جهان اسلام را به سادگی فریب می‌دهند

به گزارش رکنا، اردوغان طی سخنرانی در کمیته اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی، گفت: «جهان اسلام را به سادگی فریب می‌دهند زیرا این کشورها نمی‌توانند مانند آجرهای یک دیوار، با هم جفت و هماهنگ شوند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با انتقاد از اشغالگری و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، توضیح داد: «اسرائیل که هیچ احترامی به حق زندگی، مال و کار فلسطینی‌ها نمی‌گذارد، آینده جهان و منطقه را به خطر انداخته است».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن هشدار غیرمستقیم به آمریکا و کشورهایی که قدس اشغالی را پایتخت رژیم صهیونیستی دانسته و با انتقال سفارتخانه‌هایشان از تل‌آویو به این شهر موافقت کرده‌اند، اظهار داشت: «آنهایی که تلاش می‌کنند [میراث] بیت‌المقدس، این شهر مقدس برای سه دین، را چپاول کرده و آنها مرکز تفکرات خود قرار می‌دهند، در اشتباه بزرگی هستند».

اردوغان با بیان اینکه سکوت در برابر ظلم است که ظالم را جسورتر می‌کند، تاکید کرد: «ترکیه خود را متعهد می‌داند که در هر بستر بین‌المللی، از حقوق برادران و خواهران فلسطینی‌مان دفاع کند».

وی همچنین افزود: «ترکیه از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌خواهد که روز 15 مارس را روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نام‌گذاری کنند».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه انتقادات از ساختار شورای امنیت ملل متحد، گفت: «مسلمانان 24 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند... اما یک کشور مسلمان نیز عضو دائم شورای امنیت نیست. این سیستم غیرعادلانه نباید ادامه پیدا کند».

اردوغان با تاکید بر لزوم اعتماد کشورهای جهان اسلام به یکدیگر و تقویت سازمان همکاری اسلامی، ادامه داد: «البته نباید خودمان را فریب دهیم. هیچ حق قضاوت و اراده‌ای اعضای غیر دائم شورای امنیت درنظر گرفته نشده است. همه چیز به آن پنج عضو دائم وابسته است».

وی درباره لزوم نزدیک شدن کشورهای اسلامی به یکدیگر نیز توضیح داد:‌«مسلمانان در سازمان‌های بین‌المللی منفعل و بدون قدرت بوده و منصفانه نمایندگی نمی‌شوند. جهان اسلام هیچ امتیاز ویژه‌ای برای اعمال تصمیمات و تعیین آینده خود ندارد... ما ابتدا باید به خودمان باور داشته باشیم. سپس یکدیگر و قدرتمان را درک کنیم، و رویکردهایمان را مطابق با آن تعیین کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در جدیدترین سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته بود شورای امنیت به ابزار تأمین منافع 5 عضو دائم خود بدل شده است: «شورای امنیت شکلی به خود گرفته که فقط با استفاده از حق وتو، منافع ۵ عضو دائم خود را تأمین می‌کند؛ وقتی می‌گوییم دنیا از ۵ بزرگ‌تر است، صدای وجدان بشری هستیم».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟