روسیه اجساد ملوانان سانحه زیردریایی اتمی را به خاک سپرد

اجساد این ۱۴ ملوان زبده در گورستان سرافیمسکویه در شهر سنت پترزبورگ و تحت تدابیر شدید امنیتی دفن شد.
برای همه آنها مراسم خاکسپاری همراه با تشریفات و ادای احترام نظامی برگزار شد و چهار نفر از آنان که همگی کاپیتان بودند هم بالاترین مدال شجاعت که "قهرمان فدراسیون روسیه" نام دارد دریافت کردند.
کرملین هنوز جزئیات ماموریتی که در خلال آن این سانحه روی داد را فاش نکرده است.
حتی نام زیردریایی آسیب دیده هم هنوز رسما اعلام نشده است چرا که کرملین آن را بخشی از اسرار فوق سری نظامی خوانده است.
مسکو گفته این چهارده نفر پس از آتش‌سوزی با رشادت مانع از سرایت حریق به بخش موتور اتمی زیردریایی شدند و بر اثر استنشاق دود سمی در بخش باتری خفه شدند.
آن طور که گزارش شده تلاش برای مخفی نگه داشتن اسرار مربوط به این سانحه تا حدی است که روز شنبه (ششم ژوییه) دروازه‌های گورستان محل دفن را ماموران دژبانی ارتش قرق کرده بودند و یکی از مقام‌های روسی هم به خبرگزاری فرانسه گفته هویت حاضران در مراسم خاکسپاری هم محرمانه بوده است.
دیمیتری رازمیسلوف، دوست یکی از ملوانان کشته شده به خبرگزاری فرانسه گفته دیمیتری سولویف در حالی کشته شده که همسرش باردار است: "دیمیتری خیلی متوجه و دقیق بود و دستورات را بدون اشتباه عملی می‌کرد".

روسیه اجساد ملوانان سانحه زیردریایی اتمی را به خاک سپرد
"خیلی دشوار است که فهمید دقیقا چه اتفاقی افتاده که او تشخیص داده حتی با توجه به وضعیت همسرش دست به چنین اقدامی بزند."
روز پنجشنبه گذشته نیروی دریایی روسیه اعلام کرد نقص باتری علت آتش‌سوزی در این زیردریایی اتمی بوده است.
زیردریایی هم اکنون به پایگاه سورمورسک منتقل شده که مقر اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه است.
نام و مدل این زیردریایی فاش نشده است اما نشریه دولتی روزیسکایا گزت نوشته این یک زیردریایی نظامی ویژه تحقیق و تجسس در بخش عمیق دریا بوده و هنگامی که در حال ژرف‌سنجی در کف آب‌های قطب شمال بوده دچار سانحه شده است.
جزئیات ماموریت این زیردریای فاش نشده است اما روسیه همچون کانادا و آمریکا و سایر کشورهای دارای سهم در قطب شمال، مشغول تجسس و نقشه‌یابی در اعماق آ‌ب‌های قطبی است تا با ادعای ارتباط جغرافیایی میان سرزمین‌های شمالی روسیه و این مناطق خود را واجد استخراج منابع غنی نفت و گاز در قطب شمال بداند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 486992 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟