هنگ‌کنگ همچنان شاهد درگیری‌های شدید است+ تصاویر

معترضان هنگ‌کنگ امروز، دوشنبه خواستار برگزاری اعتراضات گسترده شدند اما به نظر می‌رسد که این شهر تقریبا به وضعیت آرام خود بازگشته و فروشگاه‌های آن باز هستند، قطارها در حال فعالیتند و کارگران و کارمندان به محل کار خود می‌روند.

با این حال به دنبال درگیری‌های شدید روز گذشته، پلیس ضد شورش امروز در ایستگاه‌های مترو حضور یافت و معترضان هم با ممانعت از بسته شدن درهای قطارها، موجب بروز هرج و مرج در ساعات شلوغی حمل و نقل عمومی شدند.

بنا به گفته شاهدان عینی، پلیس دست‌کم یک گروه از این معترضان را دستگیر کرده است.

در نخستین روز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان مقاطع بالاتر تحصیلی و دانشجویان حضور در کلاس‌ها را بایکوت کردند که خلاف انتظارات کسانی بود که فکر می‌کردند با شروع سال تحصیلی اعتراضات سه‌ماهه هنگ‌کنگ پایان خواهد یافت.

سازمان‌دهندگان اعتراضات تخمین زده‌اند که دست‌کم ۹۰۰۰ دانش‌آموز از بیش از ۲۰۰ مدرسه در بایکوت کلاس‌های درس شرکت کردند.

گزارش شده است که دانش‌آموزان با لباس مدرسه، نقاب و کلاه و عینک ایمنی در مقابل مدرسه خود در باران زانو زده و دست در دست هم شعار داده‌اند "هنگ‌کنگ را آزاد کنید، دموکراسی را برقرار کنید".

دانش‌آموزان و دانشجویان گفته‌اند، اگر دولت همچنان خواسته‌های معترضان را برآورده نکند، به زودی اعتراضات خود را تشدید خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک فروشنده میوه در حالی که در غرفه خیابانی خود مشغول فروش بود، اظهار کرد: دیگر اعتراض نمی‌کنیم. در حال حاضر به پول نیاز داریم. فکر می‌کنم فعلا به اندازه کافی مشکل و درگیری داشته‌ایم.

هزاران معترض روز یکشنبه راه‌های منتهی به فرودگاه هنگ‌کنگ را بستند و مانع عبور و مرور وسایل حمل و نقل عمومی در این منطقه شدند تا توجه جهان را به تلاش خود برای داشتن خودمختاری بیشتر جلب کنند.

به گفته مقامات فرودگاه هنگ‌کنگ، ۲۵ پرواز در روز یکشنبه لغو شد اما خدمات حمل و نقل به طور عمده به وضعیت عادی بازگشته است.

برخی از معترضان دیروز پس از ترک فرودگاه هنگ‌کنگ در یک ایستگاه مترو با میله‌های فلزی دوربین‌های مدار بسته و لامپ‌ها و گیت‌های ورود و خروج را تخریب کردند. با ورود پلیس به این ایستگاه، چندین تن دستگیر شدند.

پلیس و معترضان همچنین در شب گذشته با معرتضان درگیر شدند که برخی از این درگیری‌ها را می‌توان شدیدترین درگیری‌های صورت گرفته از زمان آغاز اعتراضات هنگ‌کنگ دانست.

در همین حال، سرمقاله امروز چندین روزنامه دولتی چین به محکوم کردن اعتراضات هنگ‌کنگ و "دیوانه و شرور" خواندن معترضان اختصاص یافته که موجب بروز "فاجعه" در اقتصاد این شهر شده‌اند.

خبرگزاری دولتی شینهوا در سرمقاله خود نوشته است: پایان آنان که برای ایجاد اخلال در هنگ‌کنگ تلاش می‌کنند، فرا می‌رسد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

به نوشته روزنامه «سوت چاینا مورنینگ پست»، معترضان هنگ‌کنگی در حمله روز یکشنبه به ایستگاه MRT، به دستگاه‌های کنترل بلیت، مرکز خدمات مشتریان، اتاق‌های کنترل، شیشه‌های ساختمان، لوله‌ها و تأسیسات آبی و کابل‌های برق، خسارات جدی وارد کردند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، معترضان همچنین با آتش زدن موانع پلاستیکی و مسدود کردن خیابان‌های منتهی به فرودگاه هنگ‌کنگ، تلاش کردند همانند اقدام خشونت‌بار دو هفته پیش خود، پروازهای این فرودگاه را با اختلال مواجه کنند.

این روزنامه به نقل از یکی از معترضان در توضیح علت این خرابکاری‌ها نوشت: «اگر در کار فرودگاه اختلال ایجاد کنیم، خارجی‌های بیشتری اخبار هنگ‌کنگ را خواهند خواند».

همچنین گفته می‌شود شماری از معترضان در مقابل کنسول‌گری انگلیس در هنگ‌کنگ تجمع یافته‌اند تا حمایت خود از دخالت‌های این کشور در امور داخلی هنگ‌کنگ را اعلام کنند.

چین بارها به آمریکا و انگلیس درباره دخالت در اعتراضات هنگ کنگ و دیدار با سران معترضان هنگ‌کنگی اعتراض کرده است. در ادامه این ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ علی‌رغم هشدارهای چین، معترضان پرچم‌های «انگلیس» و «آمریکا» را در خیابان‌های این منطقه تحت حاکمیت پکن، در دست گرفتند.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره انگلیس بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با لندن به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

شهروندان هنگ‌کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در مجلس این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد. اما به‌ گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد. فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی مجلس را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد، اما این اقدام او موجب فروکش کردن اعتراضاتی که چین معتقد است ریشه در تحریکات غربی‌ها دارد، نشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500954 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟