ترامپ: برای پایان دادن به تعطیلی دولت وضعیت اضطراری اعلام نمی‌کنم

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب از ایده احتمال اعلام وضعیت اضطراری برای ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک و پایان دادن به بحران در این کشور عقب‌نشینی کرد.

به نوشته پایگاه پولیتیکو، ترامپ قبل از ترک کاخ سفید به سمت ایالت «لوئیزیانا» درباره اعلام وضعیت اضطراری و خاتمه دادن به طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا گفت: «من در حال حال حاضر حق قانونی کامل برای اعلام این را دارم، ولی به دنبال انجام این کار نیستم.»

رئیس‌جمهور آمریکا مخالفتش را با بازگشایی موقت دولت نیز اعلام کرد. او گفت طرح سناتور «لیندسی گراهام»، یکی از طرفداران سرسخت دولتش در این باره را رد کرده است.

لیندسی گراهام گراهام پیشنهاد داده بود ترامپ حین مذاکره با نمایندگان کنگره دولت فدرال را برای سه هفته موقتاً بازگشایی کند و در صورت عدم توافق نهایی وضعیت اضطراری اعلام کند. ترامپ درباره این طرح گفت: «آن را رد کردم.»

سخنان جدید ترامپ تازه‌ترین نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند هیچ چشم‌اندازی برای اتمام تعطیلی دولت آمریکا وجود ندارد.

این تعطیلی از ۲۴ روز پیش (۱ دی‌ماه) در پی عدم موافقت نمایندگان کنگره با تأمین بودجه ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی مکزیک آغاز شد و از بیست و دومین روز، رکورد تعطیلی ۲۱ روزه دولت «بیل کلینتون» در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۶ را شکسته و طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال در تاریخ آمریکا لقب گرفت. ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال در نتیجه این تعطیلی بدون حقوق و دستمزد مانده‌اند.

لوایح بودجه دولت آمریکا زمان‌بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌شود. همین موجب شده تا دولت‌ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌الاجل‌های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ها و طرح‌های مد نظر خود استفاده کنند.

از سال ۱۹۷۶ که روال جاری برای تخصیص بودجه و اعتبار شروع شده این بیست و دومین بار است که دولت فدرال آمریکا تعطیل می‌شود. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452099 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟