"بتمن" و "جوکر" در میانه‌ی دو قاب از اعتراض‌های عراق

مردی که مانند شخصیت جوکر در فیلم «جوکر» با بازی واکین فونیکس کت‌وشلوار گل و گشاد ارغوانی‌رنگ به تن دارد، صورتش را به شکل یک دلقک گریم کرده است و موهای به رنگ سبز در آمده‌اش را باد به هم ریخته است. جوگر در وسط فریم با معترضان بغدادی می‌دود.

جوکر در خیابان‌های بغداد!

در شرح عکس می‌خوانیم: «جوکر از سینما بیرون می‌آید و به معترضان در خیابان‌های بغداد می‌پیوندد.

این تصویر تغییریافته کار احمد شوقی، طراح گرافیک است که در عراق زندگی می‌کند. او پس از دیدن شباهت میان بغداد و گاتهام سیتی پر از جرم و جنایت پی‌برد، تصمیم گرفت از تصویر جوکر استفاده کند.

او می‌گوید هنگامی که تظاهرات در بغداد شروع شد، وضعیت کاملا یادآور گاتهام سیتی بود. همه جا تاریک بود، صدای مکرر شلیک گلوله می‌آمد،آسمان را دود سیاه ناشی از سوزاندن لاستیک‌ها که برای راه‌بندان‌ها به کار رفته بودند، پوشانده بود و اینترنت قطع و وصل می‌شد.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای بغداد در رشته نقاشی می‌گوید سه بار فیلم جدید جوکر را دیده است تا به شباهت میان این کمدین مشتاق پایمال‌شده و معترضان عراقی پی برد.

او می‌گوید: «دیدن اینکه شخصی بیچاره و شکست‌خورده مانند آرتور فلک (شخصیت جوکر در فیلم) به علت نادیده گرفته و به حاشیه رانده شدن همیشگی می‌تواند به جوکر شریر بدل شود، برای الهام‌بخشی کافی بود.»

شوقی می‌گوید او طرفدار چنین تبدیلی نیست، بلکه رخ دادن آن را هشدار می‌دهد.

در عراق با وجود ثروت عظیم نفتی‌اش، از هر پنج نفر یک نفر زیر خطر فقر زندگی می‌کند. تقریبا ۶۰ درصد جمعیت ۴۰ میلیونی کشور زیر ۲۵ سال دارند و میزان بیکاری جوانان بالا است.

بتمن توک-‌توک می‌راند

یک عکس دیگر دست‌کاری‌شده دیگر شوقی یک توک‌توک (سه‌چرخه‌های موتوری) را با پرچم عراق نشان می‌دهد که تصویری سایه‌نما از بتمن پشت فرمان است است و دیواری از آتش در پشت آن دیده می‌شود.

این‌ سه‌چرخه‌ها که شکل موتوردار ریکشاها هستند، نماد برجسته‌ای در اعتراضات عراقی‌ها هستند. رانندگان توک-توک که زندگیشان را از راه رساندن مسافران از لابلای ترافیک سنگین بغداد می‌گذرانند، اکنون نقش امدادگرانی را ایفا می‌کنند که مردم زخمی و آسیب‌دیده را از مهلکه خارج می‌کنند. در شرح این عکس می‌خوانیم:‌«درود بر راننده توک‌-توک».

شوقی درباره این عکس می‌گوید: «می خواستم به رانندگان توک‌-توک ادای دینی کنم و فکر کردم بتمن بازنمایی ایدئالی برای آنها است. بتمن بر خلاف سایر ابرقهرمان‌ها نامیرا نیست و قدرت‌های فوق‌طبیعی ندارد. قهرمانی او از قدرت اراده و شجاعتش ناشی می‌شود. به نظرم منصفانه است که رانندگان توک‌توک را با او مقایسه کنیم. آنها در وضعیت‌هایی دیگران جزئت کمک ندارند، جانشان را برای در امان ماندن تظاهرکنندگان به خطر می‌اندازند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525215 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟