به گزارش رکنا، خبرگزاری فرانسه چندی پیش به نقل از یک مسئول بلند پایه سعودی گزارش داد که ریاض از سال ۲۰۱۶ مذاکراتی را با نیرو‌های انصارالله یمن انجام می‌دهد. این مسئول سعودی گفت: مذاکرات مذکور از طریق کانال‌هایی با نیرو‌های حوثی از سال ۲۰۱۶ انجام می‌شود. وی مدعی شد که این مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ در یمن صورت می‌گیرد.

این سخنان مسئول سعودی یک روز بعد از امضای توافق ریاض میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب این کشور که هردو طرف جزو نیرو‌های تحت حمایت متجاوزان محسوب می‌شوند صورت میگیرد. این نخستین باری است که عربستان رسما در این خصوص موضع گیری می‌کند. البته این اولین باری نیست که مقامات سعودی ادعای مذاکره با انصارالله را مطرح می‌کنند، آن‌ها پیشتر در سال ۲۰۱۸ چنین ادعایی را مطرح کرده بودند.

در واقع، مقامات سعودی تلاش می‌کنند تا از رهگذر مطرح کردن چنین ادعا‌هایی خود را در قامت حمایت از راهکار سیاسی در یمن جلوه داده و اینگونه به افکار عمومی القاء کنند که آن‌ها مسئول جنایت‌ها و قتل‌ها و کشتار‌های کنونی در این کشور نیستند. به عبارت بهتر، مقامات آل سعود به منظور شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت جنایت‌های جنگی علیه غیرنظامیان یمنی است که دست به مطرح کردن چنین ادعا‌هایی می‌زنند.

واقعیت آن است که عربستان سعودی درحال حاضر به دنبال گریز از اتهام نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در یمن است. حتی رسانه‌های حامی ریاض و ائتلاف متجاوز سعودی نیز به این واقعیت اذعان دارند. حدود ۲ سال پیش بود که روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز با انتشار مطلبی به این مسأله اذعان کرده و صراحتا گفته بود که سعودی‌ها از تمامی ابزار‌ها برای فرار از پاسخگویی درقبال جنایتهایشان، بهره برداری می‌کنند.

اکنون نیز پر واضح است که طرح ادعای مذاکره با انصارالله یکی از ابزار‌هایی است که عربستان سعودی به منظور گریز از اتهام نقض حقوق بشر در سایه جنایت‌های جنگی‌اش، از آن بهره‌برداری می‌کند. این درحالی است که پیشتر نیز یمنی‌ها مذاکرات مخفیانه با طرف سعودی را تکذیب کردند، اما باز هم این تکذیب از سوی آن‌ها موجب نشد تا مقامات آل سعود از طرح مجدد ادعای مذاکره با أنصارالله دست بکشند.

ادعا‌های مقامات سعودی در خصوص مذاکره با انصارالله و حمایت آن‌ها از راهکار سیاسی در یمن در حالی است که وضعیت حقوق بشر در این کشور در سایه جنایت‌های آن‌ها به بدترین شکل درآمده است. درهمین ارتباط، سازمان ملل روز سه شنبه درباره پیامد‌های ادامه جنگ در یمن برای کودکان هشدار داد.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل در توئیتی در حساب توئیتر خود نوشت: جنگ یمن تلفات سنگینی را به کودکان وارد کرده است. هر یازده دقیقه یک کودک می‌میرد. ۴۵ درصد از کودکانی که می‌میرند، دچار سوء تغذیه هستند. دفترهماهنگی امور انسانی سازمان ملل آورده است: ما بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در یمن می‌خواهیم به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام گذاشته و از هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی خودداری کنند.

دفتر مذکور اعلام کرد: یمن از پنج سال پیش تاکنون با بزرگترین فاجعه بشری در جهان به دلیل حملات ائتلاف سعودی دست و پنجه نرم می‌کند. «مارک لوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه پیشتر هشدار داده بود که یمن در بدترین فاجعه انسانی تاریخ به سر می‌برد. وی خردادماه گذشته گفته بود که بیش از نیمی از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند و سازمان ملل به ۴.۲ میلیارد دلار برای مقابله با بحران انسانی در یمن نیازمند است.

همچنین چندی پیش، یونیسف نیز در گزارشی ضمن هشدار درباره اوضاع غیرنظامیان در یمن گفته بود که «هر دو ساعت یک مادر و ۶ نوزاد یمنی جان خود را از دست می‌دهند». طبق گزارش یونیسف، مادران و نوزادان آن‌ها در میان آسیب‌پذیرترین قشر محسوب می‌شوند به طوریکه هر دو ساعت یک مادر و ۶ نوزاد تازه متولد شده به واسطه مشکلات و معضلات حین بارداری و زمان تولد جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که عربستان سعودی در حال حاضر تنها ژست حقوق بشری به خود گرفته است و تلاش می‌کند تا از این طریق، بر جنایت‌های خود در یمن سرپوش بگذارد. این تلاش‌های مذبوحانه درحالی است که سعودی‌ها همچنان کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا را برای کشتار بیشتر مردم یمن دریافت می‌کنند و در عین تعجب، همزمان از مذاکره با گروه‌های یمنی سخن می‌گویند!

درهمین ارتباط، اخیرا شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان فاش کرد، تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی هفته گذشته مخفیانه با یک کشتی سعودی به بندر عدن در جنوب یمن وارد شده است. این شبکه آمریکایی گزارش داد به بخشی از یک فیلم دست یافته و در آن خودرو‌های سبک زرهی اوشکوش ساخت آمریکا در تاریکی وارد اسکله بندر عدن در جنوب غرب یمن می‌شوند. سی ان ان، نام کشتی حامل سلاح آمریکایی را کشتی بحری هفوف اعلام کرده است.

برهمین اساس، کاملا واضح به نظر می‌رسد که سلسله ادعا‌های عربستان سعودی درخصوص مذاکره با گروه‌های یمنی تنها یک ژست حقوق بشری از سوی مقامات این کشور محسوب می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند از این رهگذر ضمن فریفتن افکار عمومی، بر جنایت‌های خود علیه غیرنظامیان یمنی سرپوش بگذارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 516567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟