بازداشت دو تن از نیروهای اطلاعاتی امارات در ترکیه

رکنا :‌ خبرگزاری رویترز انگلیس از بازداشت نیروهای اطلاعاتی امارات در ترکیه به اتهام دست‌ داشتن در پرونده قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی خبر داد.

شبکه الجزیره قطر به نقل از رویترز گزارش داد که یک مقام مسئول ترکیه جمعه (۳۰ فروردین) به رویترز گفت که نیروهای امنیتی این کشور موفق شده‌اند، دو تن از نیروهای اطلاعاتی امارات متحده را بازداشت کنند.

این مقام ترکیه‌ای گفته است که آنکارا تحقیقات و بازجویی‌هایی را برای پی بردن به اینکه آیا یکی از این افراد در قتل خاشقچی دست داشته‌اند یا نه، شروع کرده است.

دولت ترکیه این دو نیروی اطلاعاتی امارات را دوشنبه این هفته در شهر استانبول، شهری که قتل خاشقچی در آن رخ داد بازداشت کرده است. رسانه‌های ترکیه می‌گویند این دو نیروی اطلاعاتی امارات حین وقوع قتل خاشقچی در استانبول حضور داشتند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی روزنامه واشنگتن‌پست دوم اکتبر سال گذشته میلادی (دهم مهر) در کنسول‌گری سعودی واقع در شهر استانبول به قتل رسید. ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و غرب حکایت از آن دارد که آمر قتل خاشقچی، از مقام‌های رده بالای سعودی بوده است.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند. عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

مقام‌های ترکیه اخیرا گفته‌اند که اگر ریاض در این پرونده قتل کارشکنی کند، آن را به مجامع بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی خواهند کشاند. روابط ترکیه و عربستان سعودی بعد از قتل خاشقچی، دچار تنش شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 470619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟