البناء: عربستان و امارات اگر ادامه دهند، نفتشان از هرمز عبور نخواهد کرد

سیاسی رکنا :‌ روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی با عنوان «قاره ایران و تصمیم غیر عملی آمریکا»، فاکتورهای قدرت ایران در برابر تحریم‌ها و دلایلی را که مؤید محال بودن توقف صادرات نفت ایران است، برشمرد.

«صادق الحسینی» نویسنده روزنامه البناء در مقدمه این یادداشت خطاب به آمریکایی‌ها گفت:کافی است که با نگاه دقیق به نقشه ایران نگاه کنید، سپس در ساعت‌هایتان هم تاریخ را بنگرید تا مطمئن شوید که شما اصلا نمی‌توانید ایران را محاصره کنید، چه برسد که بتوانید آن را منزوی کرده و صادرات نفت آن را به صفر برسانید.

الحسینی نوشت: جغرافیای ایران در همسایگی بیش از پانزده کشور با نظام‌های سیاسی مختلف واقع است و بیشتر آنها از هماهنگی کاملی با واشنگتن برخوردار نیستند، حتی آنهایی که دوستی‌های تاریخی یا روابط سیاسی خوبی با آمریکا دارند، بلکه همه آنها نیاز شدیدی دارند همچنان انرژی ایران به رگ‌های اقتصادشان تزریق شود.

به عقیده نویسنده، ایران در دوره‌ای حرکت می‌کند که مطمئنا دیگر نمی‌توان آن را زمان پیروزی برق‌آسا مقابل مستضعفان یا زمان بزن‌ و در رو برشمرد؛ بلکه کاملا برعکس است. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که قدرت ملت‌ها برای به دست آوردن پیروزی‌های بزرگ مضاعف شده است به گونه‌ای که دشمنانشان را وادار می‌کند که جام زهر را پیاپی بنوشند.

نویسنده در ادامه به چند نکته اشاره کرد؛ نخست اینکه هیچ کدام از همسایگان نزدیک ایران قصدی برای مشارکت در اجرای تصمیم خصمانه آمریکا ندارند چه ترکیه، چه عراق، چه کویت، چه قطر، چه افغانستان و چه پاکستان و چه کشورهای همسایه دریای خزر و در رأس آن روسیه و کاملا برعکس این قضیه صادق است؛ چون کشورهای مذکور برای جلب رضایت آمریکا به خودشان آسیب نمی‌زنند، هر چقدر که آمریکا دوستشان باشد.

نکته دوم نویسنده این است که «تنها دو کشوری که تصمیم خود را برای مشارکت در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اعلام کردند، عربستان و امارات بودند؛ دو کشوری که نه تنها تاریخ قبلا به آنها ثابت کرده، بلکه جغرافیا نیز به آنها ثابت خواهد کرد که نه فقط آن دو هستند که در محاصره ایران قرار دارند، بلکه این دو کشور اگر به مشارکت خود در تجاوز (اقتصادی آمریکا) اصرار ورزند، نه فقط از صدور نفتشان به دنیا - از طریق بسته شدن تنگه هرمز روی نفتکش‌هایشان- منع خواهند شد، بلکه در تیررس انزوای کامل نیز قرار دارند».

روزنامه لبنانی آورده است: در نکته سوم باید پرسید چه کسی می‌گوید ریاض و ابوظبی واقعا قدرت عملی در جبران کمبود نفت ایران را دارند؟ نه امکانات این دو کشور در زمینه استخراج نفت، نه نوع نفت آنها و نه کیفیت نفتی که مصرف‌کننده بین‌المللی عادت به مصرف آن کرده و باید طبق کیفیت پالایشگاه‌های نفت این دو کشور باشد، اجازه عملی شدن نقشه آمریکا را می‌دهد.

نویسنده تاکید کرد: این گفته‌ها را بر اساس محاسبات عینی مطرح کردیم؛ اما اگر بخواهیم بیشتر در مساله فکرکنیم کافی است مواضع چهار سوی جهان را در قبال اقدام ضد ایرانی آمریکا ببینیم؛ اروپا، ژاپن، کره و هند از این رفتار یکجانبه آمریکا که به منافع ملی این کشورها آسیب می‌زند در حقیقت ناراضی هستند؛ علاوه بر روسیه و چین که مخالفت قاطع خود را با آن اعلام کردند.

البناء در ادامه، پرسش دیگری را مطرح کرد و نوشت: اصلا چه کسی می‌گوید آمریکا هم می‌تواند در عمل، این تصمیم ظالمانه خود را کامل اجرا کند؟ آن هم در حالی که قادر به حرکت آسان و هموار در مجاورت فضای استراتژیک ایران نیست؛ جایی که ایران دست برتر را مقابل هر گونه تحرک خارج از کنترل و تسلط چشم امنیتی ایران، دارد.

نویسنده افزود: هنوز به آنجا نرسیدیم که اگر ایران مجبور شود، دست به چوب دستی بزرگ خود ببرد؛ که اگر مجبور به این کار شود، تردد همه ناوگان‌های تجاری و نظامی آمریکا از هرمز به باب المندب و بالعکس متوقف می‌شود.

البناء آورده است: حال بیایید، بدترین احتمال‌ها را هم در نظر بگیریم و آن، اینکه ایران مجبور شود صادرات نفت خود را کاملا متوقف کند. البته این، مساله‌ای محال است؛ اما به هر حال، به قول معروف، فرض محال، محال نیست. آنهایی که ایران را خوب می‌شناسند، تایید می‌کنند که این کشور از ذخایر مالی، انرژی و غذایی خوبی برخوردار است، امسال هم خداوند با نعمت آسمانی خود کمبود ذخایر آب این کشور را جبران کرد؛ ذخیره صبر و مقاومت ایرانی‌ها هم به اندازه‌ای زیاد است که بالاخره آمریکایی‌ها و سرسپرده‌هایش در منطقه متوسل به تهران خواهند شد تا دوباره به نظامیان آمریکا و همسایگان جنوبی ایران، کمک کند.

به عقیده نویسنده، همه این‌ها در حالی است که ایران جنگ دفاعی خود را آغاز نکرده باشد، جنگی که می‌تواند تا سواحل شرق مدیترانه تا جبل الطارق و ما بعد جبل الطارق برسد و تا اقیانوس اطلس ادامه داشته باشد.

نویسنده تصریح کرد: برای کسانی که ایران را نمی شناسند باید گفت ایران یک کشور به تمام معنای کلمه قاره است و از منابع طبیعی سرشار و ظرفیت‌های حیاتی و همچنین ملت و مغزهایی بزرگ برخوردار است، توانمندی که ایرانی‌ها طی چهار دهه گذشته حاصل کردند نه تنها برای مقاومت در برابر همه اشکال تحریم‌ها کافی است، چیزی که تاکنون ثابت شده است؛ بلکه برای مبارزه با هر تجاوز جهانی کافی است به گونه‌ای که آمریکا را مجبور خواهد کرد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه خود در جهان یعنی رژیم اشغالگر اسرائیل را از هم متلاشی کند.

البناء نوشت: از همین رو ما معتقدیم که آقای ترامپ و پامپئو عصای ترک برداشته او چیزی جز بمب‌های صوتی نیست که سعی در تاثیرگذاری بر جنبش ائتلاف مقاومت را دارند که در مسیر ثابتی به سمت فلسطین پیشروی می‌کند تا نفوذ رو به رشد و سریع آن را در بیش از یک عرصه و محور متوقف کنند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: آیا همین خود آمریکا نبوده است که خاص بودن تصمیم خود درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران را با ضمیمه کردن استثنائاتی به آن نشان داده است وقتی که گفته می‌شود واشنگتن قصد دارد برای دولت‌های خارجی، نهادها و سازمان‌های مردم نهادی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تعامل هستند معافیت از تحریم‌ قائل شود.

البناء نوشت: آمریکا بخوبی به همه این مسائل واقف است، چون ایران دیگر یک کشور انقلابی محدود به مرزهای جغرافیایی معینی نیست؛ بلکه خط‌ مشی جهانی جدیدی را در هر کجا گسترش داده است و هر روز و هر لحظه در جاهای مختلف رفتار وحشیانه و غیرعقلانی آمریکا را سرکوب می‌کند.

این یادداشت آورده است: روزهای آینده به دوست و دشمن نشان می‌دهد که مطمئن باشید ایران در امن و امان است و هیچ کسی قادر به تحریم آن یا منزوی کردن آن یا به صفررساندن صادرات نفت آن نیست؛ بلکه این آمریکاست که با خط مشی انقلابی جدید ایران از زمین و دریا محاصره خواهد شد، از همین رو باید به دنبال نقشه راه ایمنی برای ترک کشورها، دریاها و آسمان‌های ما باشد قبل از اینکه مجبور شویم آن را با لگد و زیر باران موشک‌هایمان بیرونش کنیم همان کاری که مردم عراق در سال 2011 با آمریکا کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 471777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟