واکنش هند به فشارهای آمریکا علیه این کشور

به گزارش رکنا، به نقل از اسپوتنیک، «هارش واردهان سرینجلا» سفیر هند در واشنگتن درباره فشارهای آمریکا علیه کشورش به دنبال همکاری دفاعی میان دهلی نو و مسکو موضع گیری کرد.

وی با اشاره به عدم هرگونه فشاری از سوی آمریکا بیان کرد: هند حق همکاری دفاعی با روسیه را طبق منافع ملی خود دارد و امیدواریم که مشکلات مربوط به روابط با ایالات متحده آمریکا برطرف شود.

گفتنی است که چندی قبل یک مقام وزارت خارجه آمریکا که به نام وی اشاره‌ای نشده، به شبکه خبری «ِان دی تی وی» گفته بود که دهلی نو ممکن است با مشکلاتی شبیه به «ترکیه» به‌خاطر خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ دچار شود و حتی قراردادهای دفاعی بین واشنگتن و دهلی نو معلق شود.

بر اساس این گزارش، آمریکا اینک در صدد ترغیب هند به لغو قرارداد تسلیحاتی با روسیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ است و به این کشور پیشنهاد داده تا جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» خریداری کند.

این در حالی است که آمریکا هر کشوری که سامانه اس ۴۰۰ از روسیه بخرد را تحت فشار قرار می دهد.مدتی پیش آمریکا پس از اقدام ترکیه به امضای قرار داد خرید سامانه‌های دفاعی و ضد موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، نام آنکارا از اعضای ناتو را از برنامه فروش جنگنده‌های اف - ۳۵ آمریکا حذف کرد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مطابق با قانون تحریم‌های آمریکا (کاتسا) ترکیه را تحریم نکرد.

روز جمعه گذشته یک رسانه آمریکایی گزارش داد که ،«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «مارک اسپر»، وزیر دفاع این کشور در نامه ای به وزیر دفاع مصر نسبت به خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه هشدار داده اند.

این رسانه افزود که این مسئولان آمریکایی تهدید کرده‌اند چنانچه مصر خرید سوخو ۳۵ را متوقف نکند، واشنگتن این کشور را تحریم خواهد کرد. آنها هشدار داده اند که قراردادهای تسلیحاتی جدید و کلان میان قاهره و مسکو بر توافق های همکاری دفاعی این کشور با آمریکا و کمک های امنیتی آن به قاهره تأثیر خواهد گذاشت. رسانه مذکور اشاره کرد که آمریکا همیشه از متحدان و شرکای خود می خواهد که با موسسات دفاعی و اطلاعاتی روسی قرارداد امضا نکنند چرا که تحریم های آمریکایی متوجه آنها خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 519905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟