مکرون: ناتو دچار مرگ مغزی شده است

به گزارش رکنا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در مصاحبه‌ای با نشریه معتبر "اکونومیست" از وضعیت کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرد. او در این مصاحبه گفت: «آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، مرگ مغزی ناتو است.»

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که در ارتباط با تصمیم‌های استراتژیک هیچگونه هماهنگی میان ایالات متحده و شریکان آمریکا در ناتو وجود ندارد.

او خاطرنشان ساخت که باید واقعیت‌های ناتو را با توجه به فعالیت‌های آمریکا از نو ارزیابی کرد. به گفته‌ مکرون به نظر می‌رسد که آمریکاییان به شریکان اروپایی خود پشت کرده‌اند.

به گفته او تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ارتباط با خروج نیروها از شمال سوریه بدون مشورت با دیگر اعضای ناتو شاهدی است بر این مدعا.

انتقاد از ترکیه

مکرون همچنین گفت، ترکیه که عضو ناتو است عملکردی "هماهنگ‌نشده و تهاجم‌جویانه" از خود نشان می‌دهد، آنهم در عرصه‌‌ای که به مصالح امنیتی همه اعضا برمی‌گردد. منظور او عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردها در شمال سوریه است که سبب شد، ناتو در این رابطه یک ستاد بحران تشکیل دهد.

رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد که اروپا باید اقتدار نظامی خود را باز یابد. به باور او وضعیت امنیتی جهان و همچنین سیاست‌های قدرت‌طلبانه چین سبب "تضعیف چشمگیر" قاره اروپا شده است. مکرون گفت: «اگر اروپا نتواند خود را به عنوان قدرتی جهانی ببیند، از صحنه محو خواهد شد.»

مکرون در پاسخ به این پرسش که آیا به ماده پنجم پیمان ناتو باور دارد، گفت: «نمی‌دانم.» در ماده پنجم پیمان ناتو آمده است که حمله به یک عضو ناتو به معنای حمله به تمامی اعضای آن است و دیگر اعضا باید به یاری عضوی بشتابند که مورد حمله قرار گرفته است.

اظهارات انتقادآمیز رئیس جمهوری فرانسه در حالی منتشر می‌شوند که ناتو در اوایل ماه دسامبر نشست بزرگ خود را در لندن برگزار خواهد کرد. پیمان آتلانتیک شمالی امسال هفتادمین سال بنیانگذاری خود را جشن می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 516624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟