنت رسید که بالاترین رقم از اواسط ماه سپتامبر تاکنون بود، اما بعداً با اندکی تعدیل، و 97 سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل، به 69 دلار و 24 سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که اوایل امروز تا رقم 65 دلار و 85 سنت بالا رفته بود، با اندکی تعدیل و رشد 82سنتی به 63 دلار و 52 سنت رسید.

حملات موشکی ایران علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق تقریباً همزمان با مراسم خاک‌سپاری سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انجام گرفت که در عملیات تروریستی جمعه گذشته ارتش آمریکا در بغداد به شهادت رسید.

ارتش آمریکا اعلام کرده که ایران ده‌ها موشک بالستیک را به‌سمت 2 پایگاه نیروهای آمریکایی در خاک عراق شلیک کرده است. پس از این حمله بازارهای بورس، ارز و طلا شاهد تلاطمات شدیدی بودند.

ترامپ در جدیدترین توئیت خود گفته آمریکا در حال ارزیابی تلفات و خسارات حملات ایران است و صبح چهارشنبه به‌وقع آمریکا بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد.

به نقل از تسنیم، به‌گفته تحلیلگران، بازارهای نفت همچنان روی ماهیت دقیق اهداف حملات ایران متمرکز هستند، اما لطمه ندیدن عرضه نفت در تنش جاری موجب شده تا خیال فعالان بازار نفت تا حدودی راحت شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟