تاجیکستان از بازگشت صدها زن و کودک از سوریه خبر داد

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری فرغانه، زبیداله زبیدزاده، سفیر تاجیکستان در کویت و عراق که هم اکنون در دمشق است، گفت که اخیراً با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان مسلح دیدار کرده است. وی با آنها موضوعات مربوط به بازگشت هموطنان خود را مورد بحث و گفتگو قرار داده است.

این دیپلمات تاریخ مشخصی را تعیین نکرد، اما گفت که اجرای طرح بازگشت مردم در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

براساس برآورد تقریبی مقامات تاجیکستان، حداقل 575 زن و کودک عضو خانواده‌های مبارز تاجیکستان در اردوگاه‌های پناهندگان سوریه هستند که چند سال پیش برای پیوستن به دولت اسلامی وارد سوریه شدند. یک منبع دولتی گفت: "حدود 90 نفر از آنها زن، بیش از 200 نفر دختر و بیش از 240 نفر پسر هستند. کودکان بین 1 تا 17 سال می‎باشند. این آمار نهایی ما نیست، در حقیقت، تعداد شهروندان تاجیکستان می‌تواند بسیار بیشتر از این تعداد باشد. " بیشتر آنها در اردوگاه الهول در استان حسکه در شمال کشور هستند.

پیش از این، ده‌ها تن از مردم تاجیک در اردوگاه‌های پناهندگان سوریه از مقامات تاجیکستان کمک خواستند. آنها در زمان آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده توسط جنگجویان داعش به آنجا پناهنده شده‌اند.

براساس داده‌های تقریبی، در طی چند سال، حدود 1.9 هزار شهروند تاجیکستانی برای پیوستن به شبه نظامیان در سوریه و عراق وطن خود را ترک کرده‌اند. بسیاری خانواده‌های خود را نیز به آنجا برده‌اند و پس از مرگشان صدها زن و کودک در این کشورها باقی مانده‌اند. در عراق ممکن است همسران شبه نظامیان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند، اما در سوریه به طور رسمی تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، گرچه بازگشت آنها به وطن خود به دلیل مشکلات مربوط به اسناد شناسایی ممکن است دشوار باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 508407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟